Ga naar inhoud


Koffiemachine vaker ontkalken dan gewoonlijk


Satterdam

Aanbevolen berichten

Ik denk dat verstopping helemaal niet zo aan de orde is.

De koffie zal eerder minder heet worden in verband

met de warmteweerstand van de kalkaanslag.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

16 uren geleden, Penthe zei:

Met oude koffie machines hoefde je nooit te ontkalken, 1x in de maand ontkalken is dus pure overkill je koffie gaat er dan ook niet beter op smaken met al dat rest afval dat je niet in 1 of 2 keer kunt wegspoelen. Doe maar eens een testje gooi koffie op een bord en gooi daar kopjes water overheen om de koffie weg te werken je zult zien dat na 8 kopjes het water op het bord nog steeds niet helder is. Daarom water in de machine die al ontkalkt is en zodanig gefilterd is dat het niets meer kan aantasten. Dan smaakt je kopje koffie ook weer een stuk beter.

Het apparaat geeft zelf een melding dat het ontkalkt moet worden. En dat negeren lijkt mij geen goed idee. Dan zit ik met een kapotte apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, boudeman zei:

Bij mijn Jura moet je bij de in bedrijfstelling de waterhardheid aangeven. Zou deze instelling verlopen kunnen zijn en weer op de defaultwaarde staan?

Dat is een mogelijkheid ja. Ik heb de instelling inmiddels aangepast en op een lagere stand gezet. En nu  maar afwachten of het iets oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens in de zoveel tijd hebben ze bij de goedkope grootgrutters ontkalkingstabletten en daar sla ik dan meteen een voorraadje van in en dan kosten ze geen euro per stuk maar heb je er 10 voor 1,75 oid.

Ontkalken onzin? nou ik denk daar toch anders over.

Wij hebben hier ook vrij zacht water en onze dochekraan ziet er na bijna 30 jaar nog steeds uit als nieuw dus je kunt je er een voorstelling van maken.

Desondanks toch met enige regelmaat de melding ontkalken en neem ik mijn Jura mee naar Duitsland oid. dan speelt kalk een veel grotere rol en is het elke 2 weken wel ontkalken.

Maar het is niet alleen kalk wat je wegspoelt en die stukjes in je koffie dat is geen kalk maar meestal koffiebonen vet, vet wat vrijkomt door het malen en verhitten van de koffie en wat zich afzet aan de binnenkant van de buizen ed.

Door te ontkalken reinig je die buizen dus van kalk maar ook van dat vet. (daarom wordt ook gefilterde koffie geadviseerd omdat dat filter het vet tegenhoudt)

Vaak merk je het ook wel aan de koffie die steeds bitterder van smaak wordt en na het reinigen is dat weer weg (ik hou van vrij sterke koffie)

 

Ik zet tegen het lekken en spoelen altijd een koffiemok onder de uitloop en daar is goed aan te zien wat die tabletten doen, als je nl. ziet hoe dat ding er na een paar weken uitziet als je hem alleen maar omspoelt met water😮

Gaat er een tablet in en voer je een reiniging uit waarbij je het water opvangt in de mok dan is de mok ook meteen weer schoon aan de binnenkant.

Dus geen gepruts met azijn ed. maar gewoon een ontkalkingstablet er in, wel een paar keer extra naspoelen (ik vertrouw dat een keer naspoelen ook niet) en dan is de koffie weer heerlijk

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jaren en echt al jaren een filter koffiezet apparaat, zitten geen ontkalkings lampjes op ding werkt altijd nooit ontkalken altijd lekkere koffie dankzei de waterfilter.

 

Onderstaande foto is een voorbeeld van een dergelijk koffiezetter die we hier hebben.

 

1791778-2871acf1.jpg.9a0b1befe1975861ad5048a5e4eb3d5e.jpg

 

Niks geen poespas dus.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vers gezet smaakt de koffie prima, maar na een half uur op die warmhoud plaat?

Brrr.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij filterkoffie waar gebruik gemaakt is van gemalen koffie is het altijd maar de vraag wat er allemaal door de koffie is gedaan om er de juiste smaak aan te krijgen.

Ben eens in zo'n bedrijf geweest en dan is het echt niet alleen koffie bonen die gemaald worden, daar wordt van alles bij in gepruts als smaakversterkers, houdbaarheidsver lengers, kleurstoffen, zout enz.

Gebruik je zo'n apparaat wat ik heb dan gebruik je alleen koffiebonen en is het een kwestie van de juiste bonen met de juiste watertemperatuur en juiste hoeveelheid water (en het juiste water) om een goede bak koffie te zetten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger deed men Buisman in de koffie. Wat dacht je wat daar al zo niet inzat.

Mijn moeder deed dat ook trouwens.

 

Bestaat dat eigenlijk nog ?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jazeker, bijvoorbeeld Classic aroma voor 2 euro 53 per 150 gram.

 

Maar of iemand dat nog gebruikt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Vroeger deed men Buisman in de koffie. Wat dacht je wat daar al zo niet inzat.

Mijn moeder deed dat ook trouwens.

 

Bestaat dat eigenlijk nog trouwens?

 

Ja hoor is nog steeds te koop. Ik herinner me die potjes nog van vroeger, alleen vond ik het smerig, maar je had wel een sterke bak koffie ;)

 

AHI_43545237303339353739_1_LowRes_JPG.JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger koffie?

 

Had uren op de kachel gestaan, geserveerd met gekookte melk met een vel erop.

 

Niet te drinken!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gerrit B zei:

Minder gezond dan filterkoffie maar wel veeeeel lekkerder. (vind ik tenminste)

 

Doordat het water bij een klassieke koffiezetapparaat langzaam door de gemalen koffie drupt,

heeft het water meer tijd om cafeïne en andere producten op te nemen.

 

Bij een expresso machine wordt het water door de gemalen koffie gedrukt met 15 Bar en heeft daardoor nauwelijks kans om cafeïne op te nemen.

Het zou gezonder zijn en je hebt minder kans dat je wakker ligt door de cafeïne.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
18 uren geleden, Con zei:

Ik denk dat verstopping helemaal niet zo aan de orde is.

Politie Rotterdam vindt € 20.000 verstopt.... in een koffiezet machine.😁

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ceesv zei:

 

Had uren op de kachel gestaan, geserveerd met gekookte melk met een vel erop.

 

 

 

Zo deed mijn oma dat, moest je eerst dat vel eruit vissen ;)

 

Ik kan me de ouderwetse koffiemolen aan de muur nog herinneren. Met een zwengel eraan en een glazen bakje eronder. Verser was onmogelijk!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...