Ga naar inhoud


Koffiemachine vaker ontkalken dan gewoonlijk


Satterdam

Aanbevolen berichten

Heeft waarschijnlijk te maken met de dikte van de O ring.

Ik had eerst ook O ringetjes gebruikt die ik nog had liggen maar dat lekte nog steeds, daarna de juiste bestelt (10 voor 1,95) en dan zie je dat ze wel dezelfde buiten diameter hebben maar dat de binnendiameter net iets kleiner is waardoor ze dus wat strakker om het buisje gaan en na montage ook net iets dikker zijn en daardoor beter afsluiten.

 

dat met die rode vloeistof ken ik trouwens maar al te goed.

Splitpen stevig aandrukken en dan schiet hij plots door

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

21 minuten geleden, gerrit B zei:

Heeft waarschijnlijk te maken met de dikte van de O ring.

Ik had eerst ook O ringetjes gebruikt die ik nog had liggen maar dat lekte nog steeds, daarna de juiste bestelt (10 voor 1,95) en dan zie je dat ze wel dezelfde buiten diameter hebben maar dat de binnendiameter net iets kleiner is waardoor ze dus wat strakker om het buisje gaan en na montage ook net iets dikker zijn en daardoor beter afsluiten.

 

dat met die rode vloeistof ken ik trouwens maar al te goed.

Splitpen stevig aandrukken en dan schiet hij plots door

 

Breek mij de bek niet los over O-ringen, je hebt er echt duizenden met;

  • verschillende minimale buitendiameters,
  • met verschillende minimale binnendiameters en
  • dan ook nog het toegepaste materiaal is enorm, je wordt daar (op zijn Nederlands) schijtziek van.

 

De moraal is inderdaad koop de O-ringen bij de leverancier, succes verzekerd.

Je kunt op het blote oog en zelfs niet met en schuifmaat de maat bepalen.

Maar ook heel belangrijk is het type vet wat je toe moet passen, dit is ook

cruciaal voor succes. Hier spreekt een ervaringsdeskundige zonder mij op de

borst te kloppen want daar gaat het hier helemaal niet om.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-8-2020 om 06:56, boudeman zei:

Bij mijn Jura moet je bij de in bedrijfstelling de waterhardheid aangeven. Zou deze instelling verlopen kunnen zijn en weer op de defaultwaarde staan?

 

Op 27-8-2020 om 22:32, Satterdam zei:

Dat is een mogelijkheid ja. Ik heb de instelling inmiddels aangepast en op een lagere stand gezet. En nu  maar afwachten of het iets oplevert.

 

Ik vroeg me al een tijdje af... hoe zou het nu met Satterdams koffiemachine gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Zunigkyk zei:

 

 

Ik vroeg me al een tijdje af... hoe zou het nu met Satterdams koffiemachine gaan?

na het aanpassen van de instelling vooralsnog nog geen melding gehad om te ontkalken. Lijkt er dus op dat instelling naar default terug was gesprongen.

aangepast door Satterdam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enige tijd een Saeco koffie apparaat gehad. Je kon er bonen in doen. De koffie werd dan gemalen en in de zetgroep gedaan en dan kreeg je espresso. Dan kon je er nog desgewenst melk mee opschuimen voor de cappuccino. De kwaliteit van de cappuccino was redelijk. Het probleem was dat na een aantal kopjes het apparaat een rood lampje deed branden en niets meer deed. Je moest dan de zetgroep eruit halen en reinigen

 Na het reinigen deed hij het soms wel, en soms niet. Terwijl alles echt schoon was, het apparaat had zogezegd kuren.

Ik heb het apparaat vervangen en ik gebruik nu een handmatig apparaat dat zeer goed bevalt. Ik heb het via *** gekocht, het apparaat was 30 jaar oud en door de eigenaar zelf uit Milaan meegenomen. Omdat hij het teveel gedoe vond had hij het slechts korte tijd gebruikt en daarna stond het ding bijna 30 jaar in een kast. Het had wel een onderhoudsbeurt nodig en de rubberen ringen moesten worden vervangen en het ding moest ontkalkt worden. Alle onderdelen waren gewoon te koop bij ******

En nu rijst de vraag welk apparaat ik nu heb?

Het is een La Pavoni Professional, een machine met een hefboom, zodat er geen pomp nodig is om het water door de koffie te persen. Er zit een peilglas en een manometer op, en je kan er ook melk mee opschuimen. De smaak van de cappuccino is subliem, en tegenwoordig koop ik alleen nog maar ongebrande koffiebonen, omdat ik die zelf rooster. 

De kwaliteit van een La Pavoni Professional is exceptioneel, en zo'n apparaat gaat echt je leven lang mee.

Eens in de zoveel tijd ontkalken en de rubberen ringen vervangen, alle onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar, en het is zelfs zo, dat deze apparaten nog steeds gefabriceerd worden.

Dus wie écht goede espresso of cappuccino wil, kan ik zo'n apparaat van harte aanbevelen. Ze zijn niet goedkoop, maar via ****** vind je er soms wel een die betaalbaar is. Nieuw hebben we het al snel over meer dan € 700,-

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1164722946_saecoodea.jpg.d7e7920fcfbe376244a806a9589ae0bb.jpg

deze soms?

Dat is/was inderdaad een rampen ding, te kust en te keur gingen er lampjes branden als er weer eens iets niet goed zou zijn en dan maar alles langsgaan om te kijken wat het was want de exacte storing werd juist niet aangegeven.

Denk dat hij hier nog wel onder het afdak staat.

 

Maar die wat jij hebt noemen ze een hevelmachine hetgeen dus inhoudt dat er geen pomp oid. inzit alleen een drukvat, door water op te warmen ontstaat er stoom en dus druk en dat laat je door de koffie stromen. Om het laatste vocht uit de koffie te krijgen heb je de hefboom om zelf de koffie uit te persen.

Het principe is zo ongeveer hetzelfde alleen werken de half automaten en vol automaten vaak standaard met een druk van zo'n 15 bar.

Bij een half automaat moet je zelf de bonen malen en met een volautomaat is het alleen op de knop drukken voor koffie en het malen ed. gaat allemaal vanzelf.

Wat ik van die La Pavoni machine heb gezien is dat de drukmeter het regelmatig begeeft en het kraantje wel eens wil gaan lekken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is dit de Saeco die ik had, alleen was hij in de helemaal zwarte uitvoering.

De La Pavoni Professional die ik nu heb is van verbluffende eenvoud en kwaliteit. De onderdelen kan ik desgewenst in een speciale winkel in Utrecht kopen. Deze machine had toen ik hem kocht inderdaad een kapotte manometer, maar die heb ik dus vervangen. In ieder geval laat dit apparaat me nooit in de steek, maar je moet er geen koffie mee zetten als je een heleboel visite hebt, dat is dan te tijdrovend. Behalve dat ik heerlijke cappuccino kan maken vind ik het apparaat ook een leuke blikvanger in de keuken. Je moet er wel veel kracht op de hevel uitoefenen, want je haalt er wel 9 bar mee. Momenteel ben ik aan het experimenteren met verschillende soorten groene koffiebonen uit verschillende landen. Die koffie bestel ik online bij een bedrijf in Amstelveen.

Zelf de koffie branden geeft goede resultaten, want als je een pak koffiebonen van een kilo neemt, dan loopt de kwaliteit na enkele weken al terug. Eerst kocht ik koffie bij een bedrijf dat zich voordelig noemt en inderdaad vrij goede koffie levert. Maar je bestelt dan per 4 kilo, en op de koffie staat een tot en met datum op, maar het gaat juist om de branddatum. In Indonesië had ik altijd kiloverpakkingen van een koffiebranderij in Bandung, West Java.

Daar stond de branddatum op en dan nam ik altijd een paar pakken mee. Deze koffie kwam uit Tanah Torajah, Sulawesi.

Deze koffie is erg lekker. Soms neemt familie uit Indonesië die koffie mee.

Maar goed, nu brand ik de koffie zelf.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-8-2020 om 19:45, gerrit B zei:

Trouwens mijn favoriete koffiebonen Mövenpick EL AUTENTICO  en als die er is de Intenso alleen die laatste is vaak erg slecht verkrijgbaar.

Goede vervanger de bonen van Dallmayr D'Oro intensa

 

Ik zou zeggen probeer deze eens, die geven in mijn Jura machine heel erg goede koffie maar ben er ondertussen wel achter dat dit lang niet bij elke machine zo is.

De smaak is sterk afhankelijk van watertemperatuur en de druk waarmee de koffie gezet wordt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...