Ga naar inhoud


Koffiemachine vaker ontkalken dan gewoonlijk


Satterdam

Aanbevolen berichten


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 uur geleden, ceesv zei:

Politie Rotterdam vindt € 20.000 verstopt.... in een koffiezet machine.😁

 

:):)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

Doordat het water bij een klassieke koffiezetapparaat langzaam door de gemalen koffie drupt,

heeft het water meer tijd om cafeïne en andere producten op te nemen.

 

Bij een expresso machine wordt het water door de gemalen koffie gedrukt met 15 Bar en heeft daardoor nauwelijks kans om cafeïne op te nemen.

Het zou gezonder zijn en je hebt minder kans dat je wakker ligt door de cafeïne.

 

mvg

 

Doordat de koffie niet door een filter gaat bij een bonen machine krijg je juist meer vet ed. binnen uit de bonen en daar zitten stofjes in die weer slecht zijn voor je cholesterol

even een citaat van gezondheid.be

Quote

Koffie bevat geen cholesterol, maar wel cholesterolverhogende stoffen, voornamelijk de diterpenen cafestol en kahweol die van nature in het vet van de koffieboon voorkomen. Die stoffen misleiden de galwerking, waardoor minder galzuur wordt afgescheiden en minder cholesterol in de lever kan verwerkt worden, waardoor uiteindelijk meer cholesterol in het bloed terecht komt.
Cafestol is de sterkste cholesterolverhogende stof die in ons dieet voorkomt. Onderzoek heeft aangetoond dat 10 mg cafestol per dag gedurende 4 weken het totale cholesterolgehalte met 0,13 mmol/l verhoogt.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Doordat de koffie niet door een filter gaat bij een bonen machine krijg je juist meer vet ed. binnen uit de bonen en daar zitten stofjes in die weer slecht zijn voor je cholesterol

even een citaat van gezondheid.be

 

 

Wat weet jij nou eigenlijk niet, een ViP-status zou jou niet mis staan.

En altijd zéér behulpzaam!

Altijd alles goed onderbouwd en nooit kritiek op hetgeen jij schrijft.

 

Heren moderators doe er iets mee of niet natuurlijk.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Con zei:

 

Wat weet jij nou eigenlijk niet,

 

 

Dit is een van mijn specialiteiten en heb al heeeeeel lang zo'n apparaat.

Bij toeval mijn 1e kunnen kopen voor 10 of 15 euro (bleek later voor die tijd een normaal onbetaalbaar apparaat te zijn van bijna 1800 euro) alleen werkte deze niet goed en lekte er meer koffie onderuit dan in het kopje.

Met hulp hier van het forum de juiste handleiding weten te vinden en met onderdelen uit het buitenland deze voor een paar euro kunnen repareren.

Daarna compleet verslingerd geraakt aan deze manier van koffie zetten en denk dat ik wel honderd verschillende soorten koffie heb geprobeerd en kan je vertellen dat er heel veel bocht tussen zit (vooral die met een te sterke vanille smaak) en dat Nederland niet echt een koffieland is wat smaak betreft.

Ook als ik in het buitenland ben kom ik toch vaak wel terug met een paar zakken koffie en bij de douane zeg ik wel eens dat ik een koffie proeverij heb als ze weer eens vreemd staan te kijken.

Met al die koffie dus ook de genoemde stukjes/velletjes in de koffie gehad ed. en dan wil ik weten wat dat is, of dat slecht is, hoe ik het kan voorkomen enz.

En natuurlijk wil ik die informatie best delen met anderen.

Trouwens mijn favoriete koffiebonen Mövenpick EL AUTENTICO  en als die er is de Intenso alleen die laatste is vaak erg slecht verkrijgbaar.

Goede vervanger de bonen van Dallmayr D'Oro intensa

Maar ben er ook wel achter dat alleen met lekkere bonen je nog geen lekker koffie krijgt, juiste temperatuur van het water, juiste druk en hoeveelheid water is nog wel zo belangrijk voor een goed kopje koffie en wat dat betreft vind ik dat de betere Jura machines dat beter lukt dan veel andere merken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier aan het klooien met mij espresso machine (Kenwood ES 021) en ik moet het slangetje vervangen na de pomp en voor de verwarmingselement. Hij is al een paar keer uitgevallen door water in de elektronica. Na droging gekeken hoe het water zich vormt.

 

Een gootje gemaakt van de een multi-map die het het druppelende water in goede banen leidt...weg van de 220 en elektronica. Alles is wel goed geaard en metalen zijkanten hebben een aarde aansluiting die ik weer moet aansluiten bij het in elkaar zetten na de aanpassingen.

 

De methode nu om zo weinig mogelijk water te lekken is na het aanzetten de kraan opendraaien voor de melk-schuimer, dan kan er geen druk worden opgebouwd.

Zodra de temperatuur is bereikt de kraan weer dicht en kort de pomp aanzetten want zodra de vibratie pomp werkt lekt de slang (koppeling) niet meer totdat het apparaat in de rust toestand gaat. Na mijn bakkie koffie klaar te hebben gaat het apparaat weer uit en zet ik de kraan weer open en dan spuit bijna kokend water zo de gootsteen in.

 

Ik kijk nog of ik de slang ga vervangen want ik ben bang dat het niet gaat helpen.

 

Koffie is een zoektocht en Illy ging prima maar je moet wel af en toe wissen om niet veel te wennen aan de smaak. Ging soms naar Perla wat nog best te pruimen was en dan was de smaak van Illy weer super.

 

Nu een maler gekocht en dat geeft toch een veel betere smaak dan al gemalen koffie en voor de prijs van 250 gram Illy koop ik nu een kilo bonen, Espresso van de Jumbo. Het is geen Illy maar 7+ Euro voor 250 gram is een best bedrag. Gelukkig doe ik zo'n twee weken met 250 gram dus dan is het nog te overzien.

 

Update:

 

Ik heb de Mövenpick EL AUTENTICO opgezocht in Nederland en die is vanaf 7,25 p/kg bij aankoop van vier kilo en 8,25 als je 1 kg koopt.

De Dallmayr Crema d'oro intensa is ook bij de AH verkrijgbaar op aanvraag en kost 6,79.

 

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaal er normaal veel meer voor, de El Autentico zit meestal op 17,95 per kg en de D"Oro intensa meestal rond de 12 euro en in de aanbieding zitten ze dan rond de 10 euro.

Maar voor dat geld zou je ze zeker een keer kunnen proberen.

1 waarschuwing, drink je 3 of 4 koppen van deze koffie achter elkaar en ga je daarna naar het toilet dan lijkt het net alsof er iemand koffie aan het zetten is op het toilet. :grin:

 

Wat betreft het druppelen daar had mijn 1e jura ook last van, hier zitten dan kunststof buisjes binnen in de machine en kon er niets geks aan vinden.

De buisjes hebben aan het uiteinde een metalen busje zodat je de buisjes met een splitpen vast kunt zet, uiteindelijk bleek er aan de voorzijde van dat metalen busje ook een rubberring te moeten zitten maar bij het uithalen bleef die binnen in de koppeling zitten. Deze er uit gepeuterd en vervangen en toen was het lekken ook over.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat ze in Duitsland en Oostenrijk inderdaad aan die hoge prijs zitten. Ik heb gewoon het eerste zoekresultaat in de bij duck.com en dan met de selectie Nederland gekozen.

 

Het teflon slangetje die jij beschrijft heb ik ook en er zitten koper of messing busjes en het rode rubber ringetje zit meestal nog in aansluiting. Ik heb er siliconen vet op gedaan hopende dat het hielp en ook nog eens de pen iets verbogen zodat er iets meer druk op het busje kwam en zo beter het rubbertje aandrukt.

 

Een later model heeft een andere aansluiten daar en die is dan schroefbaar. Ik denk dat het plastic huis vaker problemen gaf en de verwarmingsplaat is helemaal van metaal en daar is aansluiting goed. Ik heb deze niet los gehaald want het kan alleen maar slechter worden.

 

Het slangetje komt aardig op temperatuur en zit in een 'loop' om de trillingen te absorberen maar het raakt een metalen geleider met een inkeping voor het slangtje maar door de hitte of door trillingen is er een deuk of slijtage die bijna een lekkage veroorzaakt. Een stuk isolatie band ertussen gedaan opdat er geen direct contact meer is tussen het metaal en de slang.

 

De druk is er nog steeds maar het apparaat heeft sinds gisteren enkele modificaties ondergaan die de levensduur verlengen en ik kan rustig kijken naar een vervanger. Deze is ondertusen 7 jaar oud en kennelijk zijn beste tijd gehad.

 

Ik ga vragen of bij een vervangende slang ook de rubber ringetjes zitten en of die anders verkrijgbaar zijn.

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn espresso machine is geen druppelaar meer en ben langs de lokale ijzerboer geweest voor een o-ring gehaald. Deze zit wel strak om de slang maar dit was de best passende. Kosten 0,30 Euro i.p.v. +9,00 Euro bij de onderdelenshop.

 

Met alleen de nieuwe o-ring lekte hij nog en toen maar de oude o-ring erbij opgezet en dan goed de metalen klem aandrukken. Ging niet makkelijk maar toen die mijn vinger eronder raakte wist ik dat dat de klem erin zat en ook in mijn vinger die nu lekte, ijzerhoudende rode vloeistof maar het is maar een prikje. Effe goed drukken om schoon te spoelen en dan is het weer dicht.

 

Er komt geen druppel water meer te voorschijn waar voorheen er een druppelaar was in de machine en nu gaat al het water via de geplande route en niet voorbij aan elektronica of 220 Volt aansluitingen.

 

Het lijkt nu zelf dat de koffie beter smaak, maar dat zal tussen de oren zitten. :grin:

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...