Ga naar inhoud


Fransat signaalsterkte Eutelsat 5W


MaartenM

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij zeggen hoe sterk of zwak Fransat op 5W bij hem binnenkomt? Hij blijft bij mij een van de zwakste satellieten, zo'n 75%, 12,1 dB op een Vu+.

 

Ter vergelijking: de BBC Astra 2 op 28.2E, bij mij de sterkste satelliet, komt bij mij meestal binnen op 100%, zo'n 15,8 dB.
De andere satellieten (13.0, 19.2, 23.5 E) zitten ertussenin. 9 E is nog zwakker, maar staat waarschijnlijk slecht afgesteld.

 

Is 5W echt zoveel zwakker, of ligt het aan mij?

 

Ik heb trouwens net mijn emp-centauri multiswitch (25/12) vervangen door een iets groter exemplaar (33/12), en deze geeft een aanzienlijk sterker signaal. Bovenstaande waardes zijn van de nieuwe multiswitch. De oude gaf zo'n 1 à 2 dB minder signaal. De ene multiswitch is duidelijk de andere niet. Ook binnen hetzelfde merk.

 

aangepast door MaartenM
Link naar reactie
Delen op andere sites


E5B is (afhankelijk waar je in NL woont) ongeveer 2 dB zwakker dan de door jou gemelde satellieten.

 

Angezien je niet meld met wat voor een schotel je ontvangt en je woonplaats, is het verder gissen.

aangepast door Mrbeam

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor schotel u in bezit hebt. Het zal wel een multifeed schotel opstelling ivm multiswitch. Bij een multifeed schotel opstelling is het altijd een compromie tussen de ontvangen satellieten. Bij een multistream transponder op 5W heeft de voorkeur iets grotere schotel te nemen voor betere reserve bij slecht weer heb ik ervaren.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring sterkte van hoog naar laag: 28,2E, 19,2E, 5W, 9E.
Op locatie in België.   Hangt natuurlijk af van je opstelling, kwaliteit vd LNB,...
maar 5W komt hier vrij goed binnen, terwijl die de meest westelijke satelliet is op mijn Big Bisat.  De meest oostelijke is 39E, centraal heb ik 13E staan.

Staat uw multirail goed afgesteld?

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een krijgertje T64 gekregen om Joyne te testen. 5°W kreeg ik te zwak binnen om de MIS kanalen te pakken.. 9°E komt met diezelfde schotel met 15.4 dB max binnen...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier op mijn wavefrontier T90 met Inverto Ultra Black LNB's, EMP centauri 33/12 switch op mijn VU+ uno :

* vtm HD (astra3) 16,9 dB

* BVN (astra1) 14,1 dB

* BBC One HD (astra2) 13,1 dB

* la une HD (hotbird) 13,4 dB

* NL Regionaal (9E Joyne) 11,9 dB

* TF1 (5W multistream) 16,6 dB

* Arte (5W normaal) 16,6 dB

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Jean-Claude zei:

hier op mijn wavefrontier T90 met Inverto Ultra Black LNB's, EMP centauri 33/12 switch op mijn VU+ uno :

* vtm HD (astra3) 16,9 dB

* BVN (astra1) 14,1 dB

* BBC One HD (astra2) 13,1 dB

* la une HD (hotbird) 13,4 dB

* NL Regionaal (9E Joyne) 11,9 dB

* TF1 (5W multistream) 16,6 dB

* Arte (5W normaal) 16,6 dB

Die switch presteert blijkbaar zeer goed en maakt het verschil. Ik heb zelfs maar 15,2 dB op TF1 (5W multistream) en dit met een Inverto Ultra Black bijna in het midden van een no-name multisat schotel.

Op BBC One HD heb ik echter 17 dB op een T90, ook met de LNB dicht bij het centrum van de schotel. Astra2 is bij mij de stalleiet die het hardst binnenkomt.

 

aangepast door ketupa
foutcorrectie
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ketupa zei:

Die switch presteert blijkbaar zeer goed en maakt het verschil. Ik heb zelfs maar 15,2 dB op TF1 (5W multistream) en dit met een Inverto Ultra Black bijna in het midden van een no-name multisat schotel.

Op BBC One HD heb ik echter 17 dB op een T90, ook met de LNB dicht bij het centrum van de schotel. Astra2 is bij mij de stalleiet die het hardst binnenkomt.

 

hangt van de transponder af, enkele andere waarden voor astra2 :

* BBC FOUR HD : 16,8 dB

* ITV1 HD : 15,1 dB

* 4Seven : 16,8 dB

* CBS drama : 13,0 dB

de LNB van astra2 zit helemaal rechts op de rail, die van 5W links.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dB's vergelijken van satelliet ontvangers is niet echt representatief. Elke satelliet ontvanger meet het satelliet signaal anders en is immers geen echte satelliet meter. Ik heb vaker ervaren dat de dB's lager zijn bij een satelliet ontvanger. Nadat ik de schotel en lnb optimaal heb uitgericht met een satelliet meter.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ventura zei:

dB's vergelijken van satelliet ontvangers is niet echt representatief. Elke satelliet ontvanger meet het satelliet signaal anders en is immers geen echte satelliet meter. Ik heb vaker ervaren dat de dB's lager zijn bij een satelliet ontvanger. Nadat ik de schotel en lnb optimaal heb uitgericht met een satelliet meter.   

ok, maar zowel Maarten als ikzelf hebben een Vu+ dus kunnen we wel onderling vergelijken.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met mijn Dreambox 920 op de 5 west haal ik een 13db/81% op TF1 en Arte, maar die signaalwaardes zijn lager dan bv op mijn gigablue quad plus met enkel de HD zenders (geen multisat op beschikbaar).

dus het hangt idd af van ontvanger tot ontvanger die waardes.

dit op een T90 schotel met duo lnb's.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties. Ik zie grote verschillen. Zo komen alle zenders van de BBC bij mij (Haarlem) juist uitstekend binnen, 18,5 dB op de signaalzoeker van mijn vu+.

9 West is inderdaad zwak, ook 13 E. 5W komt daar maar net boven, te weinig om bij zware buien, laat staan onweer, beeld te houden.

 

Maar ik heb een nieuwe emp-centauri multiswitch gekocht. Ik wilde alle oude lnb's behouden en een nieuwe op een tweede schotel speciaal op 5 W. Opvallend is, dat de nieuwe multiswitch veel meer signaal geeft dan de oude. Het scheelt zo'n 1,5 tot 2 dB. Heel vreemd. De oude is 4 jaar oud.

 

Voor de volledigheid: ik heb een Big Bisat met 6 lnb's, die ik optimaal op19,2 E heb uitgericht, omdat deze satelliet, met 23,5 E, op dat moment de meest bekeken satellieten waren. 28,5 E is het ene uiterste, met toch juist een uitstekende ontvangst, 5 W zit aan de andere kant, door het uitrichten op 19,2 E bijna helemaal op de rand van de rail.

Zie foto.

 

Daarom ben ik nu bezig met een aparte schotel, 80 cm, voor 5 W. Door het slechte weer en telkens verkeerde leveringen van de leverancier (winkel in Zuid-Nederland) loopt alles vertraging op. Bovendien is de plaats voor de tweede schotel een probleem. Natuurlijk niet pal voor de Big Bisat, ernaast kan niet, en verder naar voren wordt een probleem door bomen die (bijna) in de weg gaan staan. Het blijft schipperen. Dit alles op een plat dak.

 

De oude opstelling had ik uitgericht met een eenvoudige pieper. Intussen heb ik een Xsarius satmeter, maar die geeft al gauw een signaalsterkte van 100%. Te  om snel nauwkeurig te blijven. De q-waarde is dan nauwkeuriger.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

DSC_5967-500.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...