Ga naar inhoud


Geen zenders op Astra 23


Gilla

Aanbevolen berichten

Sprietje heeft zijn sporen wel verdient qua schotelafstelling e.d. Je kunt immers niet alles (uit je hoofd) weten....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Terug naar het onderwerp, geen zenders op Astra 23!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zo daar ben ik weer :-(. Had vergeten te zeggen dat de schotel in Italië hangt. Nieuwe DUO-LNB besteld maar pakje was helaas niet aangekomen in Italië . 2de besteld en die is begin deze week eindelijk gekomen. Oude LNB door monteur laten vervangen maar het probleem is helaas niet opgelost. Weer Nederlandse zenders maar geen Duitse. De monteur meende dat de decoder het probleem zou zijn maar ik denk het niet. Volgende week komt een ander monteur :-). Hebben jullie een tip waarop ik moet letten (qua instellingen of zo :-) )als de monteur komt?

Hier de locatie via dishpointer:

image.png.9651adffcbf1ced1c71068d6321e3970.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gilla

 

Een CD duo-lnb is gemaakt voor een schotel van 60cm breed.
Heb jij ook de schotel van Canal Digitaal of heb je een andere. In het laatste geval welk merk en afmeting (de breedte zonder rand gemeten)?
Een schotel van 60cm (bijv. die van Canal Digitaal) is voldoende.


Staat de kop van de Astra 23,5 in de klem waarbij de schotel ook is uitgericht op de Astra 23,5? Staat de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan is het beter dit om te wisselen en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten.


Heb je de duo-lnb 13,8 graden schuin staan, de vrij hangende kop van de Astra 19,2 het laagst, zie bijgevoegde hoek. Print die uit en plak die achter op het block zodat je de schuinte precies goed kunt zetten.


En let op de diseqc-instelling:
Astra 19,2 is diseqc-positie 1
Astra 23,5 is diseqc-positie 2

 

hoek van 13,8 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje

de schotel is ook van CD een 60cm. Op de schotel zit de Astra 19,2 op de klem (is al jaren zo geweest). De diseqc-instelling is ook goed alleen de hoek van 13,8 graden moet ik vragen.

Als je nu de LNB op Astra 23,5 in de klem zet, moet dan de diseqc-instelling ook veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Gilla zei:

Hoi Sprietje

de schotel is ook van CD een 60cm. Op de schotel zit de Astra 19,2 op de klem (is al jaren zo geweest). De diseqc-instelling is ook goed alleen de hoek van 13,8 graden moet ik vragen.

Als je nu de LNB op Astra 23,5 in de klem zet, moet dan de diseqc-instelling ook veranderen?

Nee, je moet dezelfde diseqc instellingen houden. Maar je moet dan wel de schotel uitrichten door iets naar het oosten te draaien. En misschien de elevatie van de schotel iets lager ( naar beneden ) zetten. Een uitrichtingsapparaat kun je daarbij het beste gebruiken.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, de schotel is dus goed. De afstand tussen de twee koppen van de duo-lnb is gemaakt voor Nederland. In Italië moet de afstand groter zijn. Daarom zou ik de monteur de duo-lnb maar met de kop van de 23,5 in de klem laten zetten en dan 13,8 graden schuin zoals ik hierboven al schreef. Dan krijg je maximaal signaal op de 23,5e.
De diseqc-instelling verandert niet zoals paardengek en ik al schreef.
De elevatie van de schotel moet dan precies 1 graad zakken en moet precies 6 graden naar het oosten gedraaid worden.
Om de Astra 23,5 te vinden, kun je een hele makkelijk te ontvangen transponder nemen, 12168V, DVB-S, QPSK, 27.500, fec 3/4 met de ongecodeerde zender Ócko.
Om de schotel perfect af te stellen moet je ongecodeerde zender TV Drenthe nemen op transponder 121188H, DVB-S2, 8PSK, 29900, fec 2/3.

 

 

CanalDigitaal duo-lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een keer met dit fenomeen zitten knoeien: 64 cm schotel wijzigen met duo LNB van 19,2 naar 23,5

Uiteindelijk gelukt door met een single LNB de 23,5 pos te vinden. (in zuid europa komt dat toch iets kritischer, dan in NED). Met een 80cm schotel lukt t beter, maar dan heb je ook de duo-LNB voor 78-80cm schotel nodig. Dat is een andere dan die voor de 64cm.

Tevens ervaren dat de geleverde inverto duo LNB net anders werkte, en ik in het receiver menu de 1 en 2 moest omwisselen om beeld te krijgen.

Dus 1 = 23,5 en 2 = 19.2

Probeer het maar.

REBOX8220HD Ext PVR500Gb ;  Triax 88 Astra 19.2/23.5/28.2

REBOX4000HD met CI+ module 3.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik ben het weer. De nieuwe DUO-LNB heeft het probleem niet opgelost. Ook de tweede techniker heeft naar jullie instructies probeert de LNB in te stellen. Nog altijd alleen Astra 19,2 of Astra 23,5 maar geen zenders op allebij tergelijk. Kan het probleem toch van de decoder komen? 

Ontvanger is Philips DSR 7141/22

aangepast door Gilla
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nee, dat kun je in de instellingen niet zien.

Aangezien je net de LNB vervangen hebt, denk ik dat toch de Philips de geest gegeven heeft.

Bijzonder trouwens dat die prut uit Eindhoven het zo lang gedaan heeft.

Laat Philips maar gloeilampen maken....

Zonder nu een exclusieve ontvanger te kopen a la Dreambox, koop dan een goeie Topfield. Degelijk Koreaans spul.

Als je dan toch bezig bent: Nieuwe coax, en de aanwijzingen van anderen omtrent je locatie in Italie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-12-2020 om 11:22, Gilla zei:

hoe kom ik erachter of de ontvanger geen diseqc-signaal afgeeft?

 

Met een goed werkende diseqc switch, en een voltmeter (of een LED met een weerstand, of een satbeeper met verlichting), bijvoorbeeld.

 

Maar wellicht kunnen we eerst wat anders proberen.

Als er werkelijk een probleem is met de diseqc van je ontvanger:

- Op welke satelliet ontvang je nu beeld? 19oost of 23oost?

- Op welke diseqc stand staat die, in de ontvanger? (A, B, C of D?)

- Met welke kop (als je van voren in de schotel kijkt, met de linker of de rechter kop)?

- Kun je eens wat fotoos van de hele schotel maken, van voren en van opzij, en die hier posten?

- Weet je iets van wat die 2e techniker gedaan heeft, bij het testen dat of 19e ging, of 23e, maar nooit beide tegelijk? Dit is nogal een vage beschrijving om te snappen, wat hij dan precies gedaan heeft.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...