Ga naar inhoud


Beslaande glazen


minplus

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van iets hierover elders ben ik toch wel erg benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Begin jaren 60 demonstreerde een man op de markt in Groningen hoe je met een staafje (verpakt in alufolie) een streepje op een brilleglas zette, het even uitpoetste en vervolgens besloeg het glas niet meer als je het boven een stomende ketel hield. Hij verkocht ze voor ik meen 50 cent. Heb er eentje gekocht en lang gebruikt, werkte prima.

Een jaar later had ik door dat hij een blok sunlight zeep van een gulden in 50 stukjes had gesneden. Dikke winst dus, maar goed, het stukje was nog lang niet op en had me veel plezier bezorgd.

 

Een tijdje terug meldde ik dit verschijnsel hier op het forum ivm mondkapjes.

Ik heb zelf het systeem al die jaren met groot succes toegepast, af en toe op m'n brilleglazen maar vooral op de spiegels in de badkamer. De laatste jaren met scheerschuim (uitsmeren, even laten drogen en uitpoetsen).

Ik meen dat het Tonski was die aangaf dat het totaal niet werkte, maar een dikke maand geleden voor het laatst de spiegel in de douche behandeld en sinds een paar dagen beslaat de bovenste 20% weer een beetje terwijl de rest nog steeds helder blijft. Het werkt hier dus meer dan een maand op een spiegel.

 

Ben ik nou gek en zie ik sowieso niet het verschil tussen beslagen en helder glas? Heb ik een wazige blik als het om glas gaat ook al zie ik alles verder heel scherp?

Heeft iemand van jullie het ooit geprobeerd?

Het kost een minuutje. Niet veel voor een maand effect. (Bij een bril gaat het minder lang mee omdat je die glazen regelmatig schoon maakt met water en zeep.)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien dat het met de soort lens en ook de sterkte te maken heeft, maar al reeds 1974 toen ik begon met bril dragen is ieder product dat ik op de glazen van de bril smeer een extreme wazige filter. Het wazige filter dat ik echt absoluut niet kan verdragen en me heel veel ongenoegen / last bezorgd mede door de licht strooiing die als halo's het helder en scherpe zicht belemmeren.

 

Het koste mij niet veel tijd om al die producten op de glazen te smeren en verdelen maar ik heb er geen seconde plezier van gehad behalve dat de glazen ondoorzichtig als ze daar door waren geworden geen wasem meer toonden.

Wat een geluk, geen wasem maar ook geen helder zicht.

46 jaar ervaring.

 

als het jou wel helpt wees vrolijk en smeer

 

MoonDial

Pat Metheny

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, een reactie.

Misschien de verkeerde zeep gebruikt, Tonski. Je moest echt de pure ouderwetse sunlight zonder bijvoegingen hebben, die gaf na uitpoetsen een volkomen helder glas.

 

Ik kreeg een week geleden nog een bedankje van een medewerker van een leverancier van badkamerspullen die ik een paar maanden geleden de scheerschuimmethode voor badkamerspiegels vertelde toen we het hadden over sommige huidige spiegels met verwarming om beslaan te voorkomen. Hij baalde dat zijn spiegels thuis op de badkamerkasten geen verwarming hadden. Werkt bij hem dus ook prima.

 

Het verbaast me dat jij (in 1974) en ik (sinds de jaren 60) de enigen hier zijn die het geprobeerd hebben. Op m'n bril heb ik trouwens nog geen scheerschuim geprobeerd.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook al vanaf mijn jonge jaren brildragend. Beslaan is een grote ergernis; nu helemaal met dat verrekte mondkapje; ondanks dat neusclipje! 

"Vroeger" had ik een ander model montuur; stond wat verder van je ogen af, dat had het voordeel dat de glazen minder vaak "vet" en minder vaak "mistig werden.

Nu ben ik zowat de hele dag bezig om m'n bril te poetsen ,,,,,🤓

Inverto IDL7000m PVR CD HD160GB|Firmw.1.4.214.103|

CImodule: AstonCrypt Dual CAM 1.07 [update: v.2.2300T]

Buiten gebruik ivm glasvezel: HomeCast / Triax60cm|CD Twin-DuoLNB 2x coaxkabel

Cogas-glasvezelbuitenaf/FiberNL=> nu Online.nl & Canal Digitaal SamsungTV-app.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger al eens iets gehad voor je autoruiten, een waterachtig iets dat kon je op je ruit smeren.

Hierdoor bleef er totaal geen vuil meer op de ruiten zitten en zelfs met regen kon je zonder je ruitenwissers te gebruiken rond rijden omdat de regen meteen weer weggeblazen werd.

Nadeel was wel als je dan toch een keer je ruitensproeier gebruikt want dan kreeg je regenboog strepen.

Weet nog wel dat het echt glashelder was zonder enige vervorming oid.

Scheerschuim gebruik ik al ruim 30 jaar niet meer omdat zo'n elektrische maaier toch wel een heel stuk handiger in gebruik is en veel sneller gaat.

Maar als er iets is waardoor vuil niet op je bril blijft zitten en deze niet meer beslaat dan zou het wel een uitkomt zijn.

Mijn brillen slijten alleen maar omdat er elke keer weer boorstof vanaf geveegd wordt en meestal na een jaartje heeft het boorstof zijn schurende werking zo goed gedaan dat ik met een bril met dezelfde sterkte plots weer veel meer kan zien.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben dat autoruitenspul nooit tegen gekomen, Gerrit.

Vele jaren m'n stoppels elektriek gemaaid met veel verschillende machines, maar sjongejonge wat gaat nat lekkerder en gladder ook al is het iets trager.

 

Heb een bril met plastic glazen (neem nooit glas, ik kan de littekens  laten zien, los van dat het veel te zwaar is) en dan is het niet smerig poetsen maar afspoelen en daarna drogen en poetsen en dan gaan ze hier jaren mee.

 

Mijn probleem, Tonski, nou ja, probleem, is dat ik het leuk vind om mensen te helpen met hun problemen. Vandaar ook mijn beroepskeuze.

En ik heb gisteren weer een keer de badkamerspiegel ingesmeerd en uitgepoetst omdat na, wat is het, 1 maand, 2 maand of meer de spiegel weer voor de helft besloeg bij het douchen. En vanmorgen dus weer een volkomen heldere spiegel na het douchen waarbij de glaswand van de douche volledig beslagen was.

 

Dus mocht men het voor z'n fok niet willen, probeer het eens op de badkamerspiegel.  Nooit geschoten is altijd mis. En in dit geval gegarandeerd tussen de palen a la Johan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Ik heb vroeger al eens iets gehad voor je autoruiten, een waterachtig iets dat kon je op je ruit smeren.

Hierdoor bleef er totaal geen vuil meer op de ruiten zitten en zelfs met regen kon je zonder je ruitenwissers te gebruiken rond rijden omdat de regen meteen weer weggeblazen werd.

Nadeel was wel als je dan toch een keer je ruitensproeier gebruikt want dan kreeg je regenboog strepen.

Weet nog wel dat het echt glashelder was zonder enige vervorming oid.

 

Dat was nanovloeistof. Zie hier twee filmpjes hiervan.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, minplus zei:

Heb een bril met plastic glazen (neem nooit glas, ik kan de littekens  laten zien, los van dat het veel te zwaar is) en dan is het niet smerig poetsen maar afspoelen en daarna drogen en poetsen en dan gaan ze hier jaren mee.

 

Dat werkt in de bouw niet, 2 gaatjes boven het hoofd boren op een steiger 6m hoog en dan eerst weer even een kraan opzoeken om je bril af te spoelen met als gevolg dat hij nat is en stof er nog beter aan gaat zitten. En in het project waar ik nu bezig ben is het niet 2 gaatjes boren maar schat dat ik nu al op zo'n 1200 gaatjes zit en moet er nog een kleine 500.

 

Ik heb ook verschillende stoppelmaaiers gehad en ook die met het 1e mesje tilt het haartje op de 2 snijdt hem extra kort af maar liep dan wel een halve dag rond met een vuurrode hals.

Met de Braun serie 7 die ik nu heb scheer je nog een stuk gladder dan met roterende mesjes en dat zonder geïrriteerde huid en met een handig laad/reinigingssysteem om je apparaat telkens goed schoon te maken tijdens het laden.

Enig nadeel (als gezegd) hij vangt geen afgeschoren haar op en spuugt alles wat afgeschoren is er ook net zo hard weer uit, dus je moet boven de wasbak blijven.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat was nanovloeistof. Zie hier twee filmpjes hiervan.

 

Zou kunnen, het zat in een klein plastic flesje met een blauwe afbeelding er op.

Het gaf wel het effect als in de filmpjes met ook in de zomer het voordeel dat als je over de dijk bij de Blauwe Hand reed en 100.000 muggen op je voorruit had geplet deze niet vast op de voorruit bleven zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte altijd Pledge om de kap van mijn cockpit schoon te maken. De vliegen poetste je ook in een mum van tijd er mee weg.  Geen reflecties, lekker helder zicht en als het eens regende tijdens het vliegen dan verdwenen de druppels bijna nog sneller als met dat nano-spul wat hierboven werd getoond. Maar ja, boven in de lucht had je ook nooit last van opspattend water van het verkeer voor je. Er zaten niet eens ruitenwissers op de voorruit. Die Pledge moest je wel iedere maand herhalen, maar dat had je er gewoon voor over, het is immers je hobby.

 

Dat Rain X nanospul is blijkbaar geen succes geweest anders had nu iedereen het op de ruit en werd het door autofabrikanten aanbevolen. Was het niet zo dat het na een maand of zo gedeeltelijk alweer verdwenen was, en dat het dan juist moeilijker zicht werd omdat het deels wel en deels niet op je ruit zat, en dat de wissers daar dan moeite mee kregen? Dan was je zicht nog slechter als voor die tijd. En het werkte inderdaad pas goed als je wat sneller rijdt. Vandaar dat die Pledge op een vliegtuig zo goed werkt, daar moet je altijd snelheid hebben.  Maar in de stad reed je te langzaam om de regen goed weg te krijgen. 

 

En dan mijn bril. Ik weet niet hoe de topic starter het doet, maar ik moet mijn bril meerdere keren per dag schoonmaken. Als ik in de regen heb gelopen, als ik hem per ongeluk met mijn vingers heb aangeraakt, als ik er teveel met mijn wimpers langs ben gestreken. Enz. Dat schoonmaken kan ik met mijn zakdoek doen, maar dan smeer ik de troep gewoon over mijn bril uit. Als er dan ook nog een microdun zeeplaagje op mijn bril zou zitten dan mengt zich dat met het vuil. En als je bril nat is van de regen dan spoelt de zeep er helemaal vlug af. Dus ik ga geen zeep op mijn bril smeren want dat is na een paar uur alweer verdwenen, of je moet je bril gewoon nooit schoonmaken...

 

Ik maak mijn bril daarom alleen schoon met Zeiss reinigingsvloeistof en Zeiss reinigingsdoekjes. En als mijn bril beslaat zet ik hem even af. Dan zie ik wel minder dan met bril, maar meer dan met beslagen glazen.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...