Ga naar inhoud


Amiko DM 3800 afstellen


klakke007

Aanbevolen berichten

Dan is een duoLNB de handigste oplossing. Ga je voor draaibaar dan neem je een single LNB.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Volledig mee eens: of je gaat voor draaibaar, met 1 LNB (die je actief gebruikt) of voor een vaste schotel met een DUO lnb.
Maar op je screenshot van Dishpointer zie ik dat je ook 28E, met name de Engelsen erin heb gezet.  Dus toch graag een extra satelliet,...:confused:

 

Je kan met je bestaande materiaal 2 richtingen uit: 

1) Je haalt de motor eraf, en je probeert de duo correct af te richten.  Je lijkt over het juiste materiaal te beschikken, tenzij de LNB defect is zou dit moeten lukken.   

2) Of je behoudt de motor, en je gebruik enkel de USUAL config (niet de Diseqc 1.0).  Dus je schotel perfect uitrichten en daarbij enkel de 23,5 LNB gebruiken.  (je hoeft niet persé een andere LNB te kopen). 
Dus als je 19E wenst te ontvangen laat je de schotel draaien.  Bij deze configuratie loop je niet tegen het probleem aan dat Sprietje beschijft.  Je draait gewoon de schotel, waarmee je de skew van de centrale LNB meedraait.
En dan heb je ook de optie om 28E, en eventueel bijkomende satellieten te onvangen.

Het nadeel van draaibaar is de wachttijd, als je zapt tussen in de satellieten.  Maar je hebt de optie om meer satellieten te ontvangen.


In alle gevallen heb je met een schotel van 60cm, maar een beperkte regenreserve. maar dat is een andere discussie,...:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, klakke007 zei:

Ik kijk vooral 23,5 en 19,2, naar de andere satelieten kijk ik nooit,waar ik mij vooral wil op richten is het uitrichten van de motor installatie,daarna  op het ontvangst van 23,5 en 19,2,

 

OK, dan gaan we wat mij betreft met de beschikbare middelen eerst de motor goed uitrichten.

 

5 uren geleden, klakke007 zei:

Bij het uitrichten wanneer ik usals uitschakel kan ik de schotel op de juiste positie brengen om zenders van 23,5 te ontvangen,als ik de schotel draai(handmatig met motor)voor 19,2 kan ik ook de zenders ontvangen,wanneer ik echter usals gebruik voor 23,5 of 19,2 veranderd hij zijn positie en staat de schotel ontregeld,

 

Dit betekent dat we eerst de 0-positie goed moeten checken.

- Als je via je ontvanger een Goto-0 of GotoReference opdracht geeft, draait de motor dan precies naar het midden? (nul op de schaalverdeling van de buis)

- Staat de schotel in die stand precies in het verlengde van de motor; dus staan motor en schotel nu precies in één lijn? (En dat zou trouwens ongeveer naar het zuiden moeten zijn...)

 

Tweede check: Heb je voor USALS je coordinaten goed staan in je ontvanger? LAT= 51.17 Noord, en Long=3.93 Oost (volgens jouw opgave)?

 

Zo nee, dan moeten we deze zaken eerst oplossen.

Zo ja, dan zet je wat mij betreft de kop voor 23oost centraal boven de schotelarm, en gaan we met die LNB verder uitrichten.

Dat betekent dan, dat we de satellieten gaan zoeken met diseqc 1.0 (of 2.0) op stand B of AB of 1/4, hoe dat in jouw ontvanger ook genoemd wordt. Naast natuurlijk de motorinstelling USALS.

 

NB In de nul-positie moet de duo-LNB dan bijna precies recht gezet worden (dus niet schuin, zoals meestal bij montage op een niet-gemotoriseerde schotel).

En ik ga ervan uit dat de paal, waarop de motor zit, zo goed als waterpas staat.

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reactie's,ga deze week nog het een en ander uitproberen van jullie aanmerkingen,heb nog enkele vragen ivm.het instellen vd.ontvanger voor het afstellen vd.schotel bv.moet de instelling op usals staan voor het afstellen? Of is het eerst afstellen en dan op usals zetten.(Ben een leek in dit schotelleven) Gelukkig hier al enorm veel bijgeleerd waarvoor mijn dank,

mvg.Roger

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eerst ervoor zorgen dat de mast-muurbeugel waterpas staat/hangt!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, klakke007 zei:

voor het afstellen vd.schotel bv.moet de instelling op usals staan voor het afstellen? Of is het eerst afstellen en dan op usals zetten.

 

Bij het instellen van de motor- en schotelhoek in de nul-positie is het handiger dat nog geen USALS is ingesteld, of dat je een zender kiest op een satelliet waaraan nog geen USALS is verbonden (anders gaat de motor wellicht dan al naar een andere positie draaien dan de 0-positie).

 

Tijdens het eigenlijke uitrichten is USALS juist erg handig, om de hele combinatie goed te positioneren ten opzichte van het precieze zuiden.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker. Uit jouw geolocatie berekent hij de GotoX...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gezien bij deze hulp instelling dat de ontvanger de instellingen niet op slaagt,om een idee te krijgen vd.de ontvanger laat ik jullie een link van de gebruiksaanwijzing van mijn ontvanger,misschien iemand weet waar ik de gegevens van lengte en breedte graad moet ingeven,

met dank,Roger

https://www.gebruikershandleiding.com/SAB-Titan-III-Hd-Combo/preview-handleiding-657225.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat scherm is alleen de uitrichthulp, voor het uitrekenen van elevatie en azimuth voor een (vaste) satellietopstelling.

Dat heeft dus nog niks met de USALS-instellingen van doen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af over hetgeen ik gelezen heb dat ge eerst de schotel moet plaatsen op zuid,daarna de sateliet4,8E zoeken en afstellen tot de beste ontvangst,(waarschijnlijk stel ik hier een domme vraag),maar als ik dan de satelieten 23,5 en 19,2 instel op usals of hij de dan deze stalieten gaat zoeken.Ik las in de handleiding vd.ontvanger dat hij automatisch de breedte-en lengte graad erkend.

mvg.Roger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het instellen van de goede hoeken (motorelevatie en schoteldeclinatie), en de goede uitrichting op het hoogste punt (apex) van de Clarke Belt (precies op het zuiden, als je op het noordelijk halfrond bent),

berekent USALS (met invoering van de juiste LAT en LONG) inderdaad de precieze motorhoek van de gewenste satellieten, en beweegt de motor daar automatisch naar toe.

 

Het kan natuurlijk wel zijn, dat je nog een beetje finetuning moet doen aan de ingestelde hoeken, maar als je de modified motor angles gebruikt en een hoekmeter, zal dat minimaal zijn, of helemaal niet nodig.

 

Is dat wat je wilde weten?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...