Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Onze ATAG ketel bouwjaar 2000 is nu toch echt aan vervanging toe. Dat ding geeft met regelmaat foutcodes. Na een Ctrl-Alt-Del doet ie het weer een paar uur, of een paar dagen of een paar weken. Geen touw aan vast te knoppen. Anyway, na 20 jaar mag het ook wel een keer.

 

We hebben een oud vrijstaand huis uit 1916 met matige isolatie. Spouwmuren bestonden toen nog niet. We hebben ook een bad maar die gebruiken we nooit.

 

Het servicebedrijf dat jaarlijks het onderhoud doet adviseert de volgende modellen:

  • Remeha Tzerra Ace, CW5
  • Intergas Kombi Kompakt HRE, CW5
  • Intergas Xtreme36

 

Vervelend maar wel noodzakelijk is dat ze ook de rookgasafvoer willen vervangen. Die loopt van de kelder naar het dak. De pijp is keurig weggewerkt tijdens de verbouwing van 2000. Ik hoop dat ze de pijp er zonder breken uit kunnen krijgen.

 

Hebben jullie tips t.a.v. van merk en type CV? En hoe de pijp te vervangen?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij zijn een paar jaar geleden overgestapt van een Nefith naar een Atag. Geen enkele spijt van, we hebben tegelijk de ATAG One thermostaat in laten bouwen die we via internet kunnen bedienen. Vanaf mijn telefoon kan ik overal de kachel controleren en bedienen, helemaal handig als je op onregelmatige tijden weg bent / thuis komt. Half uurtje voor je thuis bent zet je de kachel omhoog. En ook eenvoudig vanaf je telefoon / iPad even een ander weekschema invoeren. 

Op je andere vragen heb ik geen antwoord, ik ben geen deskundige. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, wanderer zei:

wat is de reden dat de rookgasafvoer vervangen moet worden?

 

Wat ik op internet lees:

Quote

De gemiddelde rookgasafvoer heeft een levensduur van 15 jaar. Dit is ongeveer gelijk met de cv-ketel. Tijdens het condensatieproces in de cv-ketel komen er namelijk niet alleen verbrandingsgassen vrij, maar ook een zuur. Dit zuur tast de afvoer aan. Door beschadigingen zouden er schadelijke gassen terecht kunnen komen in de woning.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Overstap naar een gesloten systeem, waardoor er een toe en afvoer wordt gerealiseerd in het bestaande kanaal?

 

Ik heb 2 jaar geleden de 22 jaar oude Junkers vervangen voor een modernere Junkers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Hoe kan een plastic pijp nu door zuur aangetast worden?

 

Hij is van aluminium. Of het een gesloten systeem is weet ik niet. De ketel hangt in de kelder en er is ventilatie in de kelder.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gesloten systeem is bijv. als er 2 pijpen in elkaar zitten. De centrale pijp is het rookafvoerkanaal. De ruimte tussen de centrale pijp en de buitenste pijp is de aanzuiglucht. De koude aanzuiglucht wordt door het rookafvoerkanaal voorverwarmd. Bij een kort afvoerkanaal is er niet veel voorverwarming. Ik heb een rookafvoerkanaal van 6 meter en dan wordt de aangezogen lucht wel goed voorverwarmd.

 

Heb je een gescheiden aanzuigkanaal, dan wordt de lucht niet voorverwarmd en heb je een lager rendement.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Sprietje zei:

Heb je een gescheiden aanzuigkanaal, dan wordt de lucht niet voorverwarmd en heb je een lager rendement.

 

Dat is met een nauwelijks geïsoleerd huis en een ketel uit 2000 nauwelijks een issue 😁

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Psychosammie zei:

De ketel hangt in de kelder en er is ventilatie in de kelder.

Dan is een gesloten systeem aan te bevelen.

Door een defect is altijd het risico aanwezig dat je kelder je een kool dioxide mondoxide vergiftiging oplevert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolstofmonoxide heeft een soortelijke massa van 1,25 kg/m3, lucht 1,29. Dat is maar een heel klein verschil. Alleen als er geen luchtverplaatsing in de kelder is, zal koolmonoxide omhoog gaan maar als er maar een beetje luchtverplaatsing is mengt de koolmonoxide zich met lucht. Je loopt dan het risico dat als je de kelder in gaat er niet meer uit komt. Een koolmonoxide melder is aan te bevelen. Maar als jij de afvoerpijp naar het dak hebt en de luchttoevoer in de zijmuur van de kelder, kan er overdruk in de kelder ontstaan als de wind er op staat waardoor de kachel onjuist gaat branden en koolmonoxide gaat afgeven. Daarom heeft de ruimte waar de kachel of ander verbrandingstoestel staat ook een ontluchting nodig naar het dak zodat er nooit geen overdruk of onderdruk kan ontstaan. Ik neem aan dat je dat hebt.
Met een dubbelwandige pijp is dat niet nodig. De lucht die aangezogen wordt en de afvoergassen die de schoorsteen uit gaan komen immers van hetzelfde punt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een oude Blauwe Engel II van ATAG. Er zit maar 1 aluminium pijp op. Het zal dus een gesloten systeem zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...