Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb hier al 10 jaar een Remeha Calenta hangen. Bevalt erg goed, door o.a. modulatie bijzonder zuinig, douchen zonder volle straal gaat ook prima.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Donkeyman zei:

douchen zonder volle straal gaat ook prima.

 

Nou, onder zo´n zeikstraaltje moet ik niet staan. Daar moet een volle plens water uit komen. Ik heb zo´n regenwoud douchekop en dat vind ik geweldig.

Dan hoef je niet van druppeltje naar druppeltje te springen. Je wordt ´s morgens lekker wakker onder de douche en helemaal klaar om fris de dag weer te beginnen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, wanderer zei:

niet dus, bij ca 55 graden stooktemp kun je condensatie warmte terugwinnen, dat is basic natuurkunde, bij 55° heb je het beste rendement, win je de meeste warmte terug...het is de overgang van de ene aggregatie toestand in de andere...

Dus als ik iets op 55 graden ga verbranden dan krijg ik een rendement dan hoger is dan 100%??????

 

Basis natuurkunde is simpel de wet van behoud van energie.

Met de wet van behoud van energie kun je dus bepalen of bepaalde processen mogelijk zijn door te bestuderen of er geen energie verloren gaat of juist bijkomt.

De totale energie in een gesloten systeem verandert nooit! De totale hoeveelheid energie blijft gelijk.

 

En zoals ik al aangaf is er altijd verlies in warmte anders kan er uit een schoorsteen in de winter geen waterdamp komen, kunnen er geen verbrandingsgassen ontstaan enz.

Dus heb je een rendement van boven de 100% dan wordt er ergens "vals gespeeld" en wordt er ergens extra energie toegevoegd welke niet wordt meegeteld of gegoocheld met getallen.

 

2 uren geleden, Kabeltje87 zei:

 

In de rookkanalen waar de condensatie plaats vind is de zuur concentratie vrij hoog en heet

Het condens water komt vervolgens in de afvoer, waar het meestal verdund en afgekoeld word door andere afvalwater stromen, en dus minder schadelijk is.

Maar idd het is niet gezond voor die afvoerpijpen.

 

Bij mij komt er dus niets bij in de afvoer, immers een wasbakje boven op de zolder zal niet dagelijks gebruikt worden.

Daarnaast bestaat het riool daar al ruim 30 jaar uit een elektrabuis van 3/4 waar ik 1 keer in de zoveel jaar even met een oude trekveer doorheen ros om alle aangekoekte kalk, aluminiumoxide ed. te verwijderen. (alleen die paste tussen de vloer en anders kreeg ik een buis over de vloer)

Natuurlijk ga je als bedrijf geen risico lopen dat er toch ergens iets fout gaat want een keer terug moeten komen is meestal duurder, maar of vervangen altijd strikt noodzakelijk is??

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gerrit B zei:

Dan span ik de kroon met mijn Nefit Turbo 32 die inmiddels ruim 30 jaar oud is. Hoogrendement en gesloten systeem, dus het bouwjaar zegt niets eind jaren 80 waren er ook al gesloten systemen.

Problemen die ik gehad heb is onstekingspen/ionisatiepen, boiler lek en de 3 weg klep.

Gewoon er zelf een andere boiler in geschroefd, ionisatiepen was maar een paar tientjes en de 3 wegklep voor 15 euro op MP gekocht.

En dan zijn er personen die roepen "het rendement neemt af" maar hoe ik ook reken, een nog goed werkende ketel vervangen door een type die dan wel zuiniger is verdien ik nooit terug door het zuiniger verbruik. Wat wel helpt is isoleren dat brengt het verbruik wel flink terug.

 

 

De Nefit turbo 21, die ik heb, is inmiddels 27 jaar. Doet het uitstekend. In de bijna 7 jaar, dat ik in de huidige woning woon, heb ik 1 storing gehad. De waterstromingsschakelaar was vervuild geraakt, deze schoon gemaakt. Voor de rest functioneert de combi ketel uitstekend. Ik heb wel vanaf maart een andere kamerthermostaat gemonteerd, Deze is van afstand in te schakelen en zodoende "moduleerd" de aan/uit cv ketel via de kamerthermostaat ( Honeywell T 6 ). 

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Quote

Dus heb je een rendement van boven de 100% dan wordt er ergens "vals gespeeld" en wordt er ergens extra energie toegevoegd welke niet wordt meegeteld of gegoocheld met getallen.

Daar ben ik volledig mee eens. 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er maar aan van welke normering je uit gaat, de bovenwaarde of de onderwaarde. Vroeger werd alles gemeten op de bovenwaarde, tegenwoordig is de norm de onderwaarde.
Mijn luchtverwarming heeft een rendement van 98% op de onderwaarde en 109% op de bovenwaarde en dat bereik je met waterverwarming nooit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-10-2020 om 10:26, Psychosammie zei:

Onze ATAG ketel bouwjaar 2000 is nu toch echt aan vervanging toe. Dat ding geeft met regelmaat foutcodes. Na een Ctrl-Alt-Del doet ie het weer een paar uur, of een paar dagen of een paar weken. Geen touw aan vast te knoppen. Anyway, na 20 jaar mag het ook wel een keer.

 

We hebben een oud vrijstaand huis uit 1916 met matige isolatie. Spouwmuren bestonden toen nog niet. We hebben ook een bad maar die gebruiken we nooit.

 

Het servicebedrijf dat jaarlijks het onderhoud doet adviseert de volgende modellen:

  • Remeha Tzerra Ace, CW5
  • Intergas Kombi Kompakt HRE, CW5
  • Intergas Xtreme36

 

Vervelend maar wel noodzakelijk is dat ze ook de rookgasafvoer willen vervangen. Die loopt van de kelder naar het dak. De pijp is keurig weggewerkt tijdens de verbouwing van 2000. Ik hoop dat ze de pijp er zonder breken uit kunnen krijgen.

 

Hebben jullie tips t.a.v. van merk en type CV? En hoe de pijp te vervangen?

 

 

Als antwoord op je vraag, ik ben al 50 jaar verknocht aan Remeha

maar dat is een subjectieve insteek voor jouw.

 

Alle genoemde ketels door het servicebedrijf staan in de top 6

van de Consumentenbond. De Xtreme als beste met een 7.9.

 

Heb jij tijdens de verbouwing gebruik gemaakt van het oude

bestaande rookkanaal of hebben jullie alles gelijk vervangen

door een ex- concentrisch systeem?

 

Dit is wel wezenlijk voor een eventuele oplossing.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Sprietje zei:

 

Ach, moet ik de kunststofsoorten gaan benoemen in Acrylonitril-butadieen-styreen (ABS), Polyvinylchloride (PVC), Polypropeen (PP), Polyetheen (PE),  Acryl, Polystyreen enz.?

 

Overdrijf je niet een beetje? 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rendement van de nieuwe ketel is totaal niet interessant.

Alle ketels liggen zo dicht bij mekaar dat je daar niet naar

hoeft te kijken. Hooguit het rendement van tapwateropwekking

maar ook dat was geen vraag van TS.

 

En voor de liefhebber die wil weten hoe er in zit, sta ik 100% achter gerrit B,

"wet behoud van energie!" Punt uit.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Con zei:

Alle genoemde ketels door het servicebedrijf staan in de top 6

van de Consumentenbond. De Xtreme als beste met een 7.9.

 

Ja dat zie je ook wel terug bij alle grote CV leveranciers. Ik voel wel wat voor de genoemde Remeha. Ik ga uiteraard nog wel een 2e offerte aanvragen.

 

4 uren geleden, Con zei:

Heb jij tijdens de verbouwing gebruik gemaakt van het oude

bestaande rookkanaal of hebben jullie alles gelijk vervangen

door een ex- concentrisch systeem?

 

Ja dat weet ik dus niet. Die grote verbouwing is in 2000 geweest, 2 eigenaren terug. Wij hebben het in 2008 gekocht.

 

4 uren geleden, Con zei:

Hooguit het rendement van tapwateropwekking

 

Die ATAG heeft een reservoir van 50 liter. Dat warm houden kost ook geld. Zonder reservoir besparen we sowieso geld.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had de intergas niet als voordeel dat deze binnen een half uur te vervangen is als er eenmaal eerder een intergas was gemonteerd?

Simpel alle leidingen losschroeven, ketel uitnemen, nieuwe plaatsen, moeren aandraaien en klaar.

Daarnaast het grote voordeel van het ontbreken van een driewegklep die bij de meeste andere merken regelmatig storing geeft.

Of andere merken dat inmiddels ook hebben durf ik niet te zeggen.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt ergens in dit topic geclaimd dat het wettelijk verplicht is om

een rookgas te vervangen. Ik vraag me af welke wetgeving dat stelt

bij onderhavige situatie; van HR naar HR. Dergelijk discussies zijn er

wél bij VVE's waar gezamenlijke rookgassen worden toegepast maar

ook daarover kan ik geen wetgeving vinden.

 

Van uitgaande dat er in de bestaande situatie dikwandig aluminium

of RVS is gebruikt voor de rookgassen. En wat ik al eerder zei, bij

Atag (de enige fabrikant) moest je vroeger RVS gebruiken. Atag was

toen de enige met een RVS warmtewisselaar naar mijn weten.

 

Dan de vervuiling in de rookgassen, ik denk dat die "zuren" wel loslopen

en erg afhankelijk is van de situatie;

- condenseert de ketel altijd? (ketel te groot, na-isolatie enz.)

- wat is de conditie van de buitenlucht? (woon je in een stad of in een dorp)

- is de ketel goed afgesteld?

- is er RVS of aluminium gebruikt? (aluminium is ontvankelijker voor aantasting (geldt NIET bij chloor))

- waar is de warmtewisselaar van gemaakt (RVS / aluminium)?

 

Immers, sommige systemen (is hier ook al vermeld) werken al 30

jaar probleemloos zonder corrosie.

 

En als een ketel volledig condenseert, wat blijft er dan nog over voor

in het rookgaskanaal aan enge dingen?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Condenserende ketel met een rendement boven de 100%?

 

 

 

 

https://bouw-energie.be/nl-be/blog/post/rendement-condenserende-ketel

 

Lees dit eens.  E.e.a. is het gevolg van de manier van berekenen.  U kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is manier dat deze heren het berekenen.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een citaat
 

Quote

Een cv-ketel haalt zijn warmte uit de verbranding van een brandstof en uit afkoeling van de bij de verbranding gevormde rookgassen. Een condensatieketel kan de warmte uit deze rookgassen, die normaal verloren gaan via de schoorsteen, terugwinnen. Een oude verwarmingsketel van 12 jaar of ouder verbruikt enorm veel energie. Dit is te wijten aan de afkoelings-, opwarmings- en oppervlakteverliezen. Het rendement van zo’n oude cv-ketel ligt tussen de 80 en 98 procent. Een condensatieketel daarentegen behaalt een rendement van tot wel 111%.

Nu vraagt u zich wellicht af hoe het rendement boven de 100% uit kan komen. Bij traditionele ketels wordt de warmte uit de rookgassen vrij hoog gehouden. In deze rookgassen zit vrij veel waterdamp en wanneer deze in de ketel of schoorsteen condenseren, veroorzaakt dit corrosie (aantasting van het materiaal). Het nadeel van dit systeem is dat al deze bruikbare energie verloren gaat via de schoorsteen.

Een condensatieketel koelt deze rookgassen af tot hun dauwpunt, zodat de warmte uit de rookgassen nuttig gebruikt kan worden. De warmtewisselaar in condensatieketels is namelijk bestand tegen corrosie. De ketels halen met andere woorden meer rendement uit de ingebrachte energie. Doordat de condensatieketel de warmte uit de waterdamp nuttig gebruikt, haalt hij ongeveer 10% meer energie uit de rookgassen. Dit kan meer zijn dan de ketelverliezen, waardoor er een rendement van boven de 100% wordt behaald.

 

Als 1e

Een oude verwarmingsketel van 12 jaar of ouder verbruikt enorm veel energie

Nou als die ketel al 98% rendement heeft dan klopt die stelling dus al van geen kant.

 

als 2e

Doordat de condensatieketel de warmte uit de waterdamp nuttig gebruikt, haalt hij ongeveer 10% meer energie uit de rookgassen

Dit is dus complete onzin, als hij 10% energie terug kan winnen uit de rookgassen dan heeft je ketel waarschijnlijk slechts een rendement van nog geen 88% en blaast nog zo'n 12% van de opgewekte energie door de schoorsteen.

Door de warmte terugwinning weet men daar nog zo'n 10% van terug te halen en zo heeft die ketel ook weer gewoon een rendement van rond de 98%

Let wel hierbij hebben we het alleen nog over gaszijdig want zo'n ketel gebruikt ook nog stroom voor de pomp, elektronica enz. en tel je dat ook mee dan zakt je totale rendement nog verder.

Meer dan 100% rendement is hoe dan ook onmogelijk.

Wil je 100% rendement dan moet je een vuurtje gaan stoken in de kamer en alle warmte die zo ontstaat binnen houden en wat je ook verbrand meer dan 100% verbranden kun je niet.

 

maar dan toch even verder rekenen

stel ik gebruik 1500 kuub gas per jaar.

mijn oude CV ketel die ooit gekocht is met een rendement van 95% is in de loop der jaren terug gelopen naar 85%

dus ik gooi 10% van 1500 kuub weg of wel 150 kuub wordt verspild

een kuub gas kost 80 cent dus ik verspil zo'n 120 euro per jaar.

Wat kost een nieuwe ketel incl. montage? Voor een cw5 ketel moet je denk ik toch op zo'n 2500 tot 3000 rekenen incl. montage

2500/120 = 20,8

Dus je doet er bijna 21 jaar over voordat de nieuwe super zuinige ketel terug is verdient terwijl geadviseerd wordt om die met 15 jaar al weer te vervangen.

Tja dan denk ik "als je het dan toch voor het milieu doet laat die oude ketel dan mooi zitten zolang hij probleemloos werkt." dan bespaar je in iedergeval de milieu vervuiling die ontstaat bij de productie van de nieuwe ketel.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...