Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil.

 

Ik probeer alleen aan te tonen dat het rendement van meer dan 100% komt vanwege de rekenwijze van de CV branche.  (Hoe krom die ook kan zijn).

En dat is het enige dat ik hiermee wil bewijzen.

Deze rekenwijze is algemeen toegepast (hoe krom ze ook moge zijn)

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uren geleden, Con zei:

Er wordt ergens in dit topic geclaimd dat het wettelijk verplicht is om

een rookgas te vervangen. Ik vraag me af welke wetgeving dat stelt

bij onderhavige situatie; van HR naar HR. Dergelijk discussies zijn er

wél bij VVE's waar gezamenlijke rookgassen worden toegepast maar

ook daarover kan ik geen wetgeving vinden.

 

Beste Con,

Als installateur ben je verplicht deugdelijk werk af te leveren daarbij behoort het veilig installeren van o.a. een cv ketel. Daarbij zul je je ook aan de Rogafa moeten houden die al een aantal jaren door fabrikanten gezamenlijk is vastgelegd. Bij verketeling zul hieraan dus moeten voldoen. De handleiding die door de overheid is opgesteld geldt inderdaad voor VVe's daar kom ik met regelmaat rampzalige RGA systemen tegen. Zou je de rookgas laten zitten en er gebeuren ongelukken zul je indien het een rechtszaak wordt onherroepelijk worden bestraft. Er zijn inmiddels al boetes opgelegd aan installateurs. hier een verwijzing naar techniek Nederland https://www.technieknederland.nl/kennisgebieden/techniek-en-markt/klimaattechniek/rookgasafvoer/faq-rookgasafvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat eerste ben ik het helemaal met je eens!!! "als installateur ben je verplicht..."

 

Rofaga heb ik net bezocht en die "adviseert" slechts.

 

Een alinea lager richten ze hun pijlen op de combi VR en HR

en op bebeugeling van rookgassen en dat is het dan.

 

De Faq werkt niet... en het team bestaat uit één man, oops...

 

Ik ben ook even op de site geweest van Burgerhout, een grootgrutter

in alu en RVS afvoersystemen. Bij hun algemene voorwaarden gaan

ze niet verder als 1 jaar garantie. Het CE certificaat op hun site doet

ook geen uitspraken over levensduur.

 

Kortom, zeg het maar.

 

ECHTER, wil ik wél opmerken dat controle van de rookgassen sowieso

ieder jaar (2 jaar) raadzaam is en vooral niet wachten op de levensduur

van de ketel dus gelijk met het onderhoud. Meestal is een interne controle

in het kanaal niet een operatief wonder tegenwoordig.

 

Mijn conclusie is dan ook, niet vernieuwen wat goed is, toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

Voor een cw5 ketel moet je denk ik toch op zo'n 2500 tot 3000 rekenen incl. montage

 

Nou, dat hoop ik niet. De Firma Feenstra heeft op de site de prijs van ketels inclusief installatie staan. De Remeha zit dan op 1600 euries. Dan betreft dan wel een standaard installatie. In mijn geval zal er dus nog wel wat bijkomen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is wat ik had gevonden

549383772_kostencv.jpg.22e4e13361a770e0af4f0f5e59c99c50.jpg      

Maar e.e.a hangt natuurlijk sterk van de situatie af, welke thermostaat je er bij wil enz.

     
       
       
       
       
       
aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Kabeltje87 zei:

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.

Ik probeer alleen aan te tonen dat het rendement van meer dan 100% komt vanwege de rekenwijze van de CV branche.  (Hoe krom die ook kan zijn).

 

Dat geef ik dus ook aan, goochelen met getallen en zo kunstmatig op iets uitkomen wat gewoon weg niet kan en ik toon ook meteen aan waarom dat niet kan.

 

Ik zal het dan op een ander manier proberen uit te leggen

een persoon gaat uit eten

voorafje, soepje, stukje vlees, aardappeltjes, groente, toetje enz.

alles compleet opgegeten bordje leeg dus alles voor 100% naar binnen gewerkt (de achtergebleven etensresten op het bord krijg je even op de koop toe).

Tot er een handige Harry denkt van joh maar in die poep en plas wat er nadien uitkomt zit ook nog zo'n 20% voedzame stoffen waar ik wel plantjes op kan laten groeien.

Dus met die reststoffen kweekt hij weer plantjes en die krijg je opnieuw op je bord.

In jouw voorbeeld laat men het overkomen dat je dan plots 120% rendement hebt.

 

Nou nee dus, je hebt de 1e keer maar 80% van de voedingsstoffen uit het eten gehaald (het verbranden van het gas) ondanks dat je bord telkens 100% leeggegeten is en die andere 20% krijg je de 2e keer op je bord (het terugwinnen van de warmte uit de verbrandingsgassen) en samen kan dat nooit meer dan 100% zijn (dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie) of je moet ergens knutselen met getallen.

Wat die ketel leveranciers doen is net als de autofabrikanten nl. verbruikswaardes opgeven die nooit met de werkelijkheid kloppen.

Het voordeel voor de ketel leveranciers is dat vrijwel niemand na kan gaan of hetgeen ze schrijven in werkelijkheid ook klopt.

 

Dan wordt er ook gesproken van onder en boven waardes en ik vergelijk dat vaak ook weer met een auto (omdat dit de meeste mensen nu eenmaal  beter aanspreekt)

De vergelijking klopt niet helemaal maar maakt e.e.a wel duidelijk.

Wat ze hebben gedaan is het rendement bepalen door in een auto E10 benzine te tanken en dan te gaan rijden.

ze tanken 10 liter E10 brandstof (de voorgeschreven brandstof voor een test) en kunnen ze 98 km afleggen en dan slaat de motor af omdat de brandstof op is en op dat moment stoppen ze de meting en wordt de afstand bepaald.

Vervolgens hebben ze in dezelfde auto weer 10 liter E10 getankt en opnieuw stopt de motor bij 98Km maar op dat moment zetten ze de auto in zijn vrij en laten hem helemaal uitrollen tot hij stil staat en zo kan 108 km worden afgelegd.

en vervolgens gaan ze plots roepen dat de auto maar liefst 10% zuiniger is geworden.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lijkt me niets mis met die 106% aanduiding.

Bij een %-aanduiding is het altijd de vraag: ten opzichte van wat?

En eigenlijk hoort dat er dan ook achter te staan.

 

Dus is het krom? Ik zou zeggen van niet. Het is wel een uitdaging om te kijken wat ze eigenlijk aangeven. En je dus niet blind te staren op getallen, die lijken iets heel bijzonders weer te geven.

 

Zelf wordt ik ook nogal eens verrast door uitspraken als "de beurskoersen zijn gekelderd vandaag". En dan blijken de koersverliezen bijvoorbeeld maar 2 % te zijn (ten opzichte van de slotkoers van de dag ervoor, ja dat moet er dus weer bij,,,). Geen ongewone fluctuatie, zou ik zeggen, dus waar dat 'kelderen' dan vandaan komt?

 

Zonder feitelijke toevoegingen is dit soort informatie wat mij betreft non-informatie. Helaas is er daar veel van, tegenwoordig ~ dat helpt niet bij goede beeldvorming.

 

 

Fijn dat het rendementsverhaal van boven de 100% hier eens goed is uitgeplozen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gerrit B zei:

Maar e.e.a hangt natuurlijk sterk van de situatie af, welke thermostaat je er bij wil enz.

ennuh mijn zwembad?

 

die tabelletjes zijn toch zo maar uit de lucht gegrepen @gerrit B

in de keuken gebruik je een inbouw boiler omdat je dan veel minder energie gebruikt en EN verliest door leiding verloop

bovendien meen ik me te herinneren dat @Psychosammie, nieuwe isolerende beglazing heeft welke de warmtebehoefte tov zijn oud keteltje die vervangen moet worden omlaag brengt...

en een bad heeft niemand meer tegenwoordig , of gebruikt het niet tegelijk met de douche en je geest staat in de keuken de afwas te doen

 

aangepast door Tonskidutch
niet

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de eerste schouw geweest voor het maken van een offerte. Bij de verbouwing zijn alle pijpen netjes weggewerkt. Dat wreekt zich nu. In tegenstelling tot wat ik eerst gezegd heb zijn er wel 2 pijpen die vanaf de CV in de koof omhoog gaan. Een aluminium van de rookgas en een zwarte plastic pijp voor de luchttoevoer. De zwarte had ik domweg niet gezien. Die twee moeten ergens net onder het dak bij elkaar komen in wat hij een "broekstuk" noemde. Waarna er 1 pijp door het dak komt.

 

Dat betekent dus breekwerk in de muur achter de badkamer in het trapgat naar boven. Dat doet de CV boer uiteraard niet dus er moet sowieso nog een klusbedrijf ook komen om een gat te maken en later weer te repareren.

 

Afwachten met welke prijs hij komt.

 

@Tonskidutch

We hebben wel dubbelglas en in de huiskamer voorzetmuren. Ook Tonzon vloer isolatie. Maar het blijft een oud huis. Er moet echt wel gestookt worden.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al vreesde.  De grootste kost gaat niet zijn de ketel zelf, maar de schoorsteen.

Ik voor jou dat e.e.a meevalt.

 

Dus eerst uitzoeken, waar het broekstuk juist zit vooraleer je gaat breken.

En dan bekijken of vanaf het broekstuk tot boven het dak de dubbele pijp niet kan blijven zitten en hergebruikt worden.  (dus inspectie naar de staat ervan).  Tenminste als dit het langste stuk is. 

 

Ik zou toch eens kijken of er niet een alternatieve weg is om de rookgassen af te voeren en de verbrandingslucht aan te zuigen.

Een dubbelwandige pijp van zo'n 2 meter is lang genoeg.

Dus vanuit de kelder direct naar buiten door de gevel.  Tenminste als dat kan.  (en je niet uitkomt midden op de stoep aan de voorgevel)

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Dat is een vreemde situatie dat een ontluchtingskanaal in het rookgas afvoerkanaal uit komt?

 

Nee dat is ook niet zo. De 2 kanalen blijven wel gescheiden. Vanaf het broekstuk gaat 1 dubbelwandige pijp door het dak. Zie afbeelding.

1_M_Burgerhout_52450305_gif_zoom.jpg?con

20 minuten geleden, Kabeltje87 zei:

Dus vanuit de kelder direct naar buiten door de gevel.

 

Door de gevel kom ik direct in de tuin van de buren. Dat is dus niet toegestaan.

 

Misschien is een afvoer langs de gevel omhoog een optie.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

 

Nee dat is ook niet zo. De 2 kanalen blijven wel gescheiden. Vanaf het broekstuk gaat 1 dubbelwandige pijp door het dak. Zie afbeelding.

1_M_Burgerhout_52450305_gif_zoom.jpg?con

 

Door de gevel kom ik direct in de tuin van de buren. Dat is dus niet toegestaan.

 

Misschien is een afvoer langs de gevel omhoog een optie.

 

Dat kan zéker een optie zijn!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tuin van de buren lijkt mij ook geen goede optie.

 

Ik zou wel aanraden te kijken wat de verschillende opties zullen kosten.  En ook het visuele aspect speelt mee. 

Wil je wel een glanzende pijp tegen uw gevel.  Hoewel dit ik bij oudere huizen wel al regelmatig gezien heb.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...