Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Vandaar de aanbieding voor de upgrade van het rookkanaal.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Psychosammie,

 

Ik ben zelf installateur. Rookgasafvoer moet altijd worden vervangen rookgassen bevatten zuur dit tast rvs,aluminium en kunststof aan. Vaak zijn rookgas kanalen middels een koof weggewerkt. Dat is altijd vervelend bij vervanging zonder te ontkomen aan hak en breekwerk. vervang je de rookgasafvoer niet ben je als installateur strafbaar afgezien daarvan je wilt uiteraard niet dat er ergens een gat in valt waardoor er rookgassen in jouw huis komen.

 

Mijn advies zoek een goede installateur die jouw rookgaskanaal met een camera kan inspecteren. Als er geen haakse bochten inzitten en e.e.a. niet met parkers is geschroefd kan er hoogstwaarschijnlijk een flexibele buis in het bestaande kanaal (zal denk ik 80mm zijn) worden getrokken. e.e.a. is wel afhankelijk van de opvoerhoogte Atag kan niet zo hoog (kanaal wordt kleiner dus meer weerstand) Intergas met namen de HRE serie kan enorm hoog komen.

 

p.s.de  luchttoevoer dient ook aangesloten te worden (vroeger werd nog wel een als "open" toestel aangesloten lucht uit stookruimte) halen alleen rookgasafvoer aansluiten is niet meer toegestaan maar luchttoevoer kun je misschien eenvoudig vanuit de gevel halen of hergebruiken aangezien dit alleen toevoerlucht is mag dat worden hergebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, minplus zei:

Is het een optie de ketel naar de vliering te verplaatsen?

 

Hier in 1980 het huis gekocht en een ketel uit 1970, merk weet ik niet meer, eind 80 vervangen door een Atag en rond 2015 opnieuw door een Atag.

dat betekent veel leidingen verlengen en drinkwater aanvoer en afvoer ook naar boven doortrekken

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar zolder is geen optie gezien de beperkte ruimte onder het dak. En dan nog alle andere werkzaamheden.

 

Er komt een CV-boer langs voor een offerte. Ik hoor wel wat het plan is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Vaillant, die al 15 jaar in gebruik is.  Het is ook een hoogrendements installatie.

Echter deze is reeds 15 jaar oud en dus het type zal nu wel veranderd zijn.

 

Ik heb over deze tijd 2 defecten gehad.  Een rookgas element heeft gaten ontwikkeld door de corrosieve condens.  En ten tweede de ingebouwde circulatiepomp is vervangen.

De circulatiepomp vervangen heeft € 300,-- gekost.

 

Maar wat ik kan bevestigingen is dat de condens die uit de installatie komt, zeer zuur is.  Zwavelzuur met name dat gevormd bij de verbranding van de zwavel componenten van het aardgas.  (Er worden aan het aardgas ook mercaptanen toegevoegd om het aardgas een reukje te geven - Methaan is nl. reukloos)

In de hoogrendements installaties heb je altijd condens.  Door de waterdamp te condenseren om de aangezogen verbrandingslucht op te warmen, wordt nl.  het hoge rendement bereikt.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan span ik de kroon met mijn Nefit Turbo 32 die inmiddels ruim 30 jaar oud is. Hoogrendement en gesloten systeem, dus het bouwjaar zegt niets eind jaren 80 waren er ook al gesloten systemen.

Problemen die ik gehad heb is onstekingspen/ionisatiepen, boiler lek en de 3 weg klep.

Gewoon er zelf een andere boiler in geschroefd, ionisatiepen was maar een paar tientjes en de 3 wegklep voor 15 euro op MP gekocht.

En dan zijn er personen die roepen "het rendement neemt af" maar hoe ik ook reken, een nog goed werkende ketel vervangen door een type die dan wel zuiniger is verdien ik nooit terug door het zuiniger verbruik. Wat wel helpt is isoleren dat brengt het verbruik wel flink terug.

 

Maar wel vreemd dat mijn afvoer nog steeds prima is na ruim 30 jaar en dat anderen na 15 jaar al vervangen moeten worden. Het kan zijn dat mijn ketel dus wel op zolder zit en de afvoer/aanvoer buizen de doorvoer is met 2 45 graden bochtjes en 30 cm buis (1 van plastic, de ander van aluminium.

 

Een rendement hoger dan 100% kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat dit onmogelijk is

100% gas verbranden en dan 106% warmte krijgen zijn in mijn ogen puur verkooppraatjes en weet vrijwel zeker dat hier bepaalde zaken niet meegeteld worden in het verbruik en meestal zijn dat de elektrakosten.

Ik heb wel gezegd dat als er nu weer een storing ontstaat de ketel vervangen gaat worden en dan wordt het waarschijnlijk een Remeha Tzerra omdat je daar toch vaak goede reviews  van leest.

Al die poespas met bedienen op afstand ed. hoef ik niet, kom ik eerder thuis dan de verwarming aangaat dan is het nooit verder afgekoeld dan 16 graden en een kwartiertje later is weer 19 graden. Gaat om 23.00 uur de kachel uit dan begon het zonder isolatie rond 00.30 uur al merkbaar koud te worden, nu met isolatie moet ik op de klok kijken en schrik soms dat het al 2.30 uur is en dat om 5.00 uur de wekker al weer afloopt  om aan het werk te gaan.

Nadeel aan isolatie is er ook, en vooral met deze zomer kom je er achter dat als je huis eenmaal warm is je deze warmte er met geen mogelijkheid weer uit krijgt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gerrit B zei:

Een rendement hoger dan 100% kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat dit onmogelijk is

100% gas verbranden en dan 106% warmte krijgen zijn in mijn ogen puur verkooppraatjes

 

De reden dat hoogrendementsketels een rendement van meer dan honderd procent kunnen halen komt doordat volgens de Europese richtlijnen het rendement van een ketel bepaald wordt met behulp van de onderste verbrandingswaarde. Doordat een HR-ketel de energie uit de waterdamp terugwint, kan deze een hoger rendement halen.

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte

 

Voor standaard Nederlands aardgas bijvoorbeeld is de bovenwaarde 35,17 MJ/m3 en de onderwaarde 31,65 MJ/m3

Je zou dus maximaal 35,17/31,65 x100% = 111% kunnen halen.

 

aangepast door Zunigkyk
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dus zeg verkooppraat en goochelen met getallen en waardes, in werkelijkheid is gewoon onmogelijk om meer dan 100% warmte te krijgen als je uitsluitend gas verbrand.

Dan kun je nog zoveel warmte terug halen uit je condens ed. meer dan 100% is simpelweg onmogelijk.

Zelfs die 100% is al onmogelijk want je hebt altijd wel ergens een verlies en je haalt nooit alle warmte weer uit je condens want dan zou ook in de winter geen rook zichtbaar moeten zijn als je ketel brandt en stel dat het je dan wel zou lukken dan heb je weer een ventilator nodig om de rookgassen af te voeren en daar gaat je 100% weer of je moet zoals ik aangaf de elektra niet mee gaan tellen.

100 % is alleen mogelijk zonder afvoer aan je ketel en zonder condens afvoeren oid. waarbij je alle warmte en rookgassen in de ruimte blaast, maar verwacht niet dat er veel zullen zijn die daar in kunnen leven.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier stadsverwarming en een advies omtrent CV ketel en/of installatie kan ik dan ook niet geven.

 

Maar deze topic heeft niettemin een vraag bij mij naar boven doen komen. Ik heb een flink aantal jaren in Australië doorgebracht en daar wordt doorgaans de verwarmingsketel meestal buiten tegen de achtergevel geplaatst. Voordeel is dat de afvoer van rookgassen dan niet echt een probleem is.

 

Ik heb een dergelijke installatie in Nederland nooit gezien, dus is dit een optie die hier niet bestaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...