Ga naar inhoud


Coax te lang voor motor?


Golurk

Aanbevolen berichten

Als newbie ben ik begonnen om een Selfsat H50D te motoriseren met een Stab (selfsat) HH90. Deze staat echter aan de andere kan van ons huis, waardoor de kabel behoorlijk lang is. Van de tv naar de deur is de kabel 20m, dan een speciaal stukje vanwege het kozijn, en dan een kabel van 5 meter. Ik krijg de set niet goed werkend. De motor wil heel vaak niet draaien. Wanneer ik de kabel van de motor naar de schotel los haal,dan draait de schotel wel. 

 

Volgens de Duitse verkoper betekent dit dat de kabel veel te lang is en er niet genoeg stroom beschikbaar is. Einde oefening. Toch wil ik nog niet zo snel opgeven. Ik kan er echter weinig over vinden, maar is er hier iemand met meer informatie? Is dit probleem op te lossen en zo ja, hoe? Bestaan er versterkers of iets?

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

aangepast door Golurk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welke kabel gebruik je?

Met een koperen kern of met een verkoperde stalen kern?

 

Je zal teveel spanning verlies over de kabel hebben.

Dat speciale stukje kozijn doorvoer zal ook bijdragen aan extra spanning verlies.

 

Gebruik een goede koperen coax kabel.

 

Er zijn geen versterkers, die gelijkspanning verlies op je kabel kunnen compenseren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabel gewoon in buis door de kruipruimte trekken.. Die 'raamdoorvoeren' zijn 'ruk'..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan worden de LNB's niet gevoed en is er klaarblijkelijk net voldoende spanning over.

 

Dat ik nog een motor had zat er 30 meter kabel tussen. Wel een Vbox II toen...

En als het huis in eigendom is zou je gewoon door de sponning kunnen boren. Gaatje van 10-11mm en een tule.  

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij altijd al een reden geweest dat ik nooit een motor wil hebben die door de ontvanger + coax gevoed moet worden.

Het HF verlies en benodigde stroom is voor mij onacceptabel.

Ontvangers kunnen wel de LNC door de coax voeden maar zijn niet ontworpen om ook nog een motor te voeden.

Kort samengevat: het is gehannes.

25 meter coax is eigenlijk niks.

De raam doorvoer is de zwakkste schakel. Ik zou gewoon een gat in het kozijn of voor mijn part dwars door de muur heen raggen.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Sprietje zei:

is het aan te bevelen een zender te kiezen die horizontaal gepolariseerd is want dan wordt de motor met 18 volt aangestuurd

 

Dat is een nog slechtere oplossing. De ontvanger (tuner) wordt nog zwaarder belast en de spanning stort nog verder in.

Beter is te meten...jawel, met de alom gediscussieerde en geprezen universeelmeter.

 

Of..neem een rol van 25 meter coax kabel en flikker die zo even door het raam naar buiten en sluit het even tijdelijk aan. Dan zou het moeten werken. Of zet de ontvanger tijdelijk met een duidelijk korter stuk coax dichter bij de opstelling.

Ik ben bang dat de ontvanger domweg niet voldoende stroom kan leveren.

 

Hang je een te zware caravan achter een auto en je wilt een berg op, dan gaat dat ook niet lekker.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als topic-starter Golurk de coax kortsluit aan de schotelkant en dan aan de ontvangerkant de weerstand meet tussen kern en scherm, dan weten we de totale weerstand en is eenvoudig te berekenen hoeveel de spanningsafval is. Dan is precies in te schatten of er voldoende vermogen geleverd kan worden voor de motor en de LNC.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zie mijn eerste posting, ccs coax kabel of koperkern kabel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...