Ga naar inhoud


Coax te lang voor motor?


Golurk

Aanbevolen berichten


Toch zou de DVB standaard een identieke waarde voor spanningsvoering moeten hebben? M.a.w. het zou toch bij iedere ontvanger hetzelfde moeten zijn (binnen tolerantie)?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Cees, zie er maar aan te komen aan verzilverde coaxkabel voor satellietontvangst. Ja van die hele dunne coax waarvan er ergens inwendig in een apparaat een stukje van 10cm zit en dan meestal nog 50 ohm maar gewoon een rol van 100 meter met een buitendiameter van 6,9mm. Kun je lang zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic,

Doet me denken aan de FSW (Free Satellite Watcher); die hadden ook artikels over Coax.

Ik ging naar een bedrijf gevestigd in Zeeland maar die op een Satellietdag in Siegerswoude aanwezig was,

Ik kocht toen 3x 25 meter POPE voor mijn ontvangers, ik heb ze nognooit hoeven te vervangen terwijl dit ongeveer 30 jaar geleden was; die coax kabels zijn inmiddels wel groen uitgeslagen door algen en mos maar alles werkt nogsteeds perfect.

Volgens mij is POPE vervangen door een ander bedrijf want ik lees er nooit meer over.

Ik heb de Stab HH100 en alles werkt feilloos.

Ze hebben allemaal een koperen kern en de mantel is van een soort gevlochten metaal; het was voor mij niet moeilijk om de F-connectors te bevestigen dankzij de uitleg in de FSW.

 

Jongens, wat mis ik de FSW!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

14 v  98.1 mA = 1,37 Watt

18 v  99.6 mA = 1,8 Watt

Er wordt dus wel meer vermogen opgenomen door de LNB bij 18 Volt.

 

Kijk...ceesv heeft tenminste een heldere geest. Hij slaat de spijker op de kop.

Helaas heb ik geen universal LNC met 14/18 volt omschakeling en kan het niet nameten. Ik gebruik quattro LNC´s.

Ik ga zondag op mijn werk kijken wat we daar hebben liggen in de rommelbak en zal, als we er een hebben, het na laten meten.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Ga voor een coax met weinig weerstand zoals ik al eerder liet zien in een afbeelding. Tot 30 meter lengte is een middenader van 1mm nog geschikt, daarboven moet je 1,13mm nemen en dat laatste zou ik maar doen omdat je ook nog een raamdoorvoer hebt met veel weerstand.

 

Sprietje, je praat weer prut...de wet van Ohm?

 

Als de raamdoorvoer veel weerstand heeft, dan bepaald de raamdoorvoer de uiteindelijk maximale stroomsterkte. Dan kun je aan beide kanten nog zo goede coax aansluiten, het maakt dan niets meer uit.

 

Of anders uitgelegd: Heb je een dikke buis als waterleiding en je zet in het midden een kraan die maar een klein beetje open staat, dan kun je nog zo dikke buizen inzetten, de kraan bepaald de uiteindelijke waterdruk aan het einde van de buis.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb jij je VIP status verdient?

Als er op een zekering 10 Ampere staat, dan gaat er maximaal 10 Ampère stroom doorheen. Bij meer stroom smelt de draad.

Dat is juist de zin van een zekering.

Maar zulke ouderwetse zekeringen heb ik al lang niet meer in gebruik. Ik heb automaten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Sprietje zei:

Goh, dan heb jij zeker alle zekeringen uit de meterkast gehaald. In zo'n smeltveiligheid zit een draadje van een paar tiende millimeter dik afhankelijk van het amperage. Het heeft dan weinig zin om installatiedraad van 2,5mm2 te gebruiken.

 

Waarom wordt er wisselstroom bij gehaald bij deze topic? Weer interessant doen?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Golurk

 

Ik heb je aangegeven dat ik denk dat je de code die op de coax staat niet helemaal goed hebt opgegeven. Je geeft daar geen antwoord op.


In deze afbeelding zie je wat de codering betekend.

Het gaat om een goedkope eenvoudige Japanse coax.
- de middenader zou erg dun zijn, beduidend minder dan 1mm
- de binnen isolatie slechts 3mm
- de afscherming bestaat slechts uit een enkele vlechtmantel zonder folieafscherming
- de middenader uit verkopert ijzerdraad

 

Klopt dit allemaal? Hou even een magneet tegen de blanke middenader.

 

japanse coax.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb de stroom naar mijn LNB's gemeten. Ik gebruik relook quads voor de Astra's en een Black Ultra quad voor de Hotbird.

Astra 3 kon ik niet meten, die was in gebruik, dan klopt de meting niet omdat de STB de stroom levert via de andere aansluiting.

Zoals je ziet, meer stroom en dus ook meer vermogen bij 18 volt

 

Capt_004.jpg.82a90aea1e39f8cb629bd54ff736411c.jpgCapt_005.jpg.5aec9dc5fb283fcc1ab6ad8326a7a6fe.jpg

 

Capt_008.jpg.12c224a4a5f3f4b686fed441d4617e6e.jpgCapt_009.jpg.633a002ce1f41f8e7dd71b258d0ae2ee.jpg

 

Capt_006.jpg.cb072c8f4ece557e17468d25a932eb3d.jpgCapt_007.jpg.9703bfc07cb719380ac650c052367e1c.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, er is hier geen gezeik.

Jij ligt telkens weer dwars omdat je de wet van Ohm niet kent of niet hebt geleerd.

Er meer spanning tegenaan gooien is niet de oplossing. ceesv heeft dit duidelijk en zakelijk uitgelegd. Meer spanning betekend meer vermogen.

 

Het idee van betere coax met minder weerstand is een goede oplossing als de raamdoorvoer weg is.

 

Of ik geef een ander voorbeeld en misschien begrijp je het dan wel.

 

Een 6 baans autobaan moet vanwege onderhoud gereduceerd woorden naar een 2 baans autoweg en daarna weer terug naar een 6 baans autobaan. Wat denk je hoeveel auto´s er door kunnen en aankomen op het einde van de 6 baans autoweg?

Kan ik het nog beter uitleggen?

 

Niks met de motor zal een flink stuk beter trekken bij 18 volt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch graag willen weten wat voor soort kozijn desbetreffende vraagsteller heeft en of het huis simpel gezegd steenachtige spouwmuur heeft of niet.

Want ik zet er met alle liefde een 40 cm lange boor van juiste diameter in hoor. Dat 8mm gaatje is zo weer onzichtbaar gedicht.

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...