Ga naar inhoud


Welke ontvangstechniek wordt hier gebruikt?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vandaag kwam ik op een Chinese site een schoteltje tegen van slechts 26cm. Dat is super klein en ik denk dat dit het kleinste schoteltje is wat er bestaat voor de Ku-band.
Merkwaardig is dat het zo plat is en dat er bij staat "inclusief lnb". Na wat meer speurwerk kwam ik een foto tegen van het inwendige van de schotel. Daaruit blijkt dat het niet om een horn array antenna gaat zoals bijv. de Selfsat maar om een ander principe. Verder is te lezen dat het om een offset antenne gaat. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien de techniek die gebruikt is. Ook een afbeelding hoe de antenne op een verticale steun wordt opgesteld duidt daar niet op.

Wie weet om welk principe het gaat?

 

26cm   schotel.jpg

26cm  schotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik lees vhf uhf 

 

http://m.ahmicrowave.com/tv-antenna/flat-antenna.html

mgmleo.thumb.jpg.4092ba1e83860caba3daac0    Tonskidutch heeft gereageerd    Toon reactie
×
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de link die ik vond :

 

Product Details

Flat antenna, Free HD live channel to support all old TVs: no need to watch cable or satellite TV for TV, PBC, CBS, CW, FOX, CNN US News, just connect it to TV, Then let the antenna do all the work. A lifetime free tool that receives the channel without paying a monthly fee.

Up to 80 miles of voyage and watch what you want: the Loutsbe HD digital TV antenna is 60-80 miles with clear, clear local TV channels. Supported formats: 720p, 1080pi, 1080p / ATSC. Operating frequency: VHF 174-240MHz, UHF 470-862MHz. This 60-80 mile Akywire HDTV antenna lets you watch HD local broadcast channels for free. This results in sharper images, low noise and more free broadcast TV signals.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de foto van het binnenwerk goed bekijkt, lijken het wel heel veel kleine antennetjes die in serie? of parallel geschakeld zijn. De afmetingen komen overeen met de antennes die in een lnb zitten. Alleen staan ze in een cirkelvorm. Dan kan hij geen horizontale en verticale signalen opvangen. Zou het dan voor circulaire ontvangst zijn?
Dat ze er bij zetten inclusief lnb zal bedoeld zijn dat er geen lnb op de schotel aangesloten hoeft te worden maar dat die ingebouwd zit. Er zit een L.O. converter in die die het signaal naar een output frequentie brengt daar 950-1450MHz.
Hij is dus voor een beperkte KU-band ontvangst.
De lage band van 10,7 tot 11,7 GHz wordt niet weergegeven en van de hoge band die normaal van 11,7 tot 12,75 GHz loopt wordt alleen 11,7 tot 12,2 GHz weergegeven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest wat je wilt lezen , koop het en je weet het .

 

wat moet je hier nou mee ? ontvangst sat signaal door de muren heen ?

 

Advantages

Light weight, high performance receiver. You can hide it behind the TV or attach it to a window or wall. By placing it flat on the table, you can place this slim and lightweight blade antenna in many different locations in your home for optimal reception. Especially for customers whose TV sets are far from the window. If your house is close to the radio tower (within 35 miles) and the signal is strong, switch the amplifier to "short distance."

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de link geopend die ik gepost heb ?

http://m.ahmicrowave.com/tv-antenna/flat-antenna.html

BSS-180P.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Sprietje zei:

Als je de foto van het binnenwerk goed bekijkt, lijken het wel heel veel kleine antennetjes die in serie? of parallel geschakeld zijn. De afmetingen komen overeen met de antennes die in een lnb zitten. Alleen staan ze in een cirkelvorm. Dan kan hij geen horizontale en verticale signalen opvangen. Zou het dan voor circulaire ontvangst zijn?
Dat ze er bij zetten inclusief lnb zal bedoeld zijn dat er geen lnb op de schotel aangesloten hoeft te worden maar dat die ingebouwd zit. Er zit een L.O. converter in die die het signaal naar een output frequentie brengt daar 950-1450MHz.
Hij is dus voor een beperkte KU-band ontvangst.
De lage band van 10,7 tot 11,7 GHz wordt niet weergegeven en van de hoge band die normaal van 11,7 tot 12,75 GHz loopt wordt alleen 11,7 tot 12,2 GHz weergegeven.

 

 

Ik heb inmiddels weer nieuwe informatie en daar staat inderdaad dat de antenne voor circulaire polarisatie is en wel Left Hand Circulair.

Het zijn dus inderdaad heel veel kleine antennes die samengekoppeld zijn een geconverteerd worden naar een lage frequentie. Het is dus geen parabool zoals beweert en is ook geen offsetschotel. Ik wist niet dat er antennes bestonden die met gekoppelde antennes werkte maar leuk te weten dat ze bestaan. Duidelijk dus een heel ander principe als de Selfsat met de horn array antenna waarbij dus met heel veel golfpijpen wordt gewerkt met 1 lnb waar 1 horizontale en 1 verticale antenne in zit.

26 cm Ku-band mini satellietschotel antenne.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan aan mij liggen maar ik begrijp er niets van.

 

Bij Product description staat input frequency: 11,7 - 12.2 GHz. Dat is  geheel duidelijk. Voor die band is ie dus geschikt.

Dan..en nu komt het: Frequency 10,75 GHz, left circulair...Huh..watte?

Ze zullen wel de LOF bedoelen maar wat dit met circulair te maken heeft?

 

Ik gooi het maar weer eens in de hoek van Chinese meuk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje heeft nog steeds niet in de gaten dat die nieuwe info over 2 items gaat .

1 LNB

2 ANTENNA

Waarom deze 2 items tegelijk aangeboden worden terwijl het niet bij elkaar hoort , is mij een raadsel

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is nu weer IJzerbout om zo te reageren. Totaal niet geïnteresseerd in de techniek die er achter zit.
De informatievoorziening is slecht omdat de een of andere Ali deze antennes verkoop en er zelf totaal geen verstand van heeft. Het is dus goed lezen en zoeken naar bruikbare informatie en de foutieve informatie weg laten zoals de termen die je bij deze antenne leest als "offset satellite dish steel panel" en "inclusief lnb". Ook het typenummer van de antenne hebben ze zelfs meestal verkeerd aangegeven want dat moet zijn: BWEI BT-580


De firma die deze antennes maakt "BWEI microwave high-frequency electronics" is geen zaak die ergens in een stoffige garage wat antennes in elkaar prutst. Het is een flinke grote firma zo aan hun promotiefilm te zien:
http://cloud.video.taobao.com/play/u/2675628091/p/1/e/6/t/1/262781324217.mp4

 

Het principe van deze antenne is feitelijk het stacken van antennes zoals we dat allemaal wel kennen van de raster uhf-antennes. Daar zijn meestal 4 dipolen gekoppeld, soms 2, 8 of 16.

Officieel heet dit type antenne UHF Phased Array Antenna.

677011521_UHFPhasedArrayAntenna.jpg.27eaac5054c0033334bd1bb68c30ab17.jpg
Dit principe kun je natuurlijk verder doorvoeren en dat wordt ook al langer gedaan in de vorm van bedrukte antennes op printplaten, zie hier een deel van de microstrip array antenne als voorbeeld:

 

578287312_microstripantennearray.jpg.e0246517cd606e2b0c9f92589c7b6ea5.jpg

 

Als je het schematisch bekijkt, dan ziet het er zo uit zoals op deze afbeelding met lineare polarisatie.

 

1504321976_Antennaflatpanel.png.37e2062d72955246f9e4eed368902831.png

 

De firma BWEI heeft echter de antennes niet op een printplaat gedrukt maar zo te zien allemaal korte antenne staafjes genomen en die op een kunststof plaat gezet.

 

2107344152_26cmKu-bandminisatellietschotelantenne.jpg.88431d28bb83c713483310ffdd854f8e.jpg

 

Het is natuurlijk leuk dat een antenne maar heel klein hoeft te zijn maar dat heeft natuurlijk wel konsekwenties voor de openingshoek van de antenne. Bij de gangbare schotel van 60cm is de volle openingshoek bij een frequentie van 12 GHz 2,91°.
Als we het bij deze antenne gaan bekijken moeten we uit gaan van de effectieve diameter en dat is de diameter van de antennes van de buitenste ring. Die heeft een diameter van 24cm. Er van uitgaande dat deze antenne een hoger rendement heeft dan een schotelantenne die doorgaans 67% is en ik deze op 80% in schat, heeft deze antenne een openingshoek van 6,67°. Dan mogen er zeker geen satellieten in de buurt staan die ook met circulaire polarisatie uitzenden in de hoge Ku-band.
Tja, ik weet niet voor welk gebied / land deze schotel bedoeld is maar dat moet ook uit te zoeken zijn.

 

Tv-digital-26-cm-ku-band-lnb-en-mini-antena-satelital-incorporada-lnb-HD-Visi-n.jpg_q50.thumb.jpg.dd8888eba963508d380f9f326459c95a.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chinasat 9 op 92,2 oost (is circulair en heeft transponders actief vanaf 11,880 Ghz).

Ook is het signaal in sommige gebieden behoorlijk sterk te noemen.

Chinasat9.JPG.05d64e9d6d94d7f9f3a97d0faa7120b9.JPG

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...