Ga naar inhoud


Welke ontvangstechniek wordt hier gebruikt?


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Op het startbeeld van het bovenste filmpje zie je aan de onderkant links en rechts 2 armen aan zitten voor het bevestigen van gewichten voor het balanceren?

 

Ik ken dat principe van het balanceren van het fluid head van mijn video camera's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aan de uiteinden van het frame zitten de locaties voor de grote / zware gewichten, en het fine tunen doe je met gewichten bovenop de cross level beam. Als je enige handigheid in het balanceren hebt dan kan je hem zodanig krijgen dat hij eigenlijk altijd stilstaat als je het loslaat... Er bestaan eigenlijk 2 filosofieën over het balanceren; Balanceren zodanig dat de schotel naar 45 graden elevatie gaat en blijft staan, of balanceren naar een volledige balans zodat alles blijft staan op elke willekeurige elevatie hoek... Ik heb beide gebruikt, en heb een voorkeur voor een volledige balans.... 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gebruikt men RF coaxial sliprings op de rotatie as?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.... In het verleden waren ze niet breedbandig genoeg om de volledige Ku band in een keer door te geven (super wide band LNBs), maar tegenwoordig wel. De spanning gaat via een gewone slipring, en de datacommunicatie gaat via een RF baseband modem, wat dus op een lage frequentie bovenop de RF signalen van de LNBs wordt gezet. Dan wordt er vanaf de dome een coax --> fiber converter gebruikt voor de verbinding naar de (zend en) ontvangst apparatuur..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Big fellow zei:

De phased arrays zijn leuk voor kleinere oplossingen, maar probeer eens een schotel antenne van 300 of 360 cm te vervangen hierdoor, en ik weet niet of er een phased array beschikbaar is voor de zend kant... 

 

Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking. Natuurlijk ga je met phased arrays geen schotelantennes van 300 of 360cm vervangen. Dit systeem is bij uitstek geschikt bij bewegende toepassingen. Bekijk dit filmpje maar eens:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Sprietje zei:

Dit is natuurlijk een onzinnige opmerking. Natuurlijk ga je met phased arrays geen schotelantennes van 300 of 360cm vervangen.

Directe aanval op mij? Waarom is dit onzinnig? De antennes die wij gebruiken zijn allemaal 144" (360cm dus!)  schotel antennes voor de ontvangst van de televisie signalen. Dus als jij aan deze antennes refereert:

5 uren geleden, Sprietje zei:

Op veel grote schepen en jachten zien we al jarenlang ronde bollen staan. Daarin zit een schotel met lnb die continu op de satelliet wordt uitgericht waarop afgestemd moet worden. Dit gebeurt met motoren die continu de elevatie en de draairichting aanpassen. Daarbij wordt soms zelfs gebruik gemaakt van een gyroscoop, twee vliegwielen dus zodat de schotel zo goed mogelijk op de satelliet gericht blijft maar wel continue door de motoren wordt bijgestuurd.
Maar erg compact zijn deze antennes niet. Als je die ook in vliegtuigen en op personenwagens wilt gebruiken, loop je tegen problemen aan.
Daar hebben ze wat op bedacht.

dan reageer ik daar op. (Ik heb de delen waar ik specifiek op reageer maar vet gemaakt)

 

Je deelt veel kennis, en je helpt veel mensen. Maar dat betekent niet dat niemand het met je oneens mag wezen. In dit geval praat ik toch echt wel uit mijn eigen 20+ jaar ervaring met deze installaties, en dan kan jij het niet met mij eens wezen, maar dat maakt het nog niet feitelijk onjuist ("onzinnige opmerking") wat ik schrijf.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf dat er soms gebruik wordt gemaakt van gyroscopen. Dat is meestal bij wat oudere installaties want tegenwoordig worden andere technieken gebruikt om de schotel uitgericht te houden maar marine schotels met gyroscopen zijn nog steeds in gebruik.
Lees het volgende maar eens geschreven door S. D. Ilcev Durban University of Technology (DUT), Durban, South Africa:

Satelliet-tv-antenne voor jachten en boten

Sea Tel's nieuwe Coastal-serie satellietantenne maakt kristalheldere Foxtel Digital TV op zee praktischer en betaalbaarder voor veel Australische jacht- en booteigenaren.
De Coastal TV-antennes zijn eenvoudig te installeren en te gebruiken en zijn verkrijgbaar in drie compacte formaten van 18 '(46cm) diameter tot 30' (76cm) diameter voor schepen vanaf 10m lang.
Dankzij het innovatieve voerontwerp is de kleinste versie compact genoeg om op kleinere jachten te worden gemonteerd, maar heeft hij toch een betere signaalsterkte dan veel veel grotere satelliettelevisiesystemen op zee .
Ook ruig weer is geen probleem, dankzij een 3-assig gyro-stabilisatiesysteem dat de tv-antenne op de satelliet gericht houdt, zelfs in woelige zeeën of bij het manoeuvreren van het jacht met hoge snelheid.
Met de ingebouwde GPS-ontvanger is de installatie eenvoudig en is de acquisitie van tv-satellieten snel en betrouwbaar.
ACUTEC levert en ondersteunt het volledige scala van Sea Tel maritieme satelliet-antennes uit de Coastal 18' (46cm) TV, tot aan de grootste 12ft (4m) communicatiesystemen.
Met 28 jaar ervaring is Sea Tel 's werelds toonaangevende fabrikant van maritieme satelliet-tv en communicatieantennes .

 

Natuurlijk is een gyroscoop een mechanisch gebeuren waar mogelijk storingen in op kunnen treden maar bedenk dat de communicatiesatellieten allemaal beschikken over gyroscopen om de satelliet in de juiste richting te houden en die moeten het wel 20 jaar uithouden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die gebruiken toch een techniek die al tientallen jaren gebruikt wordt. Daar is niets vernieuwend aan. Ik wil daar niet mee zeggen dat die niet goed is maar het Kymeta flat panel systeem is toepasbaar op plaatsen die met bewegende schotels niet mogelijk zijn.
Het zal mede van de prijs afhangen of de Kymeta flat panels bij bewegende objecten veel gebruikt gaan worden. Daarnaast zal ook de betrouwbaarheid van beide systemen mee wegen. Een groot voordeel van een elektronisch systeem is dat er meestal weinig onderhoud aan nodig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sprietje zei:

dankzij een 3-assig gyro-stabilisatiesysteem

Als ze hier refereren aan een mechanische gyro, dan is de informatie minimaal 15 jaar oud... Electronische gyros worden namelijk al minimaal voor de laatste 15 jaar gebruikt... Ik denk niet dat je bij cobham nog de spares kan krijgen voor de mechanische gyros....

Ook vreemde conversie om van 12 voet 4 meter te maken.... Het is namelijk 366cm (ongeveer).

Maar ik vind het prima Sprietje.... Jij probeert mij te corrigeren met informatie die je online vind, en ik heb het vermoeden dat jij nog nooit aan een gestabiliseerde schotel installatie hebt gewerkt....

  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje doet net of dat ie het ei van Columbus ontdekt heeft maar ook die electronische flat-panels (phased arrays) worden al jaren lang gebruikt voor internet in vliegtuigen via satelliet. En aan board van o.a. Emirates voor satelliet TV voor de passagiers.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sprietje doet net of dat ie het ei van Columbus ontdekt heeft maar ook die electronische flat-panels (phased arrays) worden al jaren lang gebruikt voor internet in vliegtuigen via satelliet. En aan board van o.a. Emirates voor satelliet TV voor de passagiers.

Waar ben jij eigenlijk mee bezig?

Als er hier iemand is die VIP van het forum mag worden genoemd is het wel Sprietje.

Als jij denkt dat je door je reacties op zijn postings, en dan vooral de manier waarop en de bewoording die je erbij gebruikt jezelf populair denkt te maken, dat zal bij de leden die Wprietje kennen niet lukken. Al zeker niet bij mij.

Als je anderzijds het wil bewerkstelligen dat Sprietje zou stoppen met te doen wat hij al jaren doet hier op het forum, zou ik je vriendelijk, doch met aandrang willen vragen daar zo vlug mogelijk mee te stoppen.

Ik heb gesproken.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op een forum mag discussie plaats vinden.

 

En het betreft hier 3 leden met specifieke kennis.

 

Het gaat hier over inhoud, niet over de persoon.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...