Ga naar inhoud


SSD altijd zinvol?


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb een oude laptop (10 jaar)  ge-upgrade naar W10, was W7.

Een SSD heeft zeker zin voor het opstartprocees, daar benik mij

niet alleen van bewust maar heb dat ook ervaren.

 

Mijn vraag, heeft een SSD zin voor de algemene snelheid van de rest?

(het betreft een oude Celleron processor, die is sowieso retetraag)

 

Immers, opstarten doe je maar één keer dus niet echt boeiend.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het verschil kan gigantisch wezen. Ook bij de oudere laptops 🙂 . Koop anders eens een SSD die niet supergroot is, dan zijn ze namelijk niet zo duur, en probeer het uit. Voor iets meer dan twee tientjes heb je een 120GB SSD van Kingston. Niet de beste / snelste die je kan kopen, maar meer dan goed genoeg. Tenzij je meer dan 120GB nodig hebt uiteraard 🙂 . Voor 240GB betaal je een tientje meer....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dat voorstellen, het is een laptop van de buren

(had ik niet verteld).

En inderdaad, qua prijs, waar heb je het over?

 

Als het mijn laptop was geweest had ik dat al wel gedaan.

Maar ik wil/mag geen regie hebben over andermans portemonnee.😁

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Con zei:

En inderdaad, qua prijs, waar heb je het over?

Prijs van een redelijke fles wijn... 😉 Of een mooie selectie speciaal biertjes... 😉

Of is dit off-topic! haha

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Big fellow zei:

Prijs van een redelijke fles wijn... 😉 Of een mooie selectie speciaal biertjes... 😉

Of is dit off-topic! haha

 

Laat het NOOIT off-topic zijn als het over bier gaat...😁

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bier wauw zonder dat was mijn leven half zo goed, zonder bier geen plezier.

 

Weet je wanneer je het meeste merkt van een SSD in je computer, dit als je bijv. videos gaat converteren de snelheid die je dan krijgt is velen malen hoger als met een normale HDD. Maar voor normaal huis, tuin en keuken gebruik is een gewone ouderwetse HDD meer dan voldoende.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD geeft veel snelheidswinst in het geval waar veel IO per seconde (IOPS) nodig zijn. Denk hierbij het starten van windows (of eigenlijk enig ander besturingssysteem). Dan worden er vele bestanden (drivers etc) geopend die niet noodzakelijkerwijs groot zijn (dus waar doorvoersnelheid van belang is), maar wel erg groot in getale zijn.

Ik weet niet hoe video conversie werkt, maar ik vermoed dat het meer een doorvoersnelheid issue is dan een IO per seconde issue... Desalniettemin zal ook daar snelheidswinst behaald worden aangezien een "goedkope" SSD al snel 500MB / sec doet, waar een goede harddisk dit waarschijnlijk niet gaat halen. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een ssd schijf geplaatst in mijn Dell laptop. Je kunt er vanuit gaan als hij veel sneller opstart dat is bij onze laptop zo dat hij dan ook veel sneller in gebruik is.

De schijf die erin zat gebruik ik aan mijn Mutant HD 51(alleen voor af en toe op te nemen) werkt fantastisch. Ook ik zou het zo weer doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opstarten doet ik toch maar 1x per maand hoor, moet wel vanwege de update ronde van Microsoft, dus daar hoef je geen SSD voor te plaatsen en voor een beetje browsen en emailtjes lezen ook niet. Maar als je computer een echte functie heeft(werk verricht) dan is een SSD erg fijn.

 

En een SSD gebruiken om tv opnames te maken zou ik al helemaal niet doen omdat dit gewoon overkill is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gewone HD kan in rust geraken en moet eerst weer opspinnen als Windows aanspraakt maakt op het bestandssysteem. Een SSD reageert instant.

Een SSD geeft altijd winst, ook tijdens gewoon gebruik.

 

Op Tweakers vraag en aanbod kun je vaak kleinere SSD's die maar een fractie van de levensduur hebben bereikt voor een appel en ei bemachtigen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, vansloneker zei:

Een gewone HD kan in rust geraken en moet eerst weer opspinnen als Windows aanspraakt maakt op het bestandssysteem. Een SSD reageert instant.

Een SSD geeft altijd winst, ook tijdens gewoon gebruik.

 

Op Tweakers vraag en aanbod kun je vaak kleinere SSD's die maar een fractie van de levensduur hebben bereikt voor een appel en ei bemachtigen .

Dan moet de HDD wel eerst de rust krijgen voor die in de rust stand springt dat gebeurd hier niet want de boel staat vrijwel altijd data te downloaden en dan gebruik je HDDs met TBs aan opslag. Een SSD valt voor dit soort zaakjes voledig af. En daar gaat dit topic ook over of dat een SSD altijd zinvol is en het antwoord is nee.

 

Daarnaast heeft mijn buurman nu na 2 jaar al zijn 3e SSD in gebruik want de voorgaande waren in notime kapot, gelukkig maakt hij backups naar HDD van zijn foto collectie want anders. De beste man is fotograaf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Penthe zei:

Daarnaast heeft mijn buurman nu na 2 jaar al zijn 3e SSD in gebruik want de voorgaande waren in notime kapot,

 

Da's raar. Deze PC is van 2016, de Samsung SSD gaat nog steeds als een speer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Da's raar. Deze PC is van 2016, de Samsung SSD gaat nog steeds als een speer.

Weet niet of dat raar is maar de 2 kapotte SSDs waren van Samsung, wat er nu in zit weet ik niet, nog niet gevraagd.

 

De laatste die erin zat en kapot ging was de Samsung SSD 860 EVO

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...