Ga naar inhoud


SSD altijd zinvol?


Con

Aanbevolen berichten

Duit in het zakje....  Heb 3 jaar geleden mijn Samsung laptop voorzien van de 500GB Samsung SSD. Opstarten duurde eerst echt 3 minuten. Nu 14 seconden. 

Denk iedere keer weer... "Toch mooi 2 minuut 46 tijdwinst voor de rest van mijn leven:) "

Verder ervaar ik mijn laptop sindsdien dus als razendsnel.

VU + Ultimo 4k, Solo 4k, triple head, Pli 8

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator
46 minuten geleden, Penthe zei:

Weet niet of dat raar is maar de 2 kapotte SSDs waren van Samsung, wat er nu in zit weet ik niet, nog niet gevraagd.

 

De laatste die erin zat en kapot ging was de Samsung SSD 860 EVO

Ik heb er 50 in gebruik, 860 EVO, en in 4 jaar tijd 1 defect gehad.

 

In dezelfde periode had ik 4 defecte HDD's.

 

 

Wat je met ssd's niet moet doen is reorganiseren of andere HDD onderhoud programma's laten draaien.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We verzanden weer in negatieve ervaringen t.o.v. positieve ervaringen.

Terwijl ook het gebruik een heel grote invloed heeft op het wel en wee.

Zoals ceesv aangeeft moet je niet je ouderwetse schrijfacties implementeren op een SSD. De kwaliteit is bij beiden HDD en SSD beter geworden de laatste jaren.

 

En de prijs ook.

 

Con het gaat sneller , starten van de pC openen van data opslaan van data afsluiten van de pC.

Voor elke bit dien je een backup te hebben, dat was altijd al zo. Je Cloud helpt daarbij.

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ceesv zei:

Ik heb er 50 in gebruik, 860 EVO, en in 4 jaar tijd 1 defect gehad.

 

In dezelfde periode had ik 4 defecte HDD's.

 

 

Wat je met ssd's niet moet doen is reorganiseren of andere HDD onderhoud programma's laten draaien.

 

 

Er wordt niets aan onderhoud gedaan bij de buurman enkel worden er dagelijks tig foto´s verwerkt op de computer. Daar kan die SSD schijnbaar slecht tegen.

 

Ik heb trouwens al 15 jaar geen defecte HDD meer gehad en heb er zo´n 14 in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD, daarvan heb ik er twee, crucial, aan de router gezet de kleinste van 128 GB voor de beelden van de deurbel en één camera.

De grootste 256 GB met veel muziek er op om binnen het netwerk te gebruiken war sneller werkt dan via de synology NAS waar uiteraard ook veel muziek op staat. 
Laptop uiteraard met ssd wat natuurlijk ook lekker vlot werkt met 16 gb ram, zou er nog een tweede ssd in willen maar dan zat ik met een externe, losse, dvd brander, dus daar vanaf gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog wel even zien dat een SSD het meer dan 10 jaar volhoud, ik heb hier een 80GB HDD die het al 18 jaar 24/7 doet zonder enig probleem enkel maakt dat Hitachi ding best wel wat herrie.

 

Het gaat bij ons maar om 1 belangrijk feit en dat is betrouwbaarheid, en dat moet de SSD nog bewijzen, dus ik gebruik SSD hier in huis nog altijd voor de minder belangrijke dingen en dan vooral kleintjes van maximaal 128GB. Voor het echte 24/7 werk zijn het toch echt voorlopig nog HDDs die het werk blijven doen.

 

Als je de computer dagelijks uit zet kan een SSD het misschien heel lang volhouden denk ik nog steeds. Voor 24/7 kraak en trekwerk vertrouw ik nog altijd 100% op de ouderwetse HDD.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mij een benchmark gedraait na het installeren van een ssd en een benchmark nadat ik nogmaals W10 heb geïnstalleerd maar in de Bios de settings heb veranderd naar AHCI zodat deze daadwerkelijk wat sneller wordt (behoudens alleen opstarten) eigenlijk zou jet het zo moeten doen.

 

google maar even op AHCI etc. onderstaande is van PCM web

 

 

Check in de bios de ahci-instellingen

De meest aangewezen manier om je besturingssysteem op een ssd te krijgen is door dat opnieuw ‘schoon’ te installeren op die ssd. Voor je hieraan begint check je echter best in je bios-setup of de modus voor je schijf wel ingesteld staat op AHCI en niet op (Native, Legacy of Standard) IDE. Vaak vind je deze instelling bij een rubriek als Integrated Peripherals. Immers, in tegenstelling tot ide (Integrated Drive Electronics) ondersteunt ahci (Advanced Host Controller Interface) onder meer ncq (Native Command Queuing), wat inhoudt dat de schijf zelf de optimale volgorde kan bepalen voor het uitvoeren van parallelle lees- en schrijfverzoeken. Dat werkt sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Penthe zei:

Dan moet de HDD wel eerst de rust krijgen voor die in de rust stand springt dat gebeurd hier niet want de boel staat vrijwel altijd data te downloaden en dan gebruik je HDDs met TBs aan opslag. Een SSD valt voor dit soort zaakjes voledig af. En daar gaat dit topic ook over of dat een SSD altijd zinvol is en het antwoord is nee.

 

Daarnaast heeft mijn buurman nu na 2 jaar al zijn 3e SSD in gebruik want de voorgaande waren in notime kapot, gelukkig maakt hij backups naar HDD van zijn foto collectie want anders. De beste man is fotograaf.

 

 

Een SSD kan in principe vele TB's aan voor dat hij op is. Heeft de buurman misschien hibernate op de computer ingeschakeld staan?
Of kijk anders naar een datacenter SSD, of download data naar een NAS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Penthe zei:

Ik wil nog wel even zien dat een SSD het meer dan 10 jaar volhoud, ik heb hier een 80GB HDD die het al 18 jaar 24/7 doet zonder enig probleem enkel maakt dat Hitachi ding best wel wat herrie.

 

Dat laat zien dat er dus ook een dosis geluk bij komt kijken.  De enigste Hitachi die ik ooit heb gehad was een 3tb, en die heeft het niet veel langer dan 2 jaar uitgehouden.

De schijf liet al heel gauw 'bad sectors' zien, en dat werd erger en erger, totdat het ding het uiteindelijk helemaal begaf.

 

Op de 6 of 7 Seagate schijven die ik heb of ooit had, heb ik nog nooit een bad sector kunnen ontdekken.

Zelfs mijn allereerste Seagate is in perfecte conditie de vullesbak in gegaan, want ja......wat moet je nog met een 8gb hd.

 

Voor opslag blijft de hdd ideaal, maar helemaal zonder ssd......dat zou ik toch niet meer willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic; Een bedrijf wat erg open is over harddisk kwaliteit en failure rates is backblaze. Lees deze statistieken maar eens: https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-q3-2020/  . De statistieken gaan over 150000 harddisks in gebruik....

 

Mijn mening is, en blijft 🙂 , dat een SSD eigenlijk altijd zinvol is, helemaal voor een paar tientjes 🙂 .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Penthe zei:

Ik wil nog wel even zien dat een SSD het meer dan 10 jaar volhoud, ik heb hier een 80GB HDD die het al 18 jaar 24/7 doet zonder enig probleem enkel maakt dat Hitachi ding best wel wat herrie.

Hier sinds 2012 een 80 GB Intel ssd 320, genaamd de Zatopec, in bedrijf. Inmiddels meer dan 300 TB op de mlc cellen geschreven. E9 waarde, de slijtage, staat op 91. 

De Zatopec gaat elke uitdaging van jou Hitachi, Deathstar?, wel aan :D

 

Voor normaal gebruik is een ssd een zegen.....

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog niet of ze gaan voor een SSD maar een complete nieuwe install

is wat lastig. Er staat nu Excel en Word van 2007? legaal op.

Bij een nieuwe install zal dat waarschijnlijk verloren gaan. En die oude versies

voldoen meer dan genoeg voor het toekomstige gebruik.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...