Ga naar inhoud


storing van een computer


December10

Aanbevolen berichten

Ik wil graag weten of ik hier wat van mag vinden. De laatste maanden heb ik last van de computer van de buren.  De storing is behoorlijk vanaf 6 meter tot en met 2 meter. Praten met de buren blijft moeilijk om dat ze beweren dat de computer een CE keurmerk heeft. Nu mijn vraag kan een computer met aan een kant een plexiglas zijkant CE goedkeuring hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

JE bedoelt CE in de betekenis van China Export?

 

Het meest zullen de aansluitkabels stralen, daarvoor zijn ringkernen het middel om die straling te beperken.

 

Voor RFI storingen bel je met het agentschap Telecom in Groningen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees.

Ik bedoel het echte CE keurmerk. Ringkernen heb ik de buren al gegeven maar werk niet echt. Mijn vraag is meer als de computer behuizing niet helemaal van metaal is kan die dan een CE keurmerk hebben. Je kan dan niet van een Faraday kooi spreken.  Ik weet namelijk niet of de computer echt goed gekeurd is. Of dat die het maar zegt om er van af te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

CE heeft weinig met jouw probleem te maken, zenders hebben ook een CE logo.

 

Heb je serieus last van RFI, bel Groningen, of mail ze!

 

https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/formulieren/2019/07/02/formulier-storing-melden

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een lastige situatie. Een CE sticker op zich zegt niet veel. Het is een "zelf certificering", eigenlijk meer een verklaring van de fabrikant dat het apparaat conform Europese regelgeving is. Een bedrijf wat zichzelf serieus neemt zal hun producten door een onafhankelijk keuringsinstituut laten keuren, en het certificaat beschikbaar maken voor degene die interesse heeft. 

Echter, het grootste deel van de goedkopere Chinese spul heeft niet zo'n onafhankelijk certificaat.

De industrie in China is al snel met een logo gekomen wat bijna hetzelfde is als het CE logo, maar wat officieel dus staat voor "China Export" quality. Maar het heeft dus niets te maken met het CE keurmerk.

Zie hier: https://support.ce-check.eu/hc/en-us/articles/360008642600-How-To-Distinguish-A-Real-CE-Mark-From-A-Fake-Chinese-Export-Mark

 

Dus dat maakt het lastig, omdat als je buren ten goede trouw hun spullen hebben gekocht, kijkend naar het (verkeerde) logo, dan is het hun minder aan te rekenen.

 

Als de spullen wel het juiste certificering stickertje hebben, dan wordt het een vraag of het op de juiste manier gebruikt wordt. Denk aan de clips in de kasten, schroeven allemaal aangedraaid, deugdelijke aarding, etc. 

Dat wordt juridisch een lastige zaak.

 

De eenvoudigste oplossingen is om te proberen samen met de buren een oplossing te vinden. Want juridisch gaat dat waarschijnlijk lastig wezen. Dus het agentschap Telecom langs laten komen met de meet apparatuur zou eigenlijk je laatste optie moeten zijn / worden.

 

Zoals @ceesv al aangeeft, heel vaak zijn de grootste storing bronnen de kabels. Een ferriet kern om de kabel(s) naar de monitor is een goede eerste stap, want daar komt waarschijnlijk heel veel breedbandige storing vandaan. Dan ook zorgen voor deugdelijke aarding, kast goed dicht maken met de schroeven etc.

 

Als test even het plexiglas afdekken met aluminiumfolie, welke geaard is... 

 

Als de buren niet willen meewerken, dan kan je het agentschap vragen een meting te komen doen, en de resultaten daarvan gebruiken om de buren te overtuigen mee te werken. Laatste stap, maar wel de lastigste, is om een juridisch traject in te gaan.

 

Het belangrijkste is voordat je het agentschap erbij betrekt is dat je zeker weet dat aan jouw kant er echt alles aan gedaan is om de storing te onderdrukken. Goede aarding en afscherming etc.

 

Een tip; vraag eens bij je lokale afdeling van de Veron of VRZA om hulp hierbij.. Die hebben waarschijnlijk vaker hiermee te maken gehad.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
36 minuten geleden, December10 zei:

De laatste maanden heb ik last van de computer van de buren. 

Waar ervaar je die storing?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vanaf  de 6 meter band tot en met 2 meter band. De storing is een hogen ruis brom. Op de fm band ontvang je  alleen  de bekende muziek stations. Het vlieg verkeer is ook een drama

We hebben het getest  computer aan en uit daar mee is wel duidelijk dat het van de computer is. Om nu meteen Telecom te bellen is ook wat, ik wil het ook nog gezellig houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wel, wanneer je buren je toestaan, om maatregelen te treffen, volg de aanbevelingen hierboven, om de rfi straling te verminderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder schreef; Alles goed aarden aan de computer kant, ferriet kernen om de monitor kabels heen etc. Ook bij jou zorgen voor deugelijke aarding, en probeer hoge kwaliteits coax te gebruiken die goed afgeschermd is. Voor 6m - 2m kan je wegkomen met goedkope coax onder normale omstandigheden (denk aan RG58), maar je zal een groot verschil zien in afscherming als je bijvoorbeeld aircell 7 gebruikt. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vaak is bij dergelijke pC storingen het ontbreken van de randaarde in het stopcontact de oorzaak.

Kun je heel snel testen door een verlengkabel met randaarde te gebruiken (of katrol) die wel aan een geaard stopcontact aangesloten is.

kwestie van 2 minuten testen

  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 1996 is het verplicht om alle wandcontactdozen/ stopcontacten bij renovatie of nieuwbouw te voorzien van randaarde.
Dit houd dus feitelijk in dat op het moment dat je 1 stopcontact in een ruimte voorziet van randaarde, je de overige stopcontacten in die ruimte ook moet voorzien van randaarde.
Tja, dat heb ik ook niet gedaan toen ik naar het computer stopcontact een aardedraad heb getrokken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@December10 Toen ik de cursus voor F- zendamateur volgde, werd er een flink deel aan storingen gewijd. Niet alleen de zendende maar ook de (storings)ontvangende apparatuur dient goed beschermd te zijn tegen storingen.

 

De VDSL-modems van KPN werken op frequenties die op de 40m-band (kan ook 80m-band zijn geweest) liggen en bleken na een update van het modem onvoldoende gefilterd. De buren van mijn schoonvader (ook zendamateur) kregen last van storing op de (IP)TV wanneer mijn schoonvader op die band (kan ook 20m zijn) werkte.

Na wat overleg heeft AT KPN verzocht filters te plaatsen/activeren, probleem was toen opgelost (buren hadden wel lagere internetsnelheid) en mijn schoonvader kon weer naar hartelust zenden.

 

Is het niet mogelijk je antenne te verplaatsen of iets van een aardscherm (geaard rooster/gaas/folie) tussen de storingsbron en jouw set te plaatsen? Of misschien symmetrische kabel gebruiken (moet dan wel een balun komen). Of simpele zuigkring (T-splitter met ¼λ * verkortingsfactor coax)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...