Ga naar inhoud


storing van een computer


December10

Aanbevolen berichten

Tonskidutch dit zijn de stopcontacten is me huis en bij de buren al zo oud dat het ouwe meuk is, ik weet nog dat ik op de heipalen ging zitten toen ze in de grond geslagen waren.

Big fellow een duidelijk verhaal ik gebruik coax Aircell 7. Gisteravond ben ik bezig geweest met een verlengsnoer met randaarde  bij de buren. En nog een draad aan de behuizing van de computer en die ook aan aarde aangesloten via stopcontact. Dit maak duidelijk een stuk uit in de storing ik zeg niet dat het over is maar is duidelijk een stuk minder. De buurman gaat nu zelf een aardedraad bij trekken op dat ene stopcontact. Ik ga dat verhaal van Sprietje maar niet vertellen dat ook de andere stopcontacten moeten worden gedaan in die kamer.

Laten we hopen dat de storing die ik nu nog heb me niet nog gaat irriteren en fijn dat de buren mee willen denken. Want de buren kennen mensen die er ook verstand van hebben, die vertelde dat het niet hun probleem is. Dat vond ik wel kort door de bocht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-1-2021 om 03:22, SimonLeBon zei:

op frequenties die op de 40m-band (kan ook 80m-band zijn geweest)

 

Je hebt het over frequenties en drukt ze uit in meters. Een goed zendamateur zou het eigenlijk moeten weten dat dit nergens op slaat. In het begin had je het over "van 6 tot 2 meter". Ik moest echt nadenken in welke frequenties ik moest denken.

Het is zo ongeveer hetzelfde als je zegt: " ik ga een kilo bier drinken". 

Het aarden van storende apparatuur is zinvol als de aarde ook werkelijk randaarde is en niet zoals in veel huizen bij binnenkomst in de woning aan de nul doorverbonden is. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen gaat het om een ouder huis, waarbij de toen geldende NEN1010 werd gebruikt voor de aarde. Dus die zou erg laagohmig moeten wezen. Tegenwoordig is de max. toegestane aardverspreidingsweerstand (leuk scrabblewoord) een stuk hoger.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik dit verhaal/probleem las, moest ik denken aan een probleem dat ik hier had met gelijke oorsprong. Je had het namelijk over storing op 2 mtr. dus 144 MHz.

Wij hebben bij ons TV station enkele SNG/EFP wagens met iedere wagen een analoge radio op 146 MHz. Alle wagens op hetzelfde kanaal en ook in de dispositie. Dat werkt in de grote steden via repeaters heel goed. Vaak kunnen we ook de telefoonlijn inkoppelen.

Mijn mensen klaagden als maar meer over storing in de stad maar niet overal. Eerst ben ik begonnen van alle Motorola´s de squelch-drempel hoger te zetten. Dat werkte in eerste instantie maar de storing nam toch de overhand.

Toen heb ik een handheld genomen in mijn eigen wagen en heb hem een paar dagen gewoon aan laten staan. In inderdaad op verschillende locaties ernstige storing op ons kanaal.

Op een gegeven moment moest ik naar mijn bank en stond op de parkeerplaats en daar was de storing weer. Een hels kabaal en ik kon duidelijk digitaal "geneuzel" horen. Bij de bank weggereden en weg was de storing. Tot ik weer langs een ander bankfiliaal reed en daar was die rotherrie weer.

Toen kwam ik erachter dat bij iedere bank waar ik langsreed dezelfde storing te horen was. Dus de oorzaak was zonder twijfel gevonden.

Contact opgenomen met de Tekom. Dat is de instantie die ons de licentie verstrekt heeft en  die zijn gaan onderzoeken. Een week later kwam de bevestiging dat er inderdaad een ontoelaatbaar hoog storingsniveau van Mashreq bankfilialen uitging. De spectrumanaliser kon zonder meer laten zien dat deze storing op ons kanaal zat en niet op een buurkanaal of breedbandig was.

Een maand later was de storing weg. Wat er nou precies gedaan is weet ik niet maar ik kan me goed voorstellen dat de computers van de bank of WLAN allemaal dezelfde waren en zodoende ons het leven zuur gemaakt hebben. De storing rondom de banken was zeker 300 mtr. verder nog te horen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is hier vermeld.

Op 27-1-2021 om 20:37, December10 zei:

Het is vanaf  de 6 meter band tot en met 2 meter band. De storing is een hogen ruis brom. Op de fm band ontvang je  alleen  de bekende muziek stations. Het vlieg verkeer is ook een drama

We hebben het getest  computer aan en uit daar mee is wel duidelijk dat het van de computer is. Om nu meteen Telecom te bellen is ook wat, ik wil het ook nog gezellig houden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een  mis impedantie zal ervoor zorgen dat een kabel gaat stralen bij zenden en als antenne gaat werken bij ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

50 Ohm coax is in ieder geval ongeschikt voor de FM-band, dat moet 75 Ohm zijn en deze misaanpassing kan flinke storing veroorzaken op de FM-band.

 

Dat is niet zo.

Bij 50 - 75 Ω valt dat wel mee.  Een misaanpassing is er ook bij 75 Ω wel. Omdat de werkelijke impedantie van een antenne nooit precies 75 Ω is.

Het gaat pas echt mis als de afsluiting ontbreekt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs ijzerbout Ik heb alles nog eens na gelezen, ik praat de hele tijd alleen maar over meters en niet over Frequentie. Ik denk dat je mij vergist met Simonlebon. Sprietje Ontvangst van de 3 meter band dus FM band doe ik met de Yaesu FRG9600. Big Fellow op dit moment is het niet meer aangesloten aan de aarde. Ik had dat wel geprobeerd toen de storing hevig was, dat hielp niks daarom weer weg gehaald. Maar je heb gelijk ik ga het weer aansluiten en kijken of de storing nog minder wordt. Nog een vraag de werk frequentie van een Computer is begrijp ik rond 400 en 470 Mhz. Dan verwacht je eigenlijk ook storing op de 70cm band maar dat is niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het grootste deel van de storing komt uit het wat laag frequenter video signaal. Haal eens de monitor bij de buren los en zet hem uit. Controleer dan nog eens... 

Als dit niet helpt dan is het een sterk signaal met veel harmonischen (zoals de blokgolf) rond 50MHz de oorzaak. 50MHz is de grondtoon, 144M zo rond de 3e harmonische. 430-440M is de 9e harmonische, en die is significant lager dan de 3e...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...