Ga naar inhoud


storing van een computer


December10

Aanbevolen berichten

Ik zat er nog eens over na te denken, en het kan ook uit een niet afgeschermde netwerkkabel komen. Dus na de test met de monitor, ook even een eventuele aanwezige netwerkkabel loshalen. Als de netwerkkabel het probleem is, dan die vervangen door een afgeschermde versie met afgeschermde connectoren...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij komt de hoofdmoot van storing op de RF radiobanden door de geschakelde voedingen van tegenwoordig.

Door blokgolven met extreem steile flanken ontstaan talloze harmonischen (Fourier reeks). Fourier zegt dat iedere sinus is te herleiden tot een blokgolf.

Het is jammer dat daardoor het plezier van radio ontvangst vooral in exotische banden moeilijker wordt.

FM is er wat ongevoeliger voor en digitale modulatie als DAB, DVB is robuust tegen storing.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het los halen van de monitor gaf geen verbetering. Het is een computer die samen gesteld is om te game met een open zijkant van plexiglas.

De storing is nu een stuk minder nu de computer op aarde aan gesloten zit. Ik denk dat ik nu maar even het op zijn beloop laat. Iedere keer maar aan bellen dat gaat ook problemen geven.

Ook omdat ze gaan denken dat het niet hun probleem is. En ze hebben ook best wel veel gedaan om het op telossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, December10 zei:

De storing is nu een stuk minder nu de computer op aarde aan gesloten zit. Ik denk dat ik nu maar even het op zijn beloop laat. Iedere keer maar aan bellen dat gaat ook problemen geven.

Dat begrijp ik. Hopelijk helpt de aarding van jouw spullen ook nog om het te verbeteren....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-1-2021 om 11:02, Drs. IJzerbout zei:

Fourier zegt dat iedere sinus is te herleiden tot een blokgolf.

 

Precies omgekeerd. Iedere functie (golfvorm) is te schrijven als een som van sinussen en cosinussen.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zo...

Het is alweer meer dan 45 jaar geleden dat me dat geleerd werd.

 

Volgens mij is het trouwens reciproke. Het is een vergelijking die te herleiden is.

Verder nog interessant is dat hoe steiler de op en neergaande flanken, hoe hoger de storing is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 21:17, Big fellow zei:

Ik zat er nog eens over na te denken, en het kan ook uit een niet afgeschermde netwerkkabel komen. Dus na de test met de monitor, ook even een eventuele aanwezige netwerkkabel loshalen. Als de netwerkkabel het probleem is, dan die vervangen door een afgeschermde versie met afgeschermde connectoren...

 

Dat is erg onwaarschijnlijk tenzij de aderparen niet goed zijn aangesloten in de connector. Netwerkkabels bestaan uit Twisted Pairs. Het is een gebalanceerde verbinding en de stroom door elke ader van een paar is tegengesteld in richting waardoor er vrijwel geen interferentie zal kunnen ontstaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

 

Op 30-1-2021 om 03:28, Drs. IJzerbout zei:

  

Je hebt het over frequenties en drukt ze uit in meters. Een goed zendamateur zou het eigenlijk moeten weten dat dit nergens op slaat. In het begin had je het over "van 6 tot 2 meter". Ik moest echt nadenken in welke frequenties ik moest denken.

Het is zo ongeveer hetzelfde als je zegt: " ik ga een kilo bier drinken".

 

Grappige analogie 🙂

Ik druk frequenties niet uit in meters, maar zei "...werken op frequenties die op de 40m-band (kan ook 80m-band zijn geweest) liggen...". (2e 'op' moet uiteraard 'in' zijn). Ik heb het niet over 6 tot 2 meter (50MHz-144MHz) gehad.

FYI: De meeste zendamateurs duiden de frequentiebanden wel degelijk in meters (golflengte). Bijvoorbeeld de 6 meter band. Waarom je geen goed zendamateur zou zijn wanneer je dit doet ontgaat me. Elke zendamateur kent de relatie tussen golflengte en frequentie. (λ=v/f of λ=C/f)

Op oude radio's en wereldontvangers zie je soms op de LW en KW ook de golflengte staan ipv de frequentie.

 

Over kilo's bier gesproken, zullen we maar een biertje gaan happen? 😁

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, SimonLeBon zei:

 

Over kilo's bier gesproken,

Kg is inderdaad de betere aanduiding voor een hoeveelheid vloeistoffen. De massa van een x aantal atomen is immers een vast gegeven. Het volume kan varieren. Waarom wordt anders in de F1 de hoeveelheid brandstof in kg gemeten? De ingenieurs daar weten anders wel wat ze moeten doen. Ook bij benzinepompen zie je nu vaak de aanduiding 15 graden C, reken maar uit wat je dan krijgt.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...