Ga naar inhoud


Advies gevraagd betreffende LED spotjes


TangoBravo

Aanbevolen berichten


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

4 minuten geleden, Psychosammie zei:

dat hij juist problemen heeft met de camera waarvan het opgenomen beeld golvend is

beide instellingen, beeldscherm en camera bepalen een stabiel beeld...

ik ken zoom niet mbt de instellingen vandaar dat ik eerst aan het beeldscherm dacht

;)

Wonderfull life

Katie Mulea

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gerrit B zei:

Zit er dan maar weinig ruimte tussen het plafond dan vergeet die GU10 lampjes maar of je moet ze gedeeltelijk onder gaan bouwen maar meestal heb je daar geen inbouwspotjes voor gekocht.

Beter is het dus om die trafo op te sporen en te gaan vervangen.

Vaak verlengt dat de levensduur van je lampjes aanzienlijk en ben je met een goede led driver ook van knipper effecten ed. af.

Dat klopt, nu zitten er GU5.3 spotjes, er is geen ruimte voor GU10 of we moeten ingrijpender verbouwen

 

2 uren geleden, Psychosammie zei:

Bij jou zit er misschien ook nog een paar kilo trafo op je systeemplafond. Zet daar een nette LED trafo voor in de plaats.

Goed gezien, volgens mij is dat ding wel 3-5 kilo....
 

 

2 uren geleden, Psychosammie zei:

Optie 2: Kleine renovatie. Systeemplafond eruit. Industriële look van beton met lichtrail.

Eeehhh, effen over nagedacht, maar ik zie a. een verbouwing niet meer zo zitten en b. ik ben niet zo voor industriële look...

 

2 uren geleden, ceesv zei:

Het gaat erom dat zijn laptop webcam camera interfereert met de belichting van zijn ruimte, niet zijn beeldscherm.

 

2 uren geleden, Psychosammie zei:

Ik heb de indruk dat hij juist problemen heeft met de camera waarvan het opgenomen beeld golvend is. Misschien kan hij de beeldfrequentie van de camera aanpassen?

 

 

Het gaat om de ingebouwde HD camera in een Apple iMac 27 inch 5K (2020) desktop computer. Zowel via Zoom als via de instellingen van de computer zelf kan ik niet zoveel wijzigen aan de instellingen. Dat had ik inderdaad al uitgezocht.

 

Dus voor nu ga ik mij voorlopig eerst maar richten op de trafo, dat lijkt mij de eenvoudigste en waarschijnlijk ook de goedkoopste oplossing. 

 

 

 

Hartelijk dan voor alle hulp!!

 

T B 

aangepast door TangoBravo
gedeelte verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga wel voor een goede trafo.

Vaak laat men zich verleiden door een lage prijs maar bij LED is goedkoop vaak duurkoop want bij LED is de spanning, naast warmte afgifte, erg belangrijk.

Laat je een 12V LED lampje bijv. branden op ruim 13V dan werkt dat in 1e instantie prima echter je zal het moeten bekopen met een kortere levensduur van je lampjes.

Als je aangeeft dat er maar erg weinig ruimte tussen het plafond zit dan zal de warmte die ontstaat (LED wordt inderdaad ook warm zonder voldoende ventilatie) de levensduur flink nadelig beïnvloeden.

Ik heb zelfs meegemaakt dat in een concertgebouw (met ook te weinig ventilatie) de dure ledspotjes het maximaal 1 jaar volhielden en dan voor 57 euro per stuk excl. montage al weer vervangen moesten worden.

Uiteindelijk heeft de beheerder van het pand ons ingeschakeld om uit te zoeken waarom alles zo snel stuk ging en toen bleek dat de LED spotjes op ruim 60 graden stonden te werken omdat ze hun warmte niet kwijt konden en dat daar het probleem lag. (probleem zie je trouwens ook vaak met inbouw ledspotjes in keukens)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de trafo zo zwaar is, dan is het waarschijnlijk een normale trafo, en geen geschakelde voeding. dus de uitgangsfrequentie zal 50Hz zijn. Als de instelling van de camera voor het onderdrukken van de 50Hz flikkering niet werkt, dan betekent dat, dat er in de LED lamp elektronica zit welke aan PWM doet, en daarvoor een hogere frequentie gebruikt, welke de interferentie veroorzaakt.

 

Mijn persoonlijke oplossing zou echter niet de transformator alleen vervangen, maar gewoon naar armaturen gaan met de LED reeds ingebouwd. Die kan je krijgen met een zeer kleine inbouwdiepte (ik heb er in gebruik die letterlijk zo dik als een gips plafond plaat zijn) en ze komen meestal met de juiste driver. Dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat ze vele jaren gaan werken, en dat je weinig tot geen problemen gaat hebben. (Dus niet op AliExpress bestellen 😉 )

Ga je toch voor alleen de transformator vervanging, dan zal ik je bijna aanraden om een voeding te kopen die geen minimale belasting heeft, en die overgedimensioneerd is. Want die voedingen op 100% belasten gaat nooit lang goed 😉 .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is: ik heb goede ervaringen met een Meanwell transformator voor led strips in een boekenkast.

 

Meanwell

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie; Maar volgens mij levert Meanwell geen

trafo's alleen  geschakelde voedingen maar dit terzijde.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meanwell heeft ook prima led drivers, wel even uitzoeken welke je precies moet hebben.

Waar veel drivers aan stuk gaan is nl. de inschakelstroom bij LED verlichting, die kan zomaar een factor 20 tot zelfs een factor 80 hoger liggen dan bij normale verlichting.

Om een voorbeeld te geven, een klant had 10 lampen van 250w in de kap hangen (samen dus 2500W) , die werden gewoon met een schakelaar aan gezet en nooit problemen.

Deze lampen vervangen door LED lampen van elk 100W (samen 1000W) dus een besparing van 1500W + de besparing van de voorschakelapparatuur.

Klant blij want met minder vermogen juist meer licht.

Maar zet je die met dezelfde schakelaar aan dat klapt wel hun 16A automaat er regelmatig uit, vandaar dat er een inschakelrelais bij tussen is gezet die de 10 lampen in 2 x 5 opsplitst en dan werkt het probleemloos.

 

Kan je led driver die stroompiek niet aan dan is de kans groot dat hij vroegtijdig de geest zal gaan geven.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Con zei:

Maar volgens mij levert Meanwell geen

trafo's alleen  geschakelde voedingen maar dit terzijde.

 

Je hebt gelijk. Uit gewoonte noem ik dat nog steeds trafo's 😄

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij gaat die automaat eruit omdat de primaire elco's van de led drivers een hele lage impedantie hebben bij inschakelen.

Wanneer je op het hoogste punt van de sinus inschakelt zijn die elco's nog ongeladen en is de laadstroom maximaal.

Daarom dien je bij een grotere belasting van meerdere led drivers een slow starter op te nemen in de groep.

 

 

Staat in de documentatie van Meanwell expliciet beschreven.

 

afbeelding.png

 

De oplossing:

 

Mean Well ICL-16 Serie

ICL-16 Series

Nieuw in April 2019

ICL-16 serie is een 16A AC-inschakelstroombegrenzer, die kan worden gebruikt om de kortstondige piekstroom die wordt veroorzaakt door het inschakelen van AC-voedingen of capacitieve belastingen te verminderen. Het toevoegen van de inschakelstroombegrenzer na de AC-zekeringautomaat verkleint de kans op onbedoeld activeren van de AC-zekeringautomaat bij het starten van AC-belastingen effectief verminderen, waardoor de algehele betrouwbaarheid van het systeem toeneemt.

De ICL-16 maakt gebruik van ingebouwde thermische zekering en bypass-relais in het ontwerp van het onderdrukkingscircuit voor de inschakelstroompiek, waardoor de warmte die tijdens bedrijf wordt opgewekt aanzienlijk wordt verminderd en de betrouwbaarheid van het product wordt verbeterd, waardoor de ICL-16 zich onderscheidt van andere inschakelstroombegrenzers die NTC gebruiken. Om aan verschillende installatie-eisen te voldoen, levert MEAN WELL zowel DIN-railuitvoeringen (ICL-16R) als lineaire uitvoeringen (ICL-16L), vrij naar keuze van de klant.

Eigenschappen MEAN WELL ICL-16

  • Onderdrukt 23 A piekstroom en 16 A continue stroomsterkte
  • 180~264 VAC-ingang
  • Ingebouwde thermische zekering en bypass-relais

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

Volgens mij gaat die automaat eruit omdat de primaire elco's van de led drivers een hele lage impedantie hebben bij inschakelen.

Wanneer je op het hoogste punt van de sinus inschakelt zijn die elco's nog ongeladen en is de laadstroom maximaal.

Daarom dien je bij een grotere belasting van meerdere led drivers een slow starter op te nemen in de groep.

 

Of wellicht in de NUL-doorgang schakelen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, gerrit B zei:

Ga wel voor een goede trafo.

 

19 uren geleden, Big fellow zei:

Mijn persoonlijke oplossing zou echter niet de transformator alleen vervangen, maar gewoon naar armaturen gaan met de LED reeds ingebouwd. Die kan je krijgen met een zeer kleine inbouwdiepte (ik heb er in gebruik die letterlijk zo dik als een gips plafond plaat zijn) en ze komen meestal met de juiste driver. Dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat ze vele jaren gaan werken, en dat je weinig tot geen problemen gaat hebben. (Dus niet op AliExpress bestellen 😉 )

 

Alle advies is welkom, ik leer hier veel!!

 

Ik had er 50 watt GU5.3 halogeen lampjes in zitten met een 60º lichtbundel, die heb ik nu vervangen door Philips Master 7W 60º, maar hou me aanbevolen als er betere zijn. En zeker niet via Ali-enzovoort!! Ik was van plan om de nieuwe trafo bij één van de grotere led-lamp internet winkels te bestellen, maar sta open voor een gericht advies, eventueel via PM.

 

Even voor mijn begrip, hierboven wordt gesproken over Meanwell geschakelde voedingen. Moet je daarnaast dan ook nog een trafo hebben? 

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet het woord Trafo. Dat is van de jaren zestig 😁

 

Zo'n LED driver (voeding) is alles wat je nodig hebt. Even opletten op het benodigde vermogen (neem 25% extra) en de gewenste uitgangsspanning.

 

Zomaar een voorbeeld: http://meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/PLN-45-spec.pdf

 

Levert 45 Watt bij 12 Volt. Input = tussen de 90 en 295Volt wisselstroom.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...