Ga naar inhoud


Advies gevraagd betreffende LED spotjes


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Al sinda begin corona-tijd heb ik veel vergaderingen via Zoom. Nu heb ik sinds kort een nieuw computer met een scherpere camera, en heb ik last van een ‘golvend’ beeld.

De oorzaak schijnt in sommige led-lampen te liggen. Bij Philips Hue lampen heb ik er geen last van, bij de led-spotjes boven mijn bureau (GU5.3 lampjes) doet hij het wel.

Mijn vraag is wat ik nu moet vervangen. De lampjes, of de transformator? De trafo is een oudere, die de vroegere halogeenspotjes voeding gaf.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Je zal last hebben van interferentie, de lichtnet frequentie tegen je beeldfrequentie van je camera.

De ledlampjes zullen gevoed worden met een pulserende gelijkspanning, en omdat ze niet nagloeien ziet je camera de schakel frequentie.

 

Zoek lampjes die met een afgevlakte gelijkspanning gevoed worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoedde al zoiets. De trafo is 25 jaar oud, de halogeenlampjes heb ik een jaar of twee drie geleden vervangen door ongeveer gelijkwaardige (wat lichtopbrengst betreft) LEDlampjes. 5 x 50 watt halogeen is nu 5 x 7 watt LED.

Dus als ik de trafo nu vervang door een voor LED lampjes geschikte trafo die afgevlakte gelijkspanning geeft dan zou het probleem opgelost moeten zijn. 

 

Dank

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het niet zo dat er de laatste 10 jaar bijna alleen

nog maar geschakelde voedingen worden geleverd?

Waar zie je nog een trafo met brug enzovoort...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 25 jaar geleden allemaal aangelegd, kantoorruimte en trafo zit achter het systeemplafond. Spotjes zijn ingebouwd, en omdat de ruimte vrij laag was is er heel weinig ruimte tussen het systeemplafond en het beton daarboven. Alles omzetten naar 230 volt (nieuwe bedrading van 12 volt naar 230 volt naar alle spotjes) is een klusje wat ik zelf niet (meer) kan. 

Dat je geen last hebt met de camera Sprietje kan ook aan de camera liggen. Ik had een iMac 27 inch 2015 en die is vervangen door een iMac 27 inch 2020, de eerst had er geen last van en de nieuwe wel, puur omdat daar een andere camera in zit. 

Dus ik ga toch maar beginnen bij de trafo dacht ik zo. 

Dank allen voor het meedenken.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liggen de trafo's niet bij je spotje.

Spotje eruit, en dan kan je via de houder de trafo door het gat trekken.

 

Trafo ertussen uit en een nieuw voetje aan de kabel.

Is zo gebeurd.

 

Een transformator plaatsen achter een vals plafond, waar je niet meer bij kan is om problemen vragen.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén grote trafo, met aansluiting voor meerdere spotjes, en daarvandaan allemaal kabeltjes naar de spotjes. Dat ligt allemaal achter een systeemplafond waar je dus de platen van kan weghalen. Maar dat gaat niet zo eenvoudig omdat er weinig hoogte boven het systeemplafond gehouden is, en er bovendien een deel is waar zo weinig ruimte tussen zit dat er gaatjes in het beton geboord moesten worden om ruimte te maken voor de  bovenkant en de stekkers van 3  van de 5 spotjes. De beste optie lijkt mij om in de buurt van de oude trafo een nieuwe trafo te plaatsen, oude gewoon laten zitten, en alle kabeltjes op de nieuwe aan te sluiten. Daar kan ik, zij het met een beetje moeite, wel bij komen. 

Met de kennis van nu zou ik het ook allemaal heel anders aanleggen, maar ja, gedane zaken...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou de bekabeling moeten vervangen. Bij laagspanning (12 Volt)

heb je hogere stromen.

Dus bij 230 Volt zou de bestaande bekabeling voldoen lijkt mij zo.

 

Gewoon de fittingen wijzigen naar GU10 en, als het qua hoogte kan

natuurlijk gewoon 230 Volt spotjes plaatsen. Ze kunnen meestal niet in

het zelfde armatuur ivm de diameter (50mm bij 230 Volt) die groter is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 12V zijn er vaak lampjes gebruikt met een GU4 of MR11 aansluiting die zijn dus meestal een stuk minder hoog dan lampjes met een GU10 aansluiting

Daarnaast is de GU10 aansluiting zelf vaak ook nog weer een stuk dikker dan een GU4 of MR11 aansluiting.

Meestal zijn lampjes met een GU4 of MR 11 maar 38m hoog, lampjes met een GU10 zitten toch vaak op 52mm tot 57mm omdat de elektronica die er voor zorgt dat ze op 230v kunnen werken ook ergens gemonteerd moet worden.

Zit er dan maar weinig ruimte tussen het plafond dan vergeet die GU10 lampjes maar of je moet ze gedeeltelijk onder gaan bouwen maar meestal heb je daar geen inbouwspotjes voor gekocht.

Beter is het dus om die trafo op te sporen en te gaan vervangen.

Vaak verlengt dat de levensduur van je lampjes aanzienlijk en ben je met een goede led driver ook van knipper effecten ed. af.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Optie 1: Trafo vervangen. Heb laatst in een oude afzuigkap de halogeen trafo vervangen nadat een andere slimmerik de halogeen lampjes vervangen had door  LED lampjes maar toen nog steeds geen licht had. Er zat een voeding van een kilo in. Deze vervangen door een moderne halogeen trafo en weer gewone halogeenlampjes en klaar. Bij jou zit er misschien ook nog een paar kilo trafo op je systeemplafond. Zet daar een nette LED trafo voor in de plaats.

 

Optie 2: Kleine renovatie. Systeemplafond eruit. Industriële look van beton met lichtrail.

 

Lichtrail voorbeelden

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat erom dat zijn laptop webcam camera interfereert met de belichting van zijn ruimte, niet zijn beeldscherm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat hij juist problemen heeft met de camera waarvan het opgenomen beeld golvend is. Misschien kan hij de beeldfrequentie van de camera aanpassen?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...