Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten

Jouw hoogste punt in de clarkebelt is (Longitude)  4.2°, van daaruit hangen alle satellieten lager, maar daar bevind zich geen satelliet, wel op 4.8,

je moet dus de motor laten draaien naar 4.8 (het verschil van 4.8° - 4.2° = 0.6 graden wegwerken) en dan het geheel draaien (motor + schotel) tot je ontvangst hebt, daarna kan je de elevatie hoek van de schotel bijregelen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


37 minuten geleden, mebo870 zei:

Jouw hoogste punt in de clarkebelt is (Longitude)  4.2°, van daaruit hangen alle satellieten lager, maar daar bevind zich geen satelliet, wel op 4.8,

je moet dus de motor laten draaien naar 4.8 (het verschil van 4.8° - 4.2° = 0.6 graden wegwerken) en dan het geheel draaien (motor + schotel) tot je ontvangst hebt, daarna kan je de elevatie hoek van de schotel bijregelen

Hoi

@mebo870

Jij werkt anders dan ik, ik draai de rotor met de schotel eraan vast handmatig naar de 4,8E (terwijl de rotor op de nul-positie staat, daarna ga ik alles fijn afstellen.

  • Like 1
  • Bedankt 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg van @mebo870 is correct.

In de praktijk zal de uitleg van @Eduard07 waarschijnlijk ook wel werken vanwege het minieme verschil tussen de longitude van jouw woonplaats en de positie van de meest dichtbij gelegen satelliet, maar theoretisch is het niet helemaal correct. Het zal je maar overkomen dat je net op een positie op deze aardbol woont waarbij je helemaal niet in de "buurt" van een satelliet bent. Dus:

  • motor op nulpunt (en reset hem ook eens als hij zich op zijn nulpunt bevindt)
  • motor draaien MET ONTVANGER naar Astra 4,8°E
  • maximum signaal zoeken door het motorblok MANUEEL op de mast te draaien (Dishpointer kan je daarbij helpen).

Daarnaast zijn nog tal van andere zaken belangrijk (mast loodrecht, juiste coördinaten in ontvanger, schotel loodrecht op motor in nulpuntpositie, ...) die ik ook al gaf in die andere topic die je over hetzelfde onderwerp opstartte.

 

@ceesv misschien kunnen beide topics worden samengevoegd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP

Gooi gewoon ook die satfinder er tussenuit. 

Vraag aan een buur  bij je binnen te komen als je aan het afstellen bent, en laat hem/haar schreeuwen als je beeld heb; dan kan het finetunen beginnen.

aangepast door D-box
  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mebo870 zei:

Jouw hoogste punt in de clarkebelt is (Longitude)  4.2°, van daaruit hangen alle satellieten lager, maar daar bevind zich geen satelliet, wel op 4.8,

je moet dus de motor laten draaien naar 4.8 (het verschil van 4.8° - 4.2° = 0.6 graden wegwerken) en dan het geheel draaien (motor + schotel) tot je ontvangst hebt, daarna kan je de elevatie hoek van de schotel bijregelen.

Je maakt volgens mij een denkfout.

Op deze manier draait de motor standaard 4,2 graden te laag. Die elevatie-bijstelling op 4,8 gaat dit niet oplossen behalve voor Astra 4 zelf, want de afwijking te hoog/te laag blijft en komt terug als je gaat draaien en wordt vervolgens alleen maar groter.

De draaiboog van de rotor blijft buiten (= 4,2 graden NAAST) de Clark-Belt draaien.

Je zult met Turksat uiteindelijk behoorlijk onnodig signaalverlies hebben. 

 

De enige zuivere manier is de rotor op het NULpunt zetten, handmatig naar 4,8 draaien, maximaal instellen (kantelen) en dan stevig vastzetten. Elke andere manier leidt tot steeds meer signaalverlies als je verder van 4,8 wegdraait. En USALS gaat dan niet meer werken doordat die satellieten en/of zenders niet meer vindt. 

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Zilverhippie zei:

De uitleg van @mebo870 is correct.

In de praktijk zal de uitleg van @Eduard07 waarschijnlijk ook wel werken vanwege het minieme verschil tussen de longitude van jouw woonplaats en de positie van de meest dichtbij gelegen satelliet, maar theoretisch is het niet helemaal correct. Het zal je maar overkomen dat je net op een positie op deze aardbol woont waarbij je helemaal niet in de "buurt" van een satelliet bent. Dus:

  • motor op nulpunt (en reset hem ook eens als hij zich op zijn nulpunt bevindt)
  • motor draaien MET ONTVANGER naar Astra 4,8°E
  • maximum signaal zoeken door het motorblok MANUEEL op de mast te draaien (Dishpointer kan je daarbij helpen).

Daarnaast zijn nog tal van andere zaken belangrijk (mast loodrecht, juiste coördinaten in ontvanger, schotel loodrecht op motor in nulpuntpositie, ...) die ik ook al gaf in die andere topic die je over hetzelfde onderwerp opstartte.

 

@ceesv misschien kunnen beide topics worden samengevoegd.

 

Van 1 ding ben ik nu heel zeker. De mast staat loodrecht. Daarom ook dat ik er een foto van geplaatst heb. Nu wat het uitrichten betreft. In de handleiding van de motor is er geen sprake van Astra 4.8E, wel van Sirius 2/3 op 5°E. Dan is er ook nog Thor 2/3 op 0.8° W en Eutelsat W3 op 7°E. Toch allen vrij dicht tegen elkaar. Zoals ik reeds eerder aanhaalde, ik heb echt geen zin om telkenmale door dat keukenraam te kruipen om tot de ontdekking te komen dat de sat ontvanger ( mijn tv dus) niets vind. Ik ben volledig mee nu wat het uitrichten betreft. Mijn vraag is nu: is er op Astra 4.8°E een unieke transponder waarop ik deze zou kunnen identificeren dat ik juist zit. Dishpointer is voor mij niet echt nauwkeurig genoeg. Je moet er maar een paar graden naast zitten. Zoals eerder ter sprake kwam, Bente is niet geschikt om Astra 4.8 te vinden. Daarentegen doet mijn SatLink Ws-9606 wel zijn job. Vraag is nu: Welke parameters moet ik invoeren om zeker te zijn dat het Astra 4.8 is? Staat daar maar te draaien in horizontale richting. Yes, ik heb iets. Maar ben ik wel juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik je al eerder gezegd: Equatoriaal Guinea

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

42 minuten geleden, Zilverhippie zei:

De uitleg van @mebo870 is correct.

Zie mijn reactie hierop. Volgens mij is die uitleg juist niet correct. (Eigen ervaring)

Op de manier van @mebo870 draait de boog buiten/naast de Clark-Belt en staat hij alleen maximaal op 4,8 E doordat je op die positie de boel hebt vastgeschroefd.  

USALS gaat slecht of niet werken.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik ga hem niet afkraken,

Ik doe het altijd net zoals jij.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, D-box zei:

Hoi, ik ga hem niet afkraken,

Ik doe het altijd net zoals jij.

Als je wilt dat USALS gaat werken, is er maar 1 manier. 

En die is dat de draaicirkel van de rotor zo dicht mogelijk de Clark Belt volgt.

Elke andere manier leidt tot teleurstelling en frustratie (ook eigen ervaring).

Als we BrunoVP willen helpen, laten we hem dan meteen de juiste tips en handleiding geven.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eduard07 zei:

Als je wilt dat USALS gaat werken, is er maar 1 manier. 

En die is dat de draaicirkel zo dicht mogelijk de Clark Belt volgt.

Elke andere manier leidt tot teleurstelling.

Als we BrunoVP willen helpen, laten we hem dan meteen de juiste tips en handleiding geven.

Helemaal met je eens!

Hij moet zn rotor en schotel afstellen zoals wij beschreven hebben, nogmaals wil ik benadrukken dat ik niemand wil afkraken, maar onze manier is de juiste manier.

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kraken uiteraard niemand af.

De denkfout van @mebo870heb ik ook gemaakt. Daar heb ik toen ook het nodige nawerk van gehad en daar wil ik hier anderen voor behoeden door hier vooraf op te wijzen.

Scheelt een hoop tijd en frustratie en als de rotor eenmaal goed in de Clark-Belt draait en je kunt vertrouwen op USALS, heb je er geen omkijken meer naar en enorm veel plezier van een draaibare schotel die de hele norizon af kan draaien. Er gaat letterlijk een wereld voor je open.

 

Positief gezien, valt er voor @mebo870dus nog een leuke winst uit zijn schotel te behalen als hij die gaat bijstellen en tweaken. Niks mooier dan dat relatief zwakke zenders op jouw schotel nog door de threshold van je ontvanger heen komen en je ze kunt bekijken.   

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@edw007

Sorry verkeerde nickname geselecteerd

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...