Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Alex1970 zei:

Ik zou dit eens even doornemen:

 

Heb ik ook geprobeerd. Maar het is niet evident om een schotel van ongeveer 10 kg op je eentje in de juiste elevatie te krijgen. Ik heb dus getracht om het meetkundig af te regelen. Helaas heeft men gradenboog geen onderverdeling tussen de graden. Volgens de handleiding van de motor moet deze bij mij op 22.6° staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben je zeker dat je tv Diseqc 1.2 heeft of beter nog usuals?

Veel tv's hebben enkel diseqc 1.1 en daar kan je geen motor mee sturen.

 

We weten niet waar je zit maar beste is om je schotel in een lijn te zetten met de motor (zorg dat de motor op de nul positie staat) en dan dit geheel rond de as te verdraaien tot je signaal hebt op de Sirius satelliet op 4.8° oost.

 

Als dit al gelukt is is dit je nulpunt en kan je altijd terug als er wat misloopt met instellen door in te geven dat de motor terug naar de nul positie moet.

 

mvg

 

 

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 uren geleden, Zilverhippie zei:

Het zou nog zo handig zijn indien je bij het starten van een topic een titel gebruikt die het onderwerp van jouw probleem samenvat.

Titel aangepast!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jeevanhoof zei:

Ben je zeker dat je tv Diseqc 1.2 heeft of beter nog usuals?

Veel tv's hebben enkel diseqc 1.1 en daar kan je geen motor mee sturen.

 

We weten niet waar je zit maar beste is om je schotel in een lijn te zetten met de motor (zorg dat de motor op de nul positie staat) en dan dit geheel rond de as te verdraaien tot je signaal hebt op de Sirius satelliet op 4.8° oost.

 

Als dit al gelukt is is dit je nulpunt en kan je altijd terug als er wat misloopt met instellen door in te geven dat de motor terug naar de nul positie moet.

 

mvg

 

 

Helemaal mee eens!

Draai alles naar de Sirius (tegenwoordig Astra 4A), zorg dat je rotor op nul staat, je schotel moet kaarsrecht op de rotor staan (Ik bedoel hij moet recht vooruit kijken), je voert van te voren de volgende frequentie in: 12379 H, symbolrate: 27500.

Dan krijg je Equatoriaal Guinea, komt hier binnen met een Signaalsterkte van 88 en een Quality van 89 op mijn 80 cm schotel.

De FEC kan mijn ontvanger niet uitlezen omdat ik AutoFEC heb.

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou handig zijn om merk en type van je tv te vermelden, of te controleren in de handleiding of je tv wel Disecq 1.2 ondersteunt (onwaarschijnlijk).

Je probeert waarschijnlijk een motor aan te sturen vanuit een tv die enkel beschikt over Disecq 1.0, deze tv tuner zal enkel werken met een vaste schotel en kan max 4 lnb's aansturen.

 

DiSEqC 1.0 voor het wisselen tussen 2 of 4 lnb's

DiSEqC 1.1 voor het wisselen tussen 2 en maximaal 64 lnb's

DiSEqC 1.2 is een latere uitbreiding op Diseqc 1.0 om een motor te sturen, kan maximaal 4 lnb’s / motors aan.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jeevanhoof zei:

Ben je zeker dat je tv Diseqc 1.2 heeft of beter nog usuals?

Veel tv's hebben enkel diseqc 1.1 en daar kan je geen motor mee sturen.

 

We weten niet waar je zit maar beste is om je schotel in een lijn te zetten met de motor (zorg dat de motor op de nul positie staat) en dan dit geheel rond de as te verdraaien tot je signaal hebt op de Sirius satelliet op 4.8° oost.

 

Als dit al gelukt is is dit je nulpunt en kan je altijd terug als er wat misloopt met instellen door in te geven dat de motor terug naar de nul positie moet.

 

mvg

 

 

TV heeft USALS. Inderdaad, als ik naar een andere satelliet ga krijg ik de melding "positioner ......". En inderdaad even geduld, en hij staat gedraaid. Helaas mijn satfinder (een Bente) heeft maar 5 voor ingestelde satellieten. En telkenmale door het raam naar binnekomen om TV te monitoren is dan na een aantal keer best vermoeiend. Maar deze topic gaat om het in mijn ogen verkeerd gedrag van beide toestellen. Dus TV als Bente. 16 E scannen en Bente zegt "LOCK"

 

Het nulpunt van de schotel staat volgens de handleiding van de motor op zuid. Ik kan dus ergens niet goed volgen met jouw voorstel. Als ik Sirius als nulpunt ga instellen dan zijn alle andere posities met 4.8° verschoven. Of vergis ik mij hierin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, mebo870 zei:

Het zou handig zijn om merk en type van je tv te vermelden, of te controleren in de handleiding of je tv wel Disecq 1.2 ondersteunt (onwaarschijnlijk).

Je probeert waarschijnlijk een motor aan te sturen vanuit een tv die enkel beschikt over Disecq 1.0, deze tv tuner zal enkel werken met een vaste schotel en kan max 4 lnb's aansturen.

 

DiSEqC 1.0 voor het wisselen tussen 2 of 4 lnb's

DiSEqC 1.1 voor het wisselen tussen 2 en maximaal 64 lnb's

DiSEqC 1.2 is een latere uitbreiding op Diseqc 1.0 om een motor te sturen, kan maximaal 4 lnb’s / motors aan.

TV is een Samsung UE46F6500SS. In het menu satelliet kan ik dan ergens diep weg een keuze maken voor Dishpointer: DISEqC 1.2 of USALS. Staat nu op USALS met de nodige parameters. Lat: 51° en Long 4.2°. Als woon locatie.

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, BrunoVP zei:

Het nulpunt van de schotel staat volgens de handleiding van de motor op zuid. Ik kan dus ergens niet goed volgen met jouw voorstel. Als ik Sirius als nulpunt ga instellen dan zijn alle andere posities met 4.8° verschoven. Of vergis ik mij hierin?

Het nulpunt voor jouw woonplaats is om en nabij 5 graden oost. Daardoor moet dat het hoogste punt van je schotel zijn en gebruik je Astra 4E als nulpunt om je schotel die baan zo dicht mogelijk te volgen. DAN pas werkt USALS, anders zit je overal (5 graden) naast en heb je ook geen maximale ontvangst. De schotel staat dan namelijk ook steeds boven of onder de satelliet waarop je wilt afstemmen. 

 

Dat zijn dus die 5 graden waarover jij het hebt.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Eduard07 zei:

Het nulpunt voor jouw woonplaats is om en nabij 5 graden oost. Daardoor moet dat het hoogste punt van je schotel zijn en gebruik je Astra 4E om je schotel die baan zo dicht mogelijk te volgen. DAN pas werkt USALS, anders zit je overal naast en heb je ook geen maximale ontvangst.

Ergens kan ik nu wel volgen. Mijn hersenkronkel is het volgende: als ik in USALS 4.2° minder of meer ingeef hoef ik de schotelmotor niet te wijzigen. Of sla ik de bal nu helemaal mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, BrunoVP zei:

Ergens kan ik nu wel volgen. Mijn hersenkronkel is het volgende: als ik in USALS 4.2° minder of meer ingeef hoef ik de schotelmotor niet te wijzigen. Of sla ik de bal nu helemaal mis?

Ik begrijp je redenatie, maar zoals ik hierboven al zei, zit je dan steeds te hoog of te laag met je schotel omdat je in feite nog steeds een halve cirkel trekt NAAST de Sirius-baan die je zou moeten volgen voor maximale ontvangst. Daarmee heb je ook alle posities verschoven. Dus je moet echt terug naar het echte nulpunt van Malderen: Sirius/Astra4. Anders verlies je echt veel signaal. 5 graden ernaast zittten is echt veel. 

 

Draai terug naar 4,8 E (Sirius), stel die maximaal in en zoek vervolgens een paar satellieten ten oosten en ten westen ervan en zet die vast. Je zult behoorlijk betere ontvangst moeten gaan vaststellen en ook dat ze gemakkelijker worden gevonden door jouw installatie.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ik begrijp je redenatie, maar zoals ik hierboven al zei, zit je dan steeds te hoog of te laag met je school omdat je in feite nog steeds een halve cirkel trekt NAAST de Sirius-baan die je zou moeten volgen.  

OK, ik volg. Probleem is dat ik tracht om installateurs uit de buurt probeer te bereiken. Geen respons. Telefoon word gewoon niet opgenomen. Kost het mij geld? tot daar aan toe. Maar ik ben alleen en heb alleen maar huis, tuin en keuken materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar 4.8 E scherper instellen kun je toch wel? Alleen dat al gaat je verbetering geven en daaruit leer je ook hoe dit instellen werkt. Door er zelf mee bezig te gaan heb ik niet alleen veel geleerd, maar weet ik bij toekomstige problemen ook wat me te doen staat.

Ik heb wel alle stappen die ik steeds deed bij de installatie, opgeschreven, zodat ik ook weer terug kon naar een vorige stap als het resultaat niet naar verwachting was.

    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Eduard07 zei:

Maar 4.8 E scherper instellen kun je toch wel? Alleen dat al gaat je verbetering geven en daaruit leer je ook hoe dit instellen werkt. Door er zelf mee bezig te gaan heb ik niet alleen veel geleerd, maar weet ik bij toekomstige problemen ook wat me te doen staat.

Ik heb wel alle stappen die ik steeds deed bij de installatie, opgeschreven, zodat ik ook weer terug kon naar een vorige stap als het resultaat niet naar verwachting was.

    

Goed. Maar nu voor alle duidelijkheid. Richt ik eerst de schotel op Astra/Sirius, met de motor op 0? Of laat ik mijn TV deze  instellen? Daarmee bedoel ik dat de motor op 4.8° laat positioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor moet - uiteraard - op NUL staan, dus het hoogste punt. 5 graden oost is immers het hoogste punt voor de lokatie Malderen. 

Je draait dus handmatig de schotel naar 4.8 graden terwijl de motor op NUL staat. 

Daarna ga je op 4.8 maximaal instellen (kANTELEN).  Ook handmatig.

Daarna allesa stevig vastdraaien en vervolgens de TV-tuner laten zoeken. 

Die tuner op de TV heb je natuurlijk VOORAF al vastgezet op 4.8 graden.

 

Je gaat nu zorgen dat je dus een VOORAF ingestelde Sirius/Astra 4E FTA zender op je TV tevoorschijn krijgt. 

 

Astra 4A 11747.00 V B2 BSS Nordic DVB-S2 8PSK 30000 3/4 Sirius, 65.3 Mb/s  85 43 KingOfSat charts update form
  zap.gif TellyTrack   Racing   FTA
Cryptoguard
7605 100 202 eng  32  100  7604  2020-04-14 +
  zap.gif Sirius TV   Various   FTA 7620 7621 7622 ukr  7620  7621    2021-06-01 +
  zap.gif Kanal 5 Ukraine HD   General   FTA 7625 7626 hd.gif 7627 ukr  7625  7626    2020-04-22 +
  zap.gif Apostrophe TV   Various   FTA 7635 7636 hd.gif 7637 ukr  7635  7636    2020-05-19 +
  zap.gif Channel 4 (Ukraine)   General   FTA 7640 7641 7642 ukr  7640  7641    2018-04-17 +
  zap.gif Svarogichi   Various   FTA 7645 7646 7647 ukr  7645  7646    2019-11-23 +
  zap.gif ERC   Racing   FTA 7650 7651 7652 aac eng  7650  7651    2021-06-10 +
  zap.gif Centralniy Kanal   News   FTA 7655 6551 6552 ukr  7655  6551    2021-06-04 +
  zap.gif TV5 Zaporizhya   General   FTA 7665 7666 7667 ukr  7665  7666    2018-11-16 +
  zap.gif Zorayniy   Various   FTA 7670 7671 7672 ukr  7670  7671    2021-09-16 +
  zap.gif Donbas Online   General   FTA 7675 7676 7677 ukr  7675  7676    2020-03-21 +
  zap.gif Oboz TV   Various   FTA 7685 7686 7687 ukr  7685  7686    2019-01-26 +
  zap.gif English Club HD   Entertainment Viasat Ukraine VeriMatrix
Viaccess 4.0
7690 7691 hd.gif 7692 rus
7693 eng 
7690  7691    2020-04-14 +
  zap.gif COVID-19   Various   FTA 7695 7696 7697  7695  7696    2020-06-16 +
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...