Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, Skoopy zei:

@BrunoVP:

Mag ik een andere aanpak voorstellen:

1) Gebruik dishpointer.com om exact de richting naar 4,8E te bepalen.  Bovendien geeft dishpointer je ook de elevatie.
2) Plaats je schotel rechtstreeks op de paal (zonder motor), en richt nu op 4,8E.  
Op deze manier kan je de elevatie van de schotel vast zetten voor je de motor monteert.

En het zorgt ervoor dat je de satelliet in hebt gescand.  (vermoed dat dit nog niet het geval is)

3) Plaats de schotel op de motor.   Je wijzigt de elevatie van de schotel niet,  je kan nu de elevatie vd motor juist instellen.

Al goed en wel. Maar mag ik volgende bedenking maken? De rotor staat al 30° naar voor. Ik heb mijn bedenking dat motor dan helemaal niet juist gaat richten. Door die 30° komt de skew van de LNB steeds in de juiste stand. Of is mijn denkwijze wederom verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De motor moet ingesteld worden op de latitude waar de schotel wordt geplaatst. Daarna moet de elevatie van de schotel ingesteld worden zodat hij op de satelliet gericht staat. Op welke schotel-elevatie dit is, is afhankelijk van de knik in de motorbuis. Die is niet bij alle motoren hetzelfde.
Bij een juiste instelling volgt de schotel precies de Clarkebelt. Omdat de schotel bij het draaien ook kantelt, veranderd ook de skew maar dat wil niet zeggen dat de skew voor alle satellieten dan ook goed staat. De Astra 19,2, 23,5 en 28,2 hebben namelijk een pré-skew van 7,5 graad waardoor de signalen van deze satellieten niet optimaal ontvangen worden. Dat geldt ook voor bijna alle Eutelsat satellieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

De motor moet ingesteld worden op de latitude waar de schotel wordt geplaatst. Daarna moet de elevatie van de schotel ingesteld worden zodat hij op de satelliet gericht staat. Op welke schotel-elevatie dit is, is afhankelijk van de knik in de motorbuis. Die is niet bij alle motoren hetzelfde.
Bij een juiste instelling volgt de schotel precies de Clarkebelt. Omdat de schotel bij het draaien ook kantelt, veranderd ook de skew maar dat wil niet zeggen dat de skew voor alle satellieten dan ook goed staat. De Astra 19,2, 23,5 en 28,2 hebben namelijk een pré-skew van 7,5 graad waardoor de signalen van deze satellieten niet optimaal ontvangen worden. Dat geldt ook voor bijna alle Eutelsat satellieten.

 

Dan staat de motor alvast juist. Volgens de handleiding moet de schotel dan op 22.6° komen. Zaak is dat ik geen gradenboog heb met decimalen. En een digitale van €80 is er wel wat teveel om eenmalig te gebruiken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevatiehoek voor de schotel is terug te vinden in een tabel bij de handleiding van de motor, naast de latitude van de woonplaats vind je de  "Dish bracket angle" ofwel de elevatiehoek voor de schotel.

 

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, BrunoVP zei:

Al goed en wel. Maar mag ik volgende bedenking maken? De rotor staat al 30° naar voor. Ik heb mijn bedenking dat motor dan helemaal niet juist gaat richten. Door die 30° komt de skew van de LNB steeds in de juiste stand. Of is mijn denkwijze wederom verkeerd?

Wat bedoel met de rotor staat al 30º naar voren ?

Jouw breedtegraad is 51,0º  , stel de rotor daar op af , daarvoor staat aan de ene zijde een schaalverdeling op de motor , soms een elevatie schaal aan de andere zijde , die moet dan op 39º staan .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
20 minuten geleden, BrunoVP zei:

Zaak is dat ik geen gradenboog heb met decimalen. En een digitale van €80 is er wel wat teveel om eenmalig te gebruiken. 

Er zijn talloze gratis hoekmeter apps voor je (Android) telefoon te vinden..

Geen precisie instrument, maar het geeft wel aardig aan hoe groot de hoek is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en op een iphone zit ie er standaard op 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BrunoVP zei:

Dan staat de motor alvast juist. Volgens de handleiding moet de schotel dan op 22.6° komen. Zaak is dat ik geen gradenboog heb met decimalen. En een digitale van €80 is er wel wat teveel om eenmalig te gebruiken. 

En heb je ook geen waterpas waarmee het ook kan?

Ik heb in 10 jaar tijd op dit forum nog niemand meegemaakt waarbij het afstellen van een draaibare schotel zo moeizaam verloopt als in dit draadje.

Ik krijg er een beetje dit gevoel bij:

winkelmesser.png

 

waterpas-iphone-staand.png

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Sprietje zei:

En heb je ook geen waterpas waarmee het ook kan?

Ik heb in 10 jaar tijd op dit forum nog niemand meegemaakt waarbij het afstellen van een draaibare schotel zo moeizaam verloopt als in dit draadje.

Ben net teug van boodschappen doen. Moet ook gebeuren.

Ik ben er ook niet constant mee bezig. Heeft voor mij geen hoge prioriteit. Heb nog steeds kabel-tv. In het slechtste geval kan ik ook terugvallen op een PC die speciaal voor internet tv is gemaakt.

Wel tof dat er op dit topic zoveel reacties kom. Maar neem mij het kwalijk. We wijken af van de essentie van dit dit topic. De vraag was eigenlijk: heeft er iemand een verklaring om het feit dat, als ik mijn SatLink als voedingsbron neem voor de LNB en dan tussen LNB en SatLink de Bente ertussen hang, Bente opeens een LOCK aangeeft ook al staat de schotel er helemaal niet op gericht. Ik bedoel hiermee dat Bente op preset 28.2° staat en de schotel totaal ergens anders is naar gericht.

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, trust zei:

Wat bedoel met de rotor staat al 30º naar voren ?

Jouw breedtegraad is 51,0º  , stel de rotor daar op af , daarvoor staat aan de ene zijde een schaalverdeling op de motor , soms een elevatie schaal aan de andere zijde , die moet dan op 39º staan .

Mag ik nu heel even brutaal wezen? 1 uur geleden schreef ik al dat de motor op 51° staat en dat de schotel dan op 22.6° moet komen. Ik doe een poging om elk antwoord te lezen en desnoods te herlezen tot ik het snap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe alle maal

@BrunoVP

Ik raad je aan om het anders gewoon op de boeremanier te doen (dus gewoon via de DiSEqC 1.2 manier zoals beschreven door @Eduard07 en mij.

Of je inverdiepen in de posting van @Skoopy, dan heb je m meteen zuiver.

Wel van tevoren de parameters invoeren van Equatoriaal Guinea die ik je heb gegeven.

Satmeter er tussenuit ; je moet met z'n tweeën zijn.

 

de buurvrouw zit beneden en schreeuwt wanneer je beeld hebt, vervolgens kan het finetunen beginnen; zet je "balken" waarop je de signaalsterkte en quality kunt zien in je ontvanger aan in je menu,

je schreeuwt "ik ga nu naar rechts" of "ik ga nu naar links" en "ik ga nu naar boven" of "ik ga nu naar beneden".

 

Daarna de USALS gegevens invoeren.

En je koopt een doosje chocolade van Merci voor haar.

 

Dit is de snelste manier, maar de juiste manier is van @Skoopy; je hebt dan alles zuiver en minder afstelwerk.

 

 

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, BrunoVP zei:

De vraag was eigenlijk: heeft er iemand een verklaring om het feit dat, als ik mijn SatLink als voedingsbron neem voor de LNB en dan tussen LNB en SatLink de Bente ertussen hang, Bente opeens een LOCK aangeeft ook al staat de schotel er helemaal niet op gericht. Ik bedoel hiermee dat Bente op preset 28.2° staat en de schotel totaal ergens anders is naar gericht.

Je en als we dan vragen welke zender je dan wel ontvangt, komt er geen antwoord.

 

ik stop met dat uitrichten, ik zie het niet meer zitten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

Je en als we dan vragen welke zender je dan wel ontvangt, komt er geen antwoord.

 

ik stop met dat uitrichten, ik zie het niet meer zitten.jpg

Weet het niet meer. Al zoveel veranderd. Maar ik dacht ofwel 19.2 ofwel 13.

Ik heb SKY kunnen ontvangen. Maar vraag me niet meer op welke satelliet.

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de satmeter er tussenuit, ik heb er nog nooit een gebruikt en het lukte meestal binnen een uurtje.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, D-box zei:

Gewoon de satmeter er tussenuit, ik heb er nog nooit een gebruikt en het lukte meestal binnen een uurtje.

Je heb groot gelijk. Maar wil ik een filmpje maken van de heksentoeren die ik telkenmale moet doen tussen TV en schotel? Ik ben ook maar alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...