Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten

@Eduard07

Jammer dat ik geen likes meer kan geven omdat ik al het maximum likes heb gegeven; anders had je er weer een gehad

  • Like 2

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


😃😃👍😃

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP

Ik heb de FEC voor je opgezocht, deze is: 3/4

Als je nog meer moet invoeren is dat: DVB, QPSK.

 

Dit gaat dus om TVGE, Equatoriaal Guinea op de 4,8E, 12379H, symbolrate 27500

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niemand afkraken maar Eduard is wel abuis !

om de clarkbelt goed te volgen met usals moet je met de juiste lat / lon instelling in de ontvanger / tv , eerst via dat apparaat naar Astra 4 laten draaien en dan d.m.v. Verdraaien op de paal , max. signaal zoeken op die unieke TP .

Het zal idd op de locatie van topic starter niet zo veel uitmaken , maar Eduard , hoe zou jij het doen als je locatie op een lengtegraad van 7gr woont ? Ook 4,8 Oost als zuid nemen ?

  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit op dik 6,5 oost en heb dus indertijd bij het installeren handmatig op 7 oost gericht en daarna ook handmatig de schotel  minimaal naar het westen gedraaid voor het optimaal volgen van de Clarkebelt. Voor de rest alles op de boerenmanier met duw- en trekwerk voor het optimaliseren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, trust zei:

eerst via dat apparaat naar Astra 4 laten draaien en dan d.m.v. Verdraaien op de paal , max. signaal zoeken op die unieke TP

Inderdaad 🙂

Toen ik hier mijn draaibare Triax 88 heb gezet , ik gebruik altijd een frequentie

waarbij een SR wordt gebruikt die niet op de naburige satelliet wordt gebruikt ,

bv 5°Oost Belsat 12303 H DVB-S/QPSK , 25548 7/8 MPEG-2

Die zit hier heel sterk !! https://www.flysat.com/astra4a-ses5.php

 

of desnoods als het niet anders kan , handmatig de FEC aanpassen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, trust zei:

Ik ga niemand afkraken maar Eduard is wel abuis !

om de clarkbelt goed te volgen met usals moet je met de juiste lat / lon instelling in de ontvanger / tv , eerst via dat apparaat naar Astra 4 laten draaien en dan d.m.v. Verdraaien op de paal , max. signaal zoeken op die unieke TP .

En toch ben je verkeerd.

Het hoogste punt zit rond de 5 graden.

Dat is het nulpunt dat de motor.

 

Hoe ga de motor anders weten naar waar hij moet draaien.

Je geeft de juiste coördinaten van je woonplaats in, in je tv.

Zorgt dat dat motor naar zijn nul is gedraaid. Stel de schotel en motor in volgens de gegevens van de fabrikant. Draai de motor rond de paal tot je signaal hebt op 4.8 oost.

 

Normaal staat dan alles vrij goed ingesteld, al gaat wat finetunen misschien wel nodig zijn.

 

Mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoogste punt van de clarkbelt zit op de lengtegraad waar de schotel staat , simple as that !

Vul bij dishpointer maar een willekeurige stad in europa in en zoek een sat waarbij de groene lijn recht naar beneden (zuiden) loopt dan zul je dat zien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom hier altijd tegenstrijdige info geven als het over een schotel met motor gaat.

De Clarkebelt waar alle satellieten in hangen is een cirkel, het hoogste punt daarin is altijd gelijk aan de longitude, m.a.w. identiek aan de locatie waar de schotel staat. Iedereen zal het wel eens zijn dat satellieten allemaal een andere hoogte kennen in de Clarkebelt, gezien van de woonplaats. Waarom dan aanraden om de motor op zijn nulpositie te plaatsen en daarna de hele zwik zo op Astra 4.8° af te regelen. Wat doe je met het hoogte verschil tussen hoogste punt (4.2°) en de lager gelegen Astra 4.8°, want zo wordt het hele zaakje afgeregeld op de hoogte van de Astra 4.8° satelliet, dus te laag. Dat verschil in elevatie gaat niet over enkel meters ginds in de ruimte, maar km's.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, mebo870 zei:

Waarom hier altijd tegenstrijdige info geven als het over een schotel met motor gaat.

Dat is wat ik me ook al jarenlang afvraag . Het afstellen van een schotel met usals motor is helemaal niet moeilijk (zie het dr dish filmpje). Wel als je in het begin een essentieele stap overslaat.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stelde vroeger mijn draaibare schotel als volgt af.

Motor op zijn nul positie

Motor tegen de paal en zorgde dat het mastje van de motor perfect vertikaal stond.

Schotel ertegen met de juiste elevatie.

Dan de motor met schotel rond de paal draaien tot ik de Sirius te pakken had.

Nog wat finetunen en dat was het.

 

Mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @trust

Hoe zit het dan met afstelling in Amsterdam?

Ik heb het altijd gedaan zoals @jeevanhoof en @Eduard07 en dat is volgens mij goed; ik heb een 80cm schotel en perfecte ontvangst.

En op die manier gaat het ook lekker snel afstellen.

Groetjes oude makker! (Ik heb vroeger weleens een Nokia 9500 van je gekocht).

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lengtegraad van amsterdam is 4.98 gr , dat komt vrijwel overeen met de positie van Astra 4 , dus in jouw geval 100% OK .

Een kleine afwijking van het nulpunt merk je niet gauw met een relatief kleine schotel door de wat grotere openinghoek .

Maar als je echt ver naar b.v. 72 gr oost gaat is de kans dat je daar iets boven of onder de clarkebelt aanwezig .

Velen merken dat niet eens omdat sommige diseqc motors dat draaibereik niet halen .

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...