Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten

Bedankt voor je antwoord!

Groetjes man, 

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2021-10-13_20-29-28.jpg.a8ba5e8c2a3bb293281518bad8eeae07.jpg

De stippellijn is de boog die je schotel gaat volgen als je de motor in 0-stand gaat fixeren op een satelliet die zich ten oosten van jouw longitude bevindt. Hij heeft zijn hoogste positie (want in 0-stand) dan net iets te oostelijk.

De volle lijn is de Clarke Belt.

Bij een klein verschil tussen jouw longitude en de satellietpositie zal de afwijking niet zo uitgesproken zijn zoals op de figuur en valt jouw gestippelde boog oostelijk net iets boven de Clarke Belt en westelijk er net onder waardoor ontvangst nog steeds mogelijk is door schotels met een grotere openingshoek.

Bij grote schotels met een kleinere openingshoek zul je er toch baat bij hebben om de ontvanger (met de juiste coördinaten erin) de motor te doen draaien naar de satelliet en vervolgens de motor manueel op de mast te draaien tot maximale signaalsterkte.

Als je hem daarna naar zijn 0-punt laat terugkeren staat hij op zijn hoogst op de longitude van jouw woonplaats zoals het hoort.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom neem je dan 4.8 Oost?

 

Je kan dan toch ook uitrichten op Astra 19.2 Oost?

Zeg tegen de motor dat hij naar 19.2 moet draaien en regel vervolgens de schotel af op het sterkste signaal en draai vervolgens terug naar zijn nulpunt.

 

Of zie ik dit verkeerd?

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, trust zei:

Ik ga niemand afkraken maar Eduard is wel abuis !

om de clarkbelt goed te volgen met usals moet je met de juiste lat / lon instelling in de ontvanger / tv , eerst via dat apparaat naar Astra 4 laten draaien en dan d.m.v. Verdraaien op de paal , max. signaal zoeken op die unieke TP .

Het zal idd op de locatie van topic starter niet zo veel uitmaken , maar Eduard , hoe zou jij het doen als je locatie op een lengtegraad van 7gr woont ? Ook 4,8 Oost als zuid nemen ?

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik ben zeker niet abuis!

 

Ik zou vanuit de dichtst bijzijnde fine gaan tunen maar er wel voor zorgen dat de rotor op mijn woonlocatie op de hoogst mogelijke stand komt omdat dat het NULpunt is.

Zoals jij hierboven beschrijft is exact wat ik bedoel.

Maar als je op bijv. 6 graden oost woont, hebt je in die zin een probleem dat daar geen satelliet zit, dus dat wordt moeilijk zoeken naar beeld.

 

Dus om het voor @mebo870 overxzichtelijke te houden terwijl hij wel de goede stappen neemt om zijn problematiek te verbeteren, heb ik gezegd wat ik heb gezegd. Daarom heb ik me voor hem aan die Astra4 positie gehouden in mijn verhaal. 

Malderen ligt op rond de 4,2 graden OL, dus het instellen van het hoogste punt van de motor door een beetje te draaien vanuit Astra4 gaat een prima resultaat opleveren met of misschien zelfs zonder huis-, tuin- en keukenapparatuur. 

 

Wat jij beschrijft, @Trust, is dus ook precies wat ik doe en wilde beschrijven (voor TS iets versimpeld).

(Mooi trouwens dat je even reageerde! Met veel respect en plezier altijd je proeven gelezen!) 

 

aangepast door Eduard07
  • Bedankt 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, jeevanhoof zei:

En toch ben je verkeerd.

Het hoogste punt zit rond de 5 graden.

Dat is het nulpunt dat de motor.

 

 

 

 

 

Hoe zou het komen dat we , Mebo , Zilverhippie , yuoriy en ik je verkeerd begrijpen ?

Je schrijft wel 5 x 

De motor moet - uiteraard - op NUL staan, dus het hoogste punt. 5 graden oost is immers het hoogste punt voor de lokatie Malderen. 
Je draait dus handmatig de schotel naar 4.8 graden terwijl de motor op NUL staat. 

 

En nergens laat je de motor eerst naar 4.8º draaien , en dat is het essentieele wat yuoriy bedoelde .

 

Inderdaad , ook door de motor eerst naar 19.2º oost te laten draaien via usals kun je daar de zaak afstellen .

De schaalverdeling op de diseqcmotor geeft niet direct de aanduiding van de gekozen satelliet .

Alleen als jouw positie op de 0º Lon ligt komen de posities in het midden gedeelte enigszins overeen .

Ik zit op 51.8 / 5.8  als ik op Astra 1 sta wijst de motor 15º oost aan .

Door usals is het dus mogelijk om correct de clarkebelt af te stellen zelfs zonder dat je zicht hebt op de meest zuidelijke positie .

Met een polarmount zonder schaalverdeling wordt dat een stuk lastiger .

 

Jij hebt gewoon de mazzel gehad dat jouw Lon   4.36º oost is dan zit je er maar minder dan 0.5º naast .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ja, je draait de gehele motor met schotel.  HANDMATIG.

Pfffft , ik dacht dat je het nu wel zou snappen .

 

antwoorden van Eduard07 :

 

 

Het nulpunt voor jouw woonplaats is om en nabij 5 graden oost. Daardoor moet dat het hoogste punt van je schotel zijn en gebruik je Astra 4E als nulpunt om je schotel die baan zo dicht mogelijk te volgen.

DAN pas werkt USALS, anders zit je overal (5 graden) naast en heb je ook geen maximale ontvangst. De schotel staat dan namelijk ook steeds boven of onder de satelliet waarop je wilt afstemmen. 

 

We weten niet waar je zit maar beste is om je schotel in een lijn te zetten met de motor (zorg dat de motor op de nul positie staat) en dan dit geheel rond de as te verdraaien tot je signaal hebt op de Sirius satelliet op 4.8° oost.

 

Ik begrijp je redenatie, maar zoals ik hierboven al zei, zit je dan steeds te hoog of te laag met je schotel omdat je in feite nog steeds een halve cirkel trekt NAAST de Sirius-baan die je zou moeten volgen voor maximale ontvangst.

Daarmee heb je ook alle posities verschoven. Dus je moet echt terug naar het echte nulpunt van Malderen: Sirius/Astra4. Anders verlies je echt veel signaal. 5 graden ernaast zittten is echt veel.                

 

De enige zuivere manier is de rotor op het NULpunt zetten, handmatig naar 4,8 draaien, maximaal instellen (kantelen) en dan stevig vastzetten. Elke andere manier leidt tot steeds meer signaalverlies als je verder van 4,8 wegdraait. En USALS gaat dan niet meer werken doordat die satellieten en/of zenders niet meer vindt. 

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, jeevanhoof zei:

Waarom neem je dan 4.8 Oost?

 

Je kan dan toch ook uitrichten op Astra 19.2 Oost?

Zeg tegen de motor dat hij naar 19.2 moet draaien en regel vervolgens de schotel af op het sterkste signaal en draai vervolgens terug naar zijn nulpunt.

 

Of zie ik dit verkeerd?

 

mvg

Dat is een interessante en terechte opmerking.

Bij gebruik van usals is het inderdaad mogelijk om ook bijv. de Astra op 19,2°E als referentie te gebruiken i.p.v. de meest dichtbij gelegen zuidelijke satelliet.

Maar omdat in dit stadium van de uitrichting de elevatie/inclinatie nog maar grof ingesteld is zal de eventuele fout op de verticale instelling groter worden naarmate de motor verder van het 0-punt wegdraait.

De kans is daardoor groter dat je meer problemen hebt bij het vinden van de Astra op 19,2°E dan die op 4,8°E, maar het kan een alternatief zijn als je geen vrij zicht hebt op het zuiden.

 

Een ander punt is - zoals @trust al aangaf - dat bij het uitrichten van een polarmount (en vroeger zonder de hulp van usals of dishpointer, maar met een kompas) het veel eenvoudiger is om de voor jou meest zuidelijke satelliet te vinden dan pakweg de Astra op 19,2°E.

 

Wel jammer dat er nu weer foutieve of op zijn minst verwarrende informatie is neergepend waardoor zeker een beginner gaat twijfelen of ie het wel goed doet.

De grootste reden hiervoor is het feit dat velen van ons het "geluk" hebben om op een longitude te wonen in de nabijheid van een ideale satelliet om op uit te richten waardoor een foute redenering i.c.m. een schotel met een grote openingshoek niet onmiddellijk een slecht resultaat oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

Ik probeer deze discussie te ontmijnen:

-Je geeft je coordinaten in USALS in

-Je geeft het commando om naar 4,8 te draaien.

>  Heeft iemand eens gekeken hoeveel graden je motor draait???????

 

Je motor draait geen 4,8 graden!   De USALS zal het verschil berekenen tussen jouw locatie en 4,8.    Dat is ook niet exact het verschil tussen jouw Oosterbreedte en 4,8 Oost.  USALS volgt de Clarkebelt vanuit jouw locatie> Dat is geen cirkel!

 

USALS berkent dit allemaal voor jou.   Het hoogste punt op jouw locatie is recht boven jou op de Clarckebelt. 

Is dus niet op 4,8graden!  Die 4,8 graden is de hoogste satelliet in onze regio, dat is niet hetzelfde als het hoogste punt van de clarkbelt op jouw locatie!

 

Hier een duitse site die je dit allemaal uitlegt: SATzentrale ..: Satelliten- und Medienportal :.. 

Calculator die berekend wat USALS voor jou doet: SATzentrale ..: Satelliten- und Medienportal :..

 

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @BrunoVP

Is het al gelukt?

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Skoopy

Je hebt me wat geleerd man!

Ik ben van de generatie VOOR Usals; dus ik werkte altijd volgens de gebruiksaanwijzing van DiSEqC 1.2

Nav het bericht van @trust heb ik begrepen dat ik gewoon mazzel heb gehad vanwege mijn woonplaats.

bedankt man!

 

veel groetjes,

D-box

 

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, D-box zei:

Hoi @BrunoVP

Is het al gelukt?

Nog niet echt. Ga het nu over een andere boeg gooien. Wat is het idee: tuner de motor laten draaien naar 19.2°. Satfinder tussen LNB en motor plaatsen, handmatig draaien en op maximale ontvangst regelen. Markeringen op de mast aanbrengen. Daarna dit herhalen voor alle andere voorgeprogrammeerde satellieten op de Bente d.w.z. 9°E, 13°E, 23.5°E en 28.2°E. Ik krijg Sirius maar niet te pakken. Dit moet toch ook lukken? Of net niet?

Ondertussen ben ik tevens bezig om de Engelstalige handleiding te vertalen. Weliswaar met Google Translate. Brengt soms wel grappige vertalingen op. Als deze klaar is wil ik hem wel posten.

Maar heb al 1 grote fout van mij gevonden. 0 (van de motor) moet op TRUE SOUTH staan en niet op de MAGNETIC. Vandaar mijn herziene denkwijze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP:

Mag ik een andere aanpak voorstellen:

1) Gebruik dishpointer.com om exact de richting naar 4,8E te bepalen.  Bovendien geeft dishpointer je ook de elevatie.
2) Plaats je schotel rechtstreeks op de paal (zonder motor), en richt nu op 4,8E.  
Op deze manier kan je de elevatie van de schotel vast zetten voor je de motor monteert.

En het zorgt ervoor dat je de satelliet in hebt gescand.  (vermoed dat dit nog niet het geval is)

3) Plaats de schotel op de motor.   Je wijzigt de elevatie van de schotel niet,  je kan nu de elevatie vd motor juist instellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een totaal onzinverhaal en kan helemaal niet.

Wat je wel kunt doen is aan de voorzijde van de schotel meten hoe schuin die achterover staat. Dat kun je met een digitale waterpas meten of een mechanische of digitale hoekmeter als de schotel rechtstreeks op de paal gemonteerd is. Op diezelfde schuinte moet hij ook op de motor gemonteerd worden.

I.p.v. een hoekmeter of digitale waterpas, kun je ook een gewone waterpas voor tegen de schotel plaatsen en aan de bovenzijde meten hoe ver de waterpas van de schotel staat.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...