Ga naar inhoud


Afstellen draaibare schotel, ontvanger en satfinder komen niet overeen


BrunoVP

Aanbevolen berichten


Heb je geen buren dan?

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het op de boeremanier doet moet je met z'n tweeën zijn.

 

In ieder geval wens ik je veel succes.

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, Ik wil een nieuwe poging wagen. Verbeter me aub als ik fout ben in mijn denken en doen.

Motor zet ik dus op 0.

Ik richt uit op Sirius. Heeft naderhand absoluut geen invloed op USALS?

USALS staat nu ingesteld op 51°N en 4.2°O.

Ik zoek naar maximale ontvangst. Dit alles zonder Satfinder. Bente heeft het niet als preset en SatLink vertrouw ik niet meer.

En dan maar pas alles vastzetten.

Wat met de preset van de skew? De LNB  is nu verticaal t.o.v. de schotel 90°.

Sprietje schreef dat de Astra's 7.5° , anders uitzenden wat betreft de skew. Aanpassen of niet?

Eenmaal  Sirius goed uitgeregeld, dan maar pas de andere satellieten opzoeken en inladen.

Ik begin me meer en meer bewust te worden dat het precisie werk is en zal zijn. Het zijn immers microgolven (microwaves).

Dan nog een vraag. De kop van de LNB. De afstand tussen voor en achterzijde is 70mm voor wat betreft de houder. Hiermee bedoel ik dat ik de LNB maximaal 7cm (minus diepte LNB-houder) kan schuiven. En last but not least, waar in de schotel moet deze gericht staan? Exact midden (in de schotel)?

Eenmaal dit achter de rug kan ik dan de voor mij gewenste satellieten inladen.

AUB. Verbeter mij als ik fout ben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, D-box zei:

Als je het op de boeremanier doet moet je met z'n tweeën zijn.

 

In ieder geval wens ik je veel succes.

Zal mijn best doen om het alleen klaar te spelen. Dank voor de gelukwensen. Ooit komt het wel goed. Is het vandaag niet, dan misschien morgen. En anders overmorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de skew van de lnb zou ik die gewoon recht zetten. Zou je hem aan gaan passen, dan staat de skew voor alle overige satellieten weer niet goed en bovendien zijn de 3 Astra-satellieten sterk genoeg om enig verlies te hebben. Je zou nog kunnen overwegen de skew op -3 graden te zetten, dan staan alle Eutelsat satellieten precies goed, de Astra's maar 4,5 graad verkeerd en alle overige satellieten slechts 3 graden verkeerd.

Meestal staat de lnb goed in het brandpunt van de schotel als de kop 5-6mm van de klem af staat.
Om er voor te zorgen dat de lnb niet boven of onder de schotel door kijkt, moet de lnb op 40% (maximaal 45%) van de hoogte van de schotel gericht staan.

7,5 graden polarisatie.JPG

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

lnb op juiste hoogte - richten.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boerenmanier kan in je eentje. Heb het een keer gedaan met een zenderlijst van internet in de ontvanger en dan hem met hoog volume op een zender.

Dan hoor je buiten dat je ontvangst hebt. Het fijn afstellen is daarna wel enig gekloot want het geluid wordt niet harder als je beter uitricht, dus dat wordt heen en weer lopen. Of dan alsnog een lieve buur met een fles wijn voor je TV zetten.

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Sprietje zei:

Wat betreft de skew van de lnb zou ik die gewoon recht zetten. Zou je hem aan gaan passen, dan staat de skew voor alle overige satellieten weer niet goed en bovendien zijn de 3 Astra-satellieten sterk genoeg om enig verlies te hebben. Je zou nog kunnen overwegen de skew op -3 graden te zetten, dan staan alle Eutelsat satellieten precies goed, de Astra's maar 4,5 graad verkeerd en alle overige satellieten slechts 3 graden verkeerd.

Meestal staat de lnb goed in het brandpunt van de schotel als de kop 5-6mm van de klem af staat.
Om er voor te zorgen dat de lnb niet boven of onder de schotel door kijkt, moet de lnb op 40% (maximaal 45%) van de hoogte van de schotel gericht staan.

7,5 graden polarisatie.JPG

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

lnb op juiste hoogte - richten.png

Wauw nog een fout ontdekt. De LNB staat nu nog niet juist in zijn houder. Nu halfweg in de diepte, als je begrijpt wat ik bedoel. Eerste aanpassing die ik zal maken. Skew zal ik dan maar gelijk om een beetje aanpassen, zoals jij het beschrijft. En wat betreft het boven en onder kijken, daar zal ik wel ergens een oplossing voor vinden. De huidige LNB-kouder vind ik maar pover. Heel dunne PVC. Weet niet of ik met de nodige aanpassingen delen van de multiarm verbeteringen zou kunnen maken. Ooit komt het wel goed. Nogmaals, alvast dank voor de inbreng. Ben ik onzeker? Ja. Maar ik ben 15 jaar fieldengineer geweest voor een telecombedrijf. En heb soms meer dan 1 keer onder mijn vijs gekregen dat iets niet goed was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, minplus zei:

De boerenmanier kan in je eentje. Heb het een keer gedaan met een zenderlijst van internet in de ontvanger en dan hem met hoog volume op een zender.

Dan hoor je buiten dat je ontvangst hebt. Het fijn afstellen is daarna wel enig gekloot want het geluid wordt niet harder als je beter uitricht, dus dat wordt heen en weer lopen. Of dan alsnog een lieve buur met een fles wijn voor je TV zetten.

Zal ik overwegen. Heel goede suggestie. Mijn 80 jarige buurvrouw, waar ik een hele goede band mee heb, zou ik kunnen uitnodigen. Maar is nog even te vroeg. Is helaas op 2 okt onverwachts weduwe geworden. Maar zoals eerder reeds geschreven, satelliet eet momenteel geen brood. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BrunoVP zei:

Mag ik nu heel even brutaal wezen? 1 uur geleden schreef ik al dat de motor op 51° staat en dat de schotel dan op 22.6° moet komen. Ik doe een poging om elk antwoord te lezen en desnoods te herlezen tot ik het snap.

Je schreef dan staat hij nu juist  en helaas niet dat je hem van 30º versteld had .

Het zijn de details die het er toe  doen  om je goed van dienst te zijn .

Nu lees ik weer iets over een multiarm  wat bedoel je daarmee ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, trust zei:

Je schreef dan staat hij nu juist  en helaas niet dat je hem van 30º versteld had .

Het zijn de details die het er toe  doen  om je goed van dienst te zijn .

Nu lees ik weer iets over een multiarm  wat bedoel je daarmee ?

 

Zojuist, trust zei:

Je schreef dan staat hij nu juist  en helaas niet dat je hem van 30º versteld had .

Het zijn de details die het er toe  doen  om je goed van dienst te zijn .

Nu lees ik weer iets over een multiarm  wat bedoel je daarmee ?

De huidige LNB houder vind ik maar van povere kwaliteit. Niet stevig ( in mijn ogen tenminste) genoeg. In een vorig scenario zou ik gegaan hebben voor een multiarm met 4 LNB's. Ben daar nu van af gestapt. Nu dus met motor. Maar om de povere LNB-houder te wijzigen. ik vind het maar van povere kwaliteit, veel te veel speling. Gaat op en neer. Ik zal trachten om delen van de multiarm gebruiken. Moet kunnen. Of toch proberen tenminste. Geef me even de tijd dan maak ik er foto's van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, BrunoVP zei:

 

De huidige LNB houder vind ik maar van povere kwaliteit. Niet stevig ( in mijn ogen tenminste) genoeg. In een vorig scenario zou ik gegaan hebben voor een multiarm met 4 LNB's. Ben daar nu van af gestapt. Nu dus met motor. Maar om de povere LNB-houder te wijzigen. ik vind het maar van povere kwaliteit, veel te veel speling. Gaat op en neer. Ik zal trachten om delen van de multiarm gebruiken. Moet kunnen. Of toch proberen tenminste. Geef me even de tijd dan maak ik er foto's van.

We love pictures !

  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me een onmogelijke opgave om de lnb met die metalen houders precies in het verlengde van de lnb-arm te plaatsen. Dat kan er alleen maar naast en dat is vragen om moeilijkheden met een draaibare schotel.

Een aluminium lnb-houder van Triax is beter als de buis 20x50mm is.

triax-tds-aluminium-lnb-houder.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...