Ga naar inhoud


Degelijke led-lamp


minplus

Aanbevolen berichten


Als ik mij goed herinner begonnen deze lampen, als ze ingeschakeld werden, in het begin met een blauw-achtig vrij zwak licht. Naarmate de temperatuur van de lamp hoger werd, veranderde de kleur van het licht meer naar wit.

In de paal zat een (ingegoten) voorschakelapparaat die zorgde voor de ontsteking en begrenzing van de stroom als hij brandde.

(kan zijn dat er een condensator inzat voor cosphi verbetering).

 

Van de oude voorschakelapparaten van natrium lampen kon je heel gemakkelijk een trafo maken door de secundaire wikkeling te verwijderen en hiervoor in de plaats een spoel te wikkelen van 1,5 mm2 installatie draad.  Heb hier nog eentje liggen. Deze geeft ongeveer 12V.

Heb hem altijd gebruikt voor een discoavond als voeding voor lampionnetjes. (dimbare sfeerverlichting)
Meende me te herinneren dat 3 wikkelingen 1 Volt opleverde.

 

Vroeger, toen er in ons dorp zulke lantaarnpalen met kwikdamplampen stonden, hadden we (als jeugd) uitgevonden, dat, als je een flinke trap tegen zo'n lantaarnpaal gaf, deze onmiddellijk uitging. Echter,  na ongeveer een minuut of 5, startte de lamp vanzelf weer opnieuw. 

We hebben op die manier wel eens een kwart van de straat in het donker gezet.......      (kwajongensstreek haha).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Degene die er origineel in zat, een jaar of 40 heeft gewerkt en waarschijnlijk nog steeds goed is, is een 50Watt Osram HQL (MBF-U) DE LUXE.

Heb een vergelijkbaar geval van Philips al 20 jaar op reserve liggen omdat ik er vanuit ging dat die Osram wel een keer zou sneuvelen.

Het is dus idd een kwikdamplamp.

 

Die menglichtlamp komt interessant over als ik dan niet meer met trafo en condensator hoef te klooien waarvan ik het schema niet meer weet.

Aan de andere kant jammer als je 2 prima kwikdamplampen hebt dieme met zekerheid gaan overleven, want als ik in de buurt van m'n ouders kom heb ik nog 20 jaar maar die werden erg oud.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schema              Kwiklamp - Wikipedia 

 

Even googelen op schema kwikdamplamp. Heb er verder geen beschrijving van kunnen vinden.

Waarschijnlijk: 1)glazen omhulsel, 2)elektroden, 3) voorschakelweerstand, 4) hulp elektrode (voor ontsteking) 5) glazen buisje, 6) druppel kwik. (verdampt als de lamp een poosje aanstaat, vandaar dat het een tijdje duurt voordat de lamp op volle sterkte brandt))

D1 is het voorschakelapparaat, (een soort trafo)  C =is de condensator. (die zit er in om de cos phi te verbeteren).

 

Weet je dat deze lampen verboden zijn voor de verkoop? Ik weet niet of, als je nog één hebt liggen, die nog gebruikt mag worden. 

Kun je waarschijnlijk op dezelfde manier vinden. 

 

Ik zou het niet meer doen.

Als die lamp breekt zit je met kwikvervuiling (giftig) en dat is heel lastig op te ruimen.

Een ledlamp is vele malen goedkoper in gebruik. Bovendien, ik denk niet, dat er nog echte "slechte" ledlampen zijn.

 

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus idd de condensator parallel zoals ik al dacht.

 

Ik denk niet dat zo'n lamp breekt op 4 meter hoogte...

Of er nog slechte Leds zijn weet ik zo niet. Degene die het 4 maand uithield was nog geen jaar geleden splinternieuw.

 

Even het schema van alle Electra in en om het huis gecheckt. Het enige wat verder op die groep zit en af en toe schakelt is een (LED)buitenlamp aan het huis (die geen probleem geeft en het al erg lang doet) en de vloerverwarming van de douche.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij dat dat geen problemen op kan leveren.

Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat, als er een motor of een grote transformator aangesloten is, dit door inductie bij het in of afschakelen, een soort spannings piek zou kunnen geven waardoor de ledlamp defect raakt.

Normaal gesproken is een verwarmingselement een Ohmse belasting en dit kan, volgens mij, geen spanningspieken veroorzaken. (Hooguit spanningsdippen).

Dit zou wel het geval kunnen zijn als er bijv. een stofzuiger van behoorlijk vermogen in- of uitgeschakeld wordt.

 

Maar,  ik heb daar nog nooit iets over gehoord.....

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn idee. Die buitenlamp schakelt al tig jaren bij donker worden aan en om 1 uur 's nachts uit. En ik verwacht ook geen gekke effecten van die vloerverwarming behalve idd een dip. En m'n stofzuiger is een nieuwe met laag vermogen en die gaat af en toe overdag aan en dan brandt de lantaren niet want die gaat net als de buitenlamp alleen een aantal uren 's avonds aan als het donker is.

Die Ledlamp in de lantarenpaal is dus gesneuveld na 120 x zeg maar 4 uur gemiddeld branden, dus iets van 500 uur.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je nog eens zou kunnen doen is de spanning meten welke op de lamp staat in de lantaarnpaal, of op de plaats waar de voeding van de lamp vandaan komt, op meerdere tijden.

Heb je een 3 fasen aansluiting?

Een mogelijkheid zou dan kunnen zijn, ofschoon dat zeer onwaarschijnlijk is, er ergens een slechte verbinding in de nulleider zou kunnen zitten.

Hierdoor zou spanningsversleping op kunnen treden, waardoor er een hogere spanning op de lamp zou kunnen komen te staan....

 

Maar wees hier asjeblieft wel voorzichtig mee.

 

Anders zou ik het op dit moment ook niet verder weten.

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het automatisch aangaan kan wel eens een probleem zijn.

Is dat een lichtsensor met relais dan gaat het vaak wel goed, is het een elektronische lichtsensor dan gaat het regelmatig fout met LED lampen.

Een ledlamp gaat heel lang mee, mits hij elke dag 1 x aan en 1 x uitgezet wordt.

Laat je hem automatisch schakelen dan wordt het een ander verhaal want dan kan hij (met een bewegingssensor ook wel 100 keer op een dag aan/uit gaan en dat verkort de levensduur van je LED lamp aanzienlijk.

Hetzelfde geldt voor elektronische licht/donker schakelingen, voor je oog kan het wel 1 x aan en 1 x uit zijn, maar voor de lamp kan het wel 25 x per sec aan/uit zijn en daar hebben LED lampen toch een hekel aan.

Daarom staan op de verpakking nl. ook 2 x een levensduur vermeld nl. het aantal branduren en het aantal keren aan/uit zetten, is 1 van de 2 bereikt dan kan hij het nog wel volhouden maar zit je al wel aan het eind van zijn levensduur.

Zelf gebruik ik professioneel ook meestal osram/ledvance, moet het goedkoop dan blijft ik wel van merken als calex, sygonix ed. af want goedkoop blijkt maar al te vaak duurkoop.

Soms is het een eenvoudige oplossing voor het telkens stuk gaan van je lampen door de vertraging in je lichtdonkerschakeling wat langer te zetten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schakeling gebeurt via een simpele stekker met een draaischijf waarop je palletjes kunt verzetten. Daarin steekt dan de stekker van de lantarenpaal.

Betekent dat ik in herfst en lente elke maand wat palletjes verzet. In zomer en winter verandert zo weinig aan de daglengte dat het niet de moeite is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, niets meer of minder, simpel aan-uit. Twee keer per dag. En dan een paar uurtjes branden, in die periode gemiddeld hooguit 4 uur per dag.

Had gerekend op de komende 10 a 20 jaar probleemloos, niet 4 maanden...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor projecten waar het goedkoop moet leveren wij andere lampen, iets minder energiezuinig en een grotere kans dat ze vroegtijdig overlijden.

Vandaar dat ze er dan altijd reserve lampen bij krijgen.

De meeste storingen ontstaan binnen een half jaar, hebben ze dat overleeft dan gaat het het wel goed, gaan ze stuk dan hebben ze reservelampen op voorraad.

Gaat er niets stuk dan hebben ze reservelampen voor thuis.

Maar zoals zo vaak moet je daar als bedrijf de nodige energie en kosten in steken om uit te zoeken welke van de vrij onbekende merken ook best goed.

zijn.

In de praktijk houdt dat in dat je vaak tientallen lampen moet bestellen en die links en rechts in de zaak, thuis en bij familie plaats om uit te zoeken wat goed is, er bij door kan en wat ronduit slecht is.

Er zijn dan lampen bij die wel goed zijn maar al snel veel minder licht geven

Er zijn lampen die wel licht blijven geven maar juist van kleur veranderen. (vaak verkleurd de plastic bol)

Er zijn lampen die plots meer licht geven en dan ook snel stuk gaan

Er zijn lampen die op papier dan wel zuinig zijn maar in de praktijk bijna niet vast te houden zijn zo warm dat ze worden.

Er zijn lampen die als je er tegenaan stoot al stuk zijn

Er zijn lampen die slecht tegen trillingen kunnen

Maar ook lampen die eerst goed zijn maar waarbij de volgende serie plots bagger is.

 

Dus er zijn LED lampen die nog geen 2 euro per stuk kosten en toch vrij goed zijn maar daar zal je wel naar moeten zoeken.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel had ik ook al gekregen.

Maar goed, ik heb dus nog een Ledlamp van 15 euri en 2 kwikdamplampen van 50 gulden per stuk, waarvan eentje 40 jaar oud en even lang vele uren per dag gedraaid en de andere 30 jaar in de wachtkamer omdat die andere maar niet stuk ging....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...