Ga naar inhoud


Zonnepanelen bij de buren zorgt voor minder opbrengst.


Con

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, ceesv zei:

Vandaag in het nieuws:

 

"Zonnepanelen vallen bij 75.000 huizen uit als de zon fel schijnt."

 

Er is dan zó veel zonnestroom in de wijk dat de netspanning te hoog oploopt en het veiligheidssysteem de zonnepanelen uitschakelt.

de Nederlandse netbeheerders voorspellen dat de komende jaren nog veel meer huishoudens met uitval van zonnepanelen te maken krijgen.

Eén op de twintig huizen met zonnepanelen, schatten de netbeheerders, heeft nu al last van uitval door te hoge netspanning. Als er in de straat of wijk meer panelen komen, wordt de kans op afschakelen nóg groter.

Tijd voor Dr. Ten ?

 

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, ceesv zei:

Vandaag in het nieuws:

 

"Zonnepanelen vallen bij 75.000 huizen uit als de zon fel schijnt."

 

Er is dan zó veel zonnestroom in de wijk dat de netspanning te hoog oploopt en het veiligheidssysteem de zonnepanelen uitschakelt.

de Nederlandse netbeheerders voorspellen dat de komende jaren nog veel meer huishoudens met uitval van zonnepanelen te maken krijgen.

Eén op de twintig huizen met zonnepanelen, schatten de netbeheerders, heeft nu al last van uitval door te hoge netspanning. Als er in de straat of wijk meer panelen komen, wordt de kans op afschakelen nóg groter.

Dit probleem speelde aanvanfmg seizoen 2021 hier in het dorp ook.

 

De remedie hier was een dynamische spanningsregulaar in de centrale trafo in het dorp. Vervolgens was het probleem over. 

 

Dit is voor meer plekken de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is net als met verkeers files.

Los een knooppunt op en je staat 5 km verder in de file.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Het is net als met verkeers files.

Los een knooppunt op en je staat 5 km verder in de file.

 

 

Er is best nog veel zogenaamd "laaghangend fruit" in mijn optiek.

 

Ten eerste uit eerder onderzoek van netbeheerder Liander bleek dat veel problemen binnen de installatie van de particulieren ligt. 

 

Ten tweede die eerder genoemde dynamische spanningsregeling

 

Ten derde ook is gebleken dat op veel plekken de calamiteiten capaciteit niet wordt benut. Oftewel er is op het netwerk nog latente ruimte. Maar die wordt niet benut want die is voor een calamiteit. Dat zou anders kunnen. 

 

Dus ja er zijn nog opties. Met daarnaast nog andere hier niet genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik heb niet alles gelezen,

maar wat je kunt doen is een andere landcode instellen die hoger ligt dan de NL norm ( Maar dit mag natuurlijk niet) maar zo zorg je wel dat jou omv niet meer uitgaat, maar hou wel in de gate dat de randapparatuur hier veel onder te lijden heeft met die hogere ac spanning.

 

gr.

henk

 

 

 

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, henkie73 zei:

ik heb niet alles gelezen,

maar wat je kunt doen is een andere landcode instellen die hoger ligt dan de NL norm ( Maar dit mag natuurlijk niet) maar zo zorg je wel dat jou omv niet meer uitgaat, maar hou wel in de gate dat de randapparatuur hier veel onder te lijden heeft met die hogere ac spanning.

 

gr.

henk

 

 

 

Dit raad ik ten zeerste af. 

 

Het is niet alleen verwerpelijk ikv gedrag naar je omgeving. 

 

Maar het betekent ook dat er bij brand oid een verzekering een uitkering zal doen van €0,0 oid. Daarnaast mocht er blijken dat door dit soort handelen schade bij derden ontstaat en men traceert zo'n installatie als oorzaak vd schade dan is er een probleem. 

 

Wat veel heilzamer is om de eigen installatie correct voor elkaar te hebben. Dit qua bekabeling etc. Maar ook om niet bezuinigen bij keuze van omvormer. Dus niet voor een 1 fase omvormer te gaan als er 3 fase optie is. Daarnaast bedenk ook dat positionering van panelen indien mogelijk een belangrijke rol speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de teveel aan energie zou worden opgeslagen bijvoorbeeld 2/3 van wat de installatie kan leveren zou een groot probleem zijn opgelost.

Probleem is dat je dan zoveel betaald voor een energie opslag waardoor de terugverdientijd wel meer dan verdubbeld en niemand het dus gaat doen. 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Sinds jl. vrijdag heb ik al twee keer gedurende 1-2 uur uitval gehad van mijn omvormer. Niet dat ik dagelijks ga monitoren of alles wel werkt, maar sinds vrijdag ben ik dat wel iedere dag gaan doen. Overigens vandaag opnieuw uitval gehad tussen 14:30 - 16:30. Uiteraard wél zon gedurende die periode.
En zeker sinds ik maandag jl. een ‘slimme meter’ (voor wie is deze slim?) heb gekregen. Ik heb dat bewust lang tegengehouden maar na een aangetekend schrijven van Liander had ik geen keus meer.

Wat schertst nu mijn verbazing? Na twee dagen kon ik de opbrengst in de specifieke applicatie, in dit geval Moben, uitlezen. En wat denk je, de eerste dag was ik 10% ‘kwijt’. De applicatie van de omvormer gaf 10% meer opbrengst aan. De tweede dag was het nóg erger. 14.6 kWh tegen 11.2 kWh. 
Tóch iets om even secuur te blijven monitoren. Ik was niet heel blij.

 

Vandaag de originele Vattenfall app geïnstalleerd en dus maar even kritisch blijven kijken.

E68E9A35-A12F-4636-8602-1248B9DBFCC0.jpeg

aangepast door John van Dreumel
Afbeelding toegevoegd.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 minuten geleden, John van Dreumel zei:

de eerste dag was ik 10% ‘kwijt’.

Is dat je eigen verbruik in je woning?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afbeelding is de opbrengst vandaag om de uitval te illustreren.

De 10% verschil betrof de opbrengst op de Goodwe omvormer vergeleken met de gemeten waarde in de slimme meter. Die opbrengst lag 10% lager.

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar heb je dan alle verbruikers in huis uitgeschakeld?

Opgewekt vermogen bij je omvormer gebruik je toch eerst voor je eigen verbruikers.

Het terug geleverd vermogen is dan toch lager?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het puur over de bruto opbrengst. Dat dit netto, na aftrek eigen verbruikers lager is, dat begrijp ik ook. 
Ik wacht het rustig af en blijf de komende tijd eens kritisch naar de bruto opbrengst kijken.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
17 minuten geleden, John van Dreumel zei:

Sinds jl. vrijdag heb ik al twee keer gedurende 1-2 uur uitval gehad van mijn omvormer.

Mag ik aannemen dat dit de overspanning beveiliging was?

Is het een 3-fasen aansluiting? of heb je een 1-fase huisaansluiting?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of daar het probleem door is getrieerd.

Ik heb een 1 fase aansluiting.
Voor zover ik mij kan heugen, ik kan uiteraard terugkijken, ook de grafiek, heb ik dit nooit eerder meegemaakt.

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...