Ga naar inhoud


Zonnepanelen bij de buren zorgt voor minder opbrengst.


Con

Aanbevolen berichten

Zaterdag attendeerde een zonnepanelenleverancier dat de kans bestaat

dat wanneer er veel energie geleverd wordt de spanning op de infra te

hoog (250Volt) oploopt, inverters plat gaan omdat deze zijn beveiligd.

 

Inmiddels heb ik zo'n situatie gelezen op internet waarbij dit werd

onderbouwd door ervaring.

 

Mijn vraag is dan ook, zijn er inverters die zich niets aantrekken van

de voedingsspanning op het net en kun je de spanning van het net

uitlezen?

 

Ik heb 10 paneeltjes, mijn buurman heeft er 32 geplaatst.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Plaats omvormer(s) : dicht bij de meter, dat heeft als voordeel dat je minder kans loopt op te hoge klemspanning op de AC vd omvormer.

Meer kun je niet doen.

Het kan/mag ook niet zo in dat je de netspanning hoger op jaagt dan goed is voor de andere apparaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op tweakers loopt een interessant draadje over zonnepanelen, met tips als zorg o.a. voor een korte bekabeling met voldoende dikte, liefst op 3 fasen, ipv één, enz.

Ik heb vorige week ook panelen gekregen met een SMA omvormer, de spanning op iedere fase kan ik met mijn browser via een webpagina uitlezen. 

Verder ben ik helaas niet zo deskundig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit probleem zal in de toekomst steeds vaker voorkomen.

Ons distributie net is niet ontworpen voor terug levering.

 

Zelf de energie opslaan in accu's is op dit moment een oplossing.

 

Voor levering aan het net is een overspanning beveiliging plicht.

Een te hoge netspanning kan al je aangesloten apparaten beschadigen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op plaatsen waar veel zonnepanelen liggen kan dit een probleem zijn

Het is land afhankelijk.

Tot een jaar of vijf terug was de maximum spanning die een omvormer mocht opwekken in Belgie 254V.

Ging de spanning hoger viel de omvormer uit.

Daarna is dit aangepast en mag de omvormer tot 262 Volt gaan, voor maximum 10 minuten.

 

Ik heb wel de indruk dat in Belgie de netbeheerder wel sneller het net aanpast, dan vroeger.

Toen was er niets aan te doen en .

 

Er wordt aangeraden om een test te doen voordat je zonnepanelen installeert. 

Meet de spanning. Schakel vervolgens een grootverbruiker in, bv een vuurtje van 2000W.

Meet opnieuw de spanning, en dan ken je de spanningsval bij tweeduizend watt.

Zo weet je hoe hoog de spanning gaat oplopen als de omvormer 2000W terugsteekt op het net.

Best deze test doen op een zonnige middag.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet alleen de spanning is een kriterium, ook de lichtnet frequentie is een factor die bepaalt of er afgeschakeld wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is zo, maar zolang je aan het net hangt zit wel bij benadering goed :

https://www.mainsfrequency.com/

 

Het komt wel voor dat de een wijk tijdelijk op een generator wordt gevoed en dan laat men de frequentie met opzet een beetje afwijken zodat de PV installaties niet gaan terug-voeden, een aggregaat kan geen elektriciteit in diesel omzetten nl.  :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spanning is meestal van groot belang.

De meeste omvormers zijn ingesteld op een maximale spanning van rond de 250V

komt de netspanning daarboven dan schakelt jouw omvormer  zichzelf uit en wek je dus ook geen energie meer op.

Hier komt dus het belang van je kabelverliezen naar boven drijven.

Stel dat je een verlies hebt van 6V op je kabel door de lengte of doordat je eigenlijk een te dunne kabel hebt gebruikt.

Dan zal je omvormer al automatisch 6V meer spanning moeten leveren dan de netspanning eigenlijk is.

Immers je kunt niet wat leveren aan het openbare net met 230V terwijl het net zelf al op 234V zit.

Zit het openbare net dan al op 244V en moet jouw omvormer door het kabelverlies 6 V extra leveren dan zit je al op 250V wat uit je omvormer komt en loop je het risico dat hij afschakelt terwijl je buurman met maar 5m kabel tussen omvormer en nagenoeg geen kabelverlies op die mooie zonnige dag vrolijk spanning kan blijven leveren.

 

Voor degene die wil gaan rekenen

de weerstand van 2,5mm2 koperdraad is 0,363 ohm per 100m
de weerstand van 4mm2 koperdraad is 0,124 ohm per 100m

Uitgaande van goed koperdraad en niet van die Chinese rommel met een hoog aluminium gehalte en/of andere trucjes om de kabel goedkoop te houden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zomer las ik al dat sommigen door veelvuldig uitschakelen maar 50% van hun stroom hebben kunnen terugleveren.

 

De oplossing zou in een omvormer zitten die de stroom over de 3 fasen kan verdelen. Of je moet wat panelen kunnen uitschakelen.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panelen uitschakelen helpt niet, de omvormer kijkt niet naar hoeveel vermogen er geleverd wordt maar naar de spanning op het openbare net.

Is die al te hoog dan stopt jouw PV systeem er mee.

Heb je meerdere fasen in huis dan kun je gaan meten op welke fase de spanning het laagst is en deze gaan gebruiken, heb je een 3 fasen omvormer dan regelt jouw omvormer dat zelf.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor zonnepanelen. Haalde mijn wijsheid hier vandaan.

 

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/help-ik-kan-op-mooie-dagen-mijn-zonnestroom-niet-meer-kwijt~b1dce44b/

 

Leg een kleed over je panelen 😂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moraal van het verhaal

met een 3 fasen omvormer heb je de meeste kans dat je stroom kunt blijven leveren maar die is ook duurder in aanschaf.

Het domme aan een omvormer is dat hij niet werkt als er geen netspanning op staat maar als die netspanning te hoog oploopt dat hij het dan ook niet doet.

Dus denken van "dan laat ik mooi mijn eigen airco draaien op mijn eigen opgewekte stroom" is in de praktijk moeilijker dan verwacht.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem kende wij ook in het verleden, is inmiddels opgelost door Enexis.

Enexis moest nieuwe kabels trekken voor een bungalowpark die allenmaal een warmtepomp hebben.

In het verleden hebben we dat opgelost om zoveel mogelijk gebruik te maken van elektrische apparaten die je gewoonlijk op een vast tijdstip laat draaien.

Denk aan vaatwasser, wasmachine en droger, die zetten we nu, indien nodig, als de zon hoog aan de hemel stond en kans op uitval van de panelen groot was.

Tegenwoordig doen we dat nog, de vaatwasser doet zijn dingetje overdag net als de wasmachine en dan is het mooi meegenomen als de zon zich ook laat zien.

De opbrengst van de panelen gaat meteen naar de apparatuur, het is gewoon dagelijks aanpassen van je werkwijze, omdat je er ook rekening mee moet houden dat de salderingsregeling (hier in Nederland) gaat verdwijnen en als die er niet meers is krijg je slechts een vergoeding voor wat je aan het net levert.

 

 

@gerrit B, 3 fase omvormer hoeft niet, we hebben hier meerdere 1 fase omvormers die elk op een fase zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gerrit B zei:

Dus denken van "dan laat ik mooi mijn eigen airco draaien op mijn eigen opgewekte stroom" is in de praktijk moeilijker dan verwacht.

 In veel gevallen kan dit toch voldoende zijn.

De spanningsval naar de straat toe verminderd omdat de Airco een deel van het vermogen opsoupeert.

 

Dit kan voldoende zijn om je omvormer niet te laten uitvallen.

 

mvg

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij heeft het niets met de spanningsval naar straat te maken.

Je omvormer meet gewoon de spanning die van straat afkomt en is die hoger dan 250V dan werkt je omvormer simpelweg niet.

Je kunt dan hooguit zo'n dikke airco laten draaien dat de spanning op het openbare net hierdoor net genoeg in elkaar zakt en weer onder de 250V komt waardoor je panelen weer stroom kunnen gaan leveren. (immers ook het openbare net kent spanningsverliezen door de gebruikte kabel)

Maar denken van "mijn omvormer doet het niet dus de stroom die opgewekt wordt gebruik ik zelf wel" dat gaat niet want koppel je de omvormer van het net dan gaat hij in storing staan (die van mij tenminste wel) of je moet een omvormer hebben die er wel geschikt voor is om standalone te werken en ook bij jezelf energie op kan slaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...