Ga naar inhoud


Zonnepanelen bij de buren zorgt voor minder opbrengst.


Con

Aanbevolen berichten

Op 8-9-2022 om 21:59, John van Dreumel zei:

Sinds jl. vrijdag heb ik al twee keer gedurende 1-2 uur uitval gehad van mijn omvormer. Niet dat ik dagelijks ga monitoren of alles wel werkt, maar sinds vrijdag ben ik dat wel iedere dag gaan doen. Overigens vandaag opnieuw uitval gehad tussen 14:30 - 16:30. Uiteraard wél zon gedurende die periode.
En zeker sinds ik maandag jl. een ‘slimme meter’ (voor wie is deze slim?) heb gekregen. Ik heb dat bewust lang tegengehouden maar na een aangetekend schrijven van Liander had ik geen keus meer.

Wat schertst nu mijn verbazing? Na twee dagen kon ik de opbrengst in de specifieke applicatie, in dit geval Moben, uitlezen. En wat denk je, de eerste dag was ik 10% ‘kwijt’. De applicatie van de omvormer gaf 10% meer opbrengst aan. De tweede dag was het nóg erger. 14.6 kWh tegen 11.2 kWh. 
Tóch iets om even secuur te blijven monitoren. Ik was niet heel blij.

 

Vandaag de originele Vattenfall app geïnstalleerd en dus maar even kritisch blijven kijken.

E68E9A35-A12F-4636-8602-1248B9DBFCC0.jpeg

Ik vraag mij af welk grafiek jij laat zien. Het kan, lijkt mij niet een grafiek zijn van je slimme meter, die laat immers niet zien wat jouw zonopbrengst is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Con

Dit is een grafiek opgemaakt met Sems Portal. 
Die toont dus puur de opbrengst per moment van de dag. Dit wordt in de app ook getotaliseerd en dát totaal vergelijk ik met wat de slimme meter als opbrengst gemeten zou hebben. En dat was al een paar dagen minder als wat de Applicatie toonde. De slimme meter toont immers ook wat er gegenereerd is en wat er afgenomen is. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De slimme meter zit in de meterkast vòòr jouw verdeelinrichting.
Deze registreert dan ook geen afzonderlijke eindgroepen maar alleen het vermogen wat er op jou aansluiting naar binnen komt of naar buiten gaat (verbruik of teruglevering).
Tenzij je dus álle verbruikers in huis uitschakelt (wat hierboven al eerder is aangegeven) zal de geregistreerde teruglevering altijd lager zijn dan de de opgewekte kWh's van je panelen.
Wat je zelf verbruikt wordt immers niet teruggeleverd het net in.

 

Als je panelen 1000W opwekken, en je eigen verbruik op dat moment is 200W, zal de meter 800W teruglevering meten.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Icon zei:

De slimme meter zit in de meterkast vòòr jouw verdeelinrichting.
Deze registreert dan ook geen afzonderlijke eindgroepen maar alleen het vermogen wat er op jou aansluiting naar binnen komt of naar buiten gaat (verbruik of teruglevering).
Tenzij je dus álle verbruikers in huis uitschakelt (wat hierboven al eerder is aangegeven) zal de geregistreerde teruglevering altijd lager zijn dan de de opgewekte kWh's van je panelen.
Wat je zelf verbruikt wordt immers niet teruggeleverd het net in.

 

Als je panelen 1000W opwekken, en je eigen verbruik op dat moment is 200W, zal de meter 800W teruglevering meten.

Inderdaad. Een slimme meter toont geen opbrengst maar teruglevering.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de slimme meters dienen enkel omdat ze controle hebben over jouw energie.Er loopt onderhands een groot proces tegen de leveranciers vanwege verschillende firma's met identieke configuraties waarbij de middelste amper de helft opbrengst heeft en kan bewijzen dat zijn panelen afgeschakeld worden van het net (omdat ze afschakelen als zij willen om zogenaamde saturatie te voorkomen).Zal nooit in de media komen want ze blokkeren het.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, bellejt said:

omdat ze afschakelen als zij willen om zogenaamde saturatie te voorkomen

Dus energiemaatschappij is verplicht om de energie af te nemen en vergoeden wat de zonnepanelen produceren?

Jij en ik betalen toch ook alleen voor wat we gebruiken?

Als we doorgaans 3000 KWu per jaar afnemen en dan ineens gaan besparen en nemen ineens nog maar 1500KWu zeggen ze toch ook niet die 1500 die je niet hebt afgenomen moet je toch ook betalen want wij hebben die voor je ingekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nederland is totaal verschillend van belgie.Wij krijgen amper wat terug per KW dat we terug zetten maar moeten wel max betalen voor wat we verbruiken.Tevens een toegevoegde vergoeding.Met teruglopende teller hebben ze geen controle over wat je verbruikt en terugzet.Die intelligente teller is er snel gekomen omdat men het niet mag zeggen maar toevallig zitten politici in de beheerraad van de firma die ze plaatst en in de energie bedrijven. Dus hoe meer het opbrengt hoe groter hun bonus.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat terugleveren blijkt achteraf een dom idee. Maak gewoon alle stroom die je produceert lekker zelf op. Of kijk naar alternatieven waarbij je je stroom aan je buurman kunt leveren voor een gunstig tarief.

  • Like 2
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat terugleveren blijkt achteraf een dom idee. Maak gewoon alle stroom die je produceert lekker zelf op. Of kijk naar alternatieven waarbij je je stroom aan je buurman kunt leveren voor een gunstig tarief.

Ondanks de verschillen per land, is terugleveren zeker geen dom idee. Alle met eigen zonnepanelen opgewekte kWh worden ook gesaldeerd op onze maandfaktuur. Niet tegen hetzelfde tarief uiteraard. De mij bekende energie kontrakten zijn gebaseerd op een zelf consumptie principe, dus PER huishouden. Een snoertje uitrollen naar de buren is dus niet werkbaar, (tegen een gunstig tarief). Dat zal snel zichtbaar zijn in de maand nota's van beide huishoudens, (met de slimme meters per huis). Vooralsnog hebben we een erg lage energie faktuur van april - okt. De overige maanden betalen we iets meer, vanwege minder zonne-uren, minder eigen opgewekte kWh, en iets hogere warmte vraag.

(elektrisch verwarmen (infrarood panelen) kost meer dan koelen (airco's).

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit jouw perspectief vind je het geen dom idee omdat je gesaldeerd krijgt. Maar voor het stroomnetwerk is het gewoon een dom idee.

 

Natuurlijk rol je geen snoertje uit naar de buren maar er zijn wel initiatieven waarin zoiets mogelijk wordt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...