Ga naar inhoud


Zonnepanelen bij de buren zorgt voor minder opbrengst.


Con

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden, ceesv zei:

Aanbevolen leesvoer over het opwekken en regelen van onze elektriciteit voorziening in Nederland.

Het geeft duidelijkheid over de mogelijkheden en onmogelijkheden van wat onze politici voor ogen staat!

 

https://www.dynamictidalpower.eu/resources/Documenten/De-regelbaarheid-van-elektriciteitscentrales.pdf

 

Het is geschreven in 2009 en voorspelde toen al de huidige capaciteit problemen in ons distributie net!

 

 

Maar ik had het over afschalen, niet afschakelen.

De centrales dienen dat, zoals eerder genoemd

ook om 17:00 (einde bedrijfstijd) en om 23:00

("heel" Holland slaapt) te doen.

 

Dat afschalen niet zomaar gaat begrijp ik als de

beste. Heb in het verleden regelmatig met zéér grote

stoomketels te maken gehad. Daar moet je ook heel

voorzichtig zijn.

Voordat men kon beginnen met onderhoud moesten de

ketels dagen daarvoor al langzaam down worden gelegd.

En daarna weer "geprotocolliseerd" opstoken.

(vond het wel een mooi woord...😁)

 

Maar de infra nekt ons nog het meest denk ik, te kleine

diameter kabels en met name in de grond waar de

warmte niet goed weg kan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Terug leveren aan het net (bij gebruik van Solar panels), blijkt niet perse noodzakelijk. Ik had ook begrepen dat een Photo Voltaisch systeem niet kan werken zonder teruggave van de overproduktie. Maar dat blijkt nu ik ze een maand gebruik, niet waar. Vanwege uitgestelde vrijgave door onze elektriciteits leverancier, is mijn Solar systeem (met 1 DC/AC converter - panelen in serie), software matig zo ingesteld dat er nooit MEER geproduceerd wordt dan ons huishouden vraagt. Zodra ik een aantal heaters uitschakel, zakt de produktie van elektriciteit onmiddellijk. Helaas is het andersom iets trager, en moet het elektra netwerk bijspringen, zodra bovenop een draaiende wasmachine ook de boiler aanspringt. Dus dan mis je af en toe een mogelijke besparing. Pieken tot 3 kWh worden goed gevolgd door de 9 panelen (410W / stk). Allemaal goed te volgen via de App op mijn mobiel.

Ik ken de volledige produktie capaciteit van mijn systeem (op een dag vol zon) nog niet. Maar bij volledige produktie (aangesloten terug levering), moet het switchen tussen terug- levering en netwerk- levering een kwestie van seconden zijn. Vanaf dan kan ik ook mijn export aan Kwh uitlezen. Ben benieuwd.

aangepast door Pergola
typefout

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig werd ik gisteren geconfronteerd met een hier besproken situatie dat de omvormer ‘plat’ ging vanwege op dát moment voor hen nog onbekende redenen. De installateur erbij gehaald die het inderdaad had over feitelijk te veel teruglevering en dientengevolge de te hoge spanning waardoor de omvormer over de pis ging of in de beveiliging schoot. Feit is dat er niets meer opgeleverd werd. Mijn buurman zit gelukkig op een andere fase als ondergetekende en verder zijn er hier in mijn buurt weinig zonnepanelen. 🤣

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat dit een voorbode voor deze zomer wordt, wanneer het een zonnige zomer gaat worden.

Toch eens nadenken over opslag van energie, en het inschakelen van grote verbruikers wanneer de spanning te hoog dreigt te worden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opslaan van energie is voorlopig nog redelijk onbetaalbaar. Ik zet in de zomer sowieso de airco aan. Ik neem aan dat de hoogte van de spanning per fase is. Laat ik nu net op een fase zitten, althans hier in mijn naaste buurt, waar vrijwel niemand behoudens ondergetekende zonnepanelen heeft. 🤣

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een oudere woonwijk is het vaak zo dat als jij op fase 1 zit, je buurman op fase 2 zit en de buurman daarvan op 3, de volgende zit weer op 1 die er naast op 2 enz.

Hier in de wijk kon je het altijd mooi zien met een blikseminslag, meestal sloeg het bij ons in of bij de overburen en dan zag je om de 3 huizen dat er geen licht meer was.

Echter vandaag de dag met het koken op stroom hebben steeds meer woningen een 3 fasen aansluiting.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 20-3-2022 om 21:02, gerrit B zei:

In een oudere woonwijk is het vaak zo dat als jij op fase 1 zit, je buurman op fase 2 zit en de buurman daarvan op 3, de volgende zit weer op 1 die er naast op 2 enz.

Hier in de wijk kon je het altijd mooi zien met een blikseminslag, meestal sloeg het bij ons in of bij de overburen en dan zag je om de 3 huizen dat er geen licht meer was.

Echter vandaag de dag met het koken op stroom hebben steeds meer woningen een 3 fasen aansluiting.


Exact. Vandaar dat ik weet dat ik weinig last van de buren en achterburen heb. 🤣🤣

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman heeft 36 panelen geplaatst verdeeld over 3 fasen.

En tot nu toe (de laatste 3 dagen met veel zon) zie ik (gelukkig)

nog geen problemen.

Maar ik hield mijn hart wel een beetje vast.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je nu ook nog geen last van, straks in juni, juli, aug als de opbrengst maximaal is dan beginnen vaak ook de problemen.

Is er dan ook nog eens vakantie met veel productie en minder afname dan gaat het fout.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem wat TS aangeeft is idd een punt dat vaker zich zal voordoen.

 

Wat je er zelf aan kan doen is best veel:

- zorg zoals vermeld dat installateur niet bezuinigd op bekabeling. Mbt opbrengst tussen panelen en omvormer en mbt tot afgifte naar netwerk tussen omvormer en meterkast. 

- zorg dat de installateur de omvormer correct instelt. Aantal installateurs halen ding uit doos  aan de muur, kabels en klaar. Dat is niet de manier. Komt nog wat extra bij kijken. 

- zorg dat omvormer zijn warmte goed kwijt kan. Dus niet in afgesloten kast oid.

- bedenk dat oriëntatie vd panelen niet per definitie zuid hoeft te zijn. Oriëntatie OZO of WZW tot W is ook een optie. Spreiding over O en W oriëntatie kan zeker bij de zich wijzigende regelgeving heel voordelig uitpakken. Dit door variatie in terugleververgoeding. Daarnaast is de daling vd opbrengst op O en W tov Z oriëntatie overkomelijk.

- een 3 fasen omvormer zou ik adviseren boven een 1 fase. Dit ivm gevaar van uitschakelen. Mocht 1 fase toch de resterende optie zijn, meet dan op welke fase de laagste spanning staat tijdens periode 13:00 - 15:00 hr.  Dan namelijk op die fase de minste kans op afschakelen. 

- zoals eerder  al aangegeven zet grote stroomgebruikers aan tijdens de periode vd meeste opbrengst. (Promoot evt op de buurt de cursus zelf keramiekbakken met thuisovens:-)).

 

Mocht het netwerk toch frequent overbelast raken dan zeker contact opnemen met netwerkbeheerder. Dit bij voorkeur door meerdere personen uit de buurt. Dit vorig jaar hier op het dorp ook gedaan. Reden was om zo netwerkbeheerder aan te sporen om een dynamische spanningsregelaar te doen installeren in buurt station. Deze voorziening "knijpt adv meting dynamisch" dan de spanning vd aanvoer waardoor aan de buurtkant vh netwerk er meer ruimte op het netwerk wordt gerealiseerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvullende opmerking met name bedoeld voor de Nederlanders. Doordat de opbrengst per paneel tegenwoordig vrij hoog ligt (+ 400wp) wordt de grens van geïnstalleerd vermogen van 10.000wp steeds eerder overschreden. Het overschrijden van de 10.000 wp grens heeft gevolgen voor de BTW teruggave.

 

Vanaf 10.000 wp geïnstalleerd vermogen kan geen gebruik meer worden gemaakt van de fiscale regeling voor particulieren. Dit impliceert dat men wordt gezien als bedrijfsmatig energieleverancier. Wat inhoudt dat er een compleet ander regiem geldt. Een regiem waarbij er een uitgebreide aangifte noodzakelijk is evenals een jaarlijkse verantwoording. Dit maakt dat het een kostbaar en tijdrovende exercitie wordt.

 

Dus als je geen bedrijf hebt, zou mijn advies zijn om niet meer panelen te installeren dan een vermogen onder de 10.000 wp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

1 uur terug, joop001 zei:

- zorg zoals vermeld dat installateur niet bezuinigd op bekabeling. Mbt opbrengst tussen panelen en omvormer en mbt tot afgifte naar netwerk tussen omvormer en meterkast. 

Zo omschreven lijkt het (voor mij althans) alsof het om kabelverliezen gaat, door warmte ontwikkeling maar het gaat hier over maximale klem spanning op de net kant vd omvormer. Die spanning is de netspanning "van buiten" + de verlies spanning over de interne kabel.

De spanning op het net is een gegeven, op de interne kabel heb je wel invloed, vandaar :

Op 14-3-2022 om 18:16, kees321 zei:

Plaats omvormer(s) : dicht bij de meter, dat heeft als voordeel dat je minder kans loopt op te hoge klemspanning op de AC vd omvormer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De netspanning is 230 volt en deze mag maximaal 10% afwijken.

Dat geldt voor iedere energie-leverancier.

Ook alle kleintjes.

 

Je apparatuur thuis en die van je buren (2 huizen verderop 😉 zit er niet op te wachten om 253 volt of meer te moeten verwerken.

 

Je thuis opgewekte energie kan alleen het huis uitstromen door de spanning net iets hoger te maken dan in je straat.

Maar goed dat die 252-volt-limiet er is.

 

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • Moderator

Vandaag in het nieuws:

 

"Zonnepanelen vallen bij 75.000 huizen uit als de zon fel schijnt."

 

Er is dan zó veel zonnestroom in de wijk dat de netspanning te hoog oploopt en het veiligheidssysteem de zonnepanelen uitschakelt.

de Nederlandse netbeheerders voorspellen dat de komende jaren nog veel meer huishoudens met uitval van zonnepanelen te maken krijgen.

Eén op de twintig huizen met zonnepanelen, schatten de netbeheerders, heeft nu al last van uitval door te hoge netspanning. Als er in de straat of wijk meer panelen komen, wordt de kans op afschakelen nóg groter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...