Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

Nou is deze gozer al lang met pensioen en geeft geen les meer naar de moderne maatstaven, maar mijn zus heeft nog les van hem gehad. Hij ging prat op Maximilien de Robespierre die heel wat mensen heeft laten vermoorden op het schavot.

Maar zo had ik zelf ook één geschiedenis leraar die helemaal lyrisch werd als het over de opkomst van het fascisme ging en Hitler. @minplus Of men van beperkte kennis kan spreken of van beperkt inzicht en verantwoordelijkheid ten aanzien van scholieren lijkt me hier eerder het probleem van de desbetreffende docent. 

@Gerard 76 het opleidingsniveau of intelligentie quotiënt is maar een klein aspect van een persoon die een mening vormt over een bepaald onderwerp. Een gemeenschappelijke deler hebben met anderen inzake één thema is veel belangrijker. En zo hebben we heel veel of heel weinig gemeenschappelijke delers of overeenkomsten betreffende de diverse thema's.

Zo is het dus raar, dat de communicatie technologie en social media er steeds meer toe leiden dat men steeds minder overeenkomsten heeft met anderen behalve die uit je "bubbel".

Waarin verborgen ligt dat je niet altijd een eigen mening vormt middels wikken en wegen maar er één klakkeloos overneemt die zoveel gecommuniceerd wordt. Met andere woorden er wordt veel geluld maar weinig gereflecteerd in de social media waar je onderdeel van een bepaalde groep bent.

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, Tonskidutch zei:

Waarin verborgen ligt dat je niet altijd een eigen mening vormt middels wikken en wegen maar er één klakkeloos overneemt die zoveel gecommuniceerd wordt. Met andere woorden er wordt veel geluld maar weinig gereflecteerd in de social media waar je onderdeel van een bepaalde groep bent.

En dat is nou precies het idiote.

Bij een hbo/W.O. studie leert men logisch argumenten opbouwen en daaruit conclusies te trekken.

In werkstukken en scripties en presentaties, volgens scherpe richtlijnen. Anders krijgt men het papiertje niet.

 

En vervolgens stoppen velen met dit systematisch reflecteren subiet na de diplomering, zo lijkt het.

Jong geleerd, maar niet oud gedaan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velen hebben in het onderwijs tegenwoordig een beperkte kennis, Tonski. Dat is een 1e vereiste voor het kunnen overdragen en enthousiasmeren.

Volgend punt is idd inzicht, verantwoordelijkheid en contact. Als dat goed zit kun je leerlingen inspireren.

Mijn dochter had een inspirerende chemie-docent en had gemiddeld een 9,5. Het jaar daarna had ze eentje enorme kennis had maar het 2e miste en haalde zesjes.

 

In Finland is elke docent academisch geschoold, zelfs in het basis onderwijs. Dus een perfect uitgangspunt. Ze worden veel beter betaald dan hier, draaien minder uren en hebben kleinere klassen. En ook aan het 2e aspect wordt daar hard gewerkt

Geen wonder dat het onderwijsniveau daar buitengewoon hoog is.

Veel hoger dan hier na 40 jaar afbraak.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laten we hopen dat tegen die tijd de wal het schip gekeerd heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Eduard07 zei:

En dat is nou precies het idiote.

Bij een hbo/W.O. studie leert men logisch argumenten opbouwen en daaruit conclusies te trekken.

In werkstukken en scripties en presentaties, volgens scherpe richtlijnen. Anders krijgt men het papiertje niet.

 

En vervolgens stoppen velen met dit systematisch reflecteren subiet na de diplomering, zo lijkt het.

Jong geleerd, maar niet oud gedaan.

Moet wel zeggen dat ons onderwijs op TL of Havo wel degelijk politiek ‘gekleurd’ is.

En dat vind ik niet OK.

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Moet wel zeggen dat ons onderwijs op TL of Havo wel degelijk politiek ‘gekleurd’ is.

En dat vind ik niet OK.

 

Ook jouw conclusie/vaststelling hier is weer politiek gekleurd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ook jouw conclusie/vaststelling hier is weer politiek gekleurd.

Dat klopt niet Eduard.

 

Onderwijs zou toch neutraal moeten zijn?

Ik constateer een feit waar ik moeite mee heb, dat heeft niets met politieke voorkeur te doen.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Gerard 76 zei:

Dat klopt niet Eduard.

 

Onderwijs zou toch neutraal moeten zijn?

Ik constateer een feit waar ik moeite mee heb, dat heeft niets met politieke voorkeur te doen.

Wanneer is iets "neutraal"? En wie beoordeelt dat?

Onderwijs vindt altijd plaats binnen een context.

Ik heb ook kritiek op de (devaluerende) kwaliteit van het huidige onderwijs, maar kritiek die ikzelf "zakelijk" vindt, kunnen anderen als "gekleurd" ervaren. (Bijvoorbeeld als "elitair" of "discriminerend m.b.t. gelijke kansen".) 

 

Als een biologiedocent NU besluit een paar lessen te wijden aan "stikstof en de natuur" , zou dat best een indoctrinatie -verwijt kunnen ontlokken van ouders die beweren dat er geen stikstofprobleem is en dat de school/docent hier niet deugt.

 

Terwijl stikstof toch als een "neutraal" lesonderwerp zou moeten worden behandeld. 

Feiten zijn toch feiten?

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neutraal lesmateriaal of een neutraal lesonderwerp ligt overal onder een loep.

In Utah moet mogelijk de Bijbel van basisscholen en middelbare scholen worden verwijderd omdat een persoon de inhoud ongepast vindt.

(hij, de aanklager, doet dat volgens de nieuwszenders om het bannen van boeken algemeen aan de orde te stellen)

 

Het is de vraag of wij neutraal naar iets kunnen kijken.

Bommen op Kiev of de moord op Caesar of de moord op Kennedy of een leeuw die een antilope dood bijt en opeet.

Of een uitleg over te veel stikstof in ons milieu veroorzaakt door veeteelt en landbouw. Plus de andere sectoren die het te bont maken.

 

Dergelijke ethische vraagstukken moet je nooit "alleen" overlaten aan een docent of het bijzonder onderwijs.


 

Quote

 

- Wat heb je geleerd op school vandaag?

Julius Caesar was een eikel! En toen hebben ze hem opgewacht in de senaat en doodgestoken!

- En wat is dan de les die je uit dit historisch feit trok?

Eikels moet je neersteken en nooit zonder dolk de straat op gaan!

- Ah oké weer een neutraal lesonderwerp en zinvolle dagbesteding.

 

 

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eduard07 zei:

Ook jouw conclusie/vaststelling hier is weer politiek gekleurd.

Nou niets is minder waar, het onderwijs is over het algemeen links georiënteerd.

Onderwijzend personeel stemt in grote meerderheid links. Met D66 erbij: 77% maar liefst

 

En natuurlijk kan lesstof "neutraal" gebracht worden maar dan moet de lesstof wel neutraal zijn opgesteld en ook de persoonlijke mening van de docent niet doorklinken in de lesstof en dat laatste is dus vrijwel nooit het geval.

 

Maar ja hoe neutraal is neutraal?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat lijkt me grote nonsens. Dat men D66 en Groen Links stemt, hetgeen ook in combinatie niet links georiënteerd genoemd kan worden.

 Maar soit.

 

Probeer zelf eens een lesonderwerp samen te stellen en probeer je tijdens het lesgeven neutraal op te stellen. Het gaat je volgens mij niet lukken.

En nogmaals niet neutraal is ongelijk aan politiek bevangen.

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gerrit..

 

 

Dat laatste is bij ons dus het geval.

Laatst in de klas een vraagstuk over immigratie.

Mijn dochter vond de term vluchteling te ruim en wilde het graag onderverdelen om een helderder mening te geven.

Maar dat werd afgekapt door de docent.

Hierdoor voelde ze zich een kant op gepusht waar ze zich niet fijn bij voelde.

Ze onthield zich toen van deelname.

 

Dat bedoel ik dus.

 

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...