Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Wat veel erger is, is dat al die maatregelen niets gaan uitmaken.

 

De natuur en de luchtstromen houden niet bij de grens op.

Op 50 meter van de grens bouwt Duitsland vrolijk verder aan uitbreiding van hun boeren bedrijven.

 

Vlieland is daarvan het grote voorbeeld, geen landbouw op het eiland, maar wel 70% stikstof moeten reduceren.

de wind komt 90% van de tijd van zee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minutes ago, ceesv said:

15 procent van het oppervlakte aan land en binnenwateren en 24 procent in kust en marien (inclusief Waddenzee).

 

We hebben hier in nederland 165 natura2000 gebieden, totale oppervlakte is ongeveer 1 miljoen ha.

Daarvan is 2/3 water.

Gaan we uit van natuurgebied op land dan hebben we het nog over ongeveer 333.000 ha op in totaal 3388900 ha totaal aan land.

Dus grofweg 10 keer zoveel "overig" land als natuurgebied. 33388900388900.

1 voetbalveld = 0.677 ha,  dus dat zijn ongeveer 5 honderd duizend voetbalvelden natuur tegen 5 miljoen voetbalvelden "overige" bestemming.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, ceesv said:

De natuur en de luchtstromen houden niet bij de grens op.

Op 50 meter van de grens bouwt Duitsland vrolijk verder aan uitbreiding van hun boeren bedrijven.

 

Ik mag het mis hebben maar als iets Europees geregeld/afgedwongen is dan zal Duitsland hier uiteindelijk wel te tik over de vingers voor krijgen.

En niets staat goede samenwerking in de weg. Je moet alleen wel de discussie aandurven!

Maar dit geouwehoer had je ook met kerncentrales... waar werden die gebouwd.... precies: vlak bij de grens!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, ceesv said:

Vlieland is daarvan het grote voorbeeld, geen landbouw op het eiland, maar wel 70% stikstof moeten reduceren.

de wind komt 90% van de tijd van zee.

 

Dus daar is duidelijk een andere aanpak vereist: Duinherstel Vlieland (staatsbosbeheer.nl)

Hier een mooi rapport van provincie Friesland mbt natura2000 aanpak in Vlieland => Microsoft Word - Gebiedsanalyse Vlieland januari 2021 (sim-cdn.nl)

 

Binnen de categorie ‘overige depositie’ – 0 tot 36% – is vooral sprake van ammoniak uit zee. 
Deze emissie word toegeschreven aan ammoniak, dat via rivierwater vanuit het vaste land in zee terecht komt.
Waarschijnlijk is het afkomstig van uitspoeling uit landbouwgronden.

 

Daarom is er ook gekozen om de regie van de uitvoering neer te leggen bij de regio/provincie zelf!

En al lukt het niet overal om het doel te halen helemaal niets doen is geen optie.

aangepast door theparasol
natura2000 aanpak Vlieland toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
16 minuten geleden, theparasol zei:

 

Dus daar is duidelijk een andere aanpak vereist: Duinherstel Vlieland (staatsbosbeheer.nl)

Hier een mooi rapport van provincie Friesland mbt natura2000 aanpak in Vlieland => Microsoft Word - Gebiedsanalyse Vlieland januari 2021 (sim-cdn.nl)

 

Binnen de categorie ‘overige depositie’ – 0 tot 36% – is vooral sprake van ammoniak uit zee. 
Deze emissie word toegeschreven aan ammoniak, dat via rivierwater vanuit het vaste land in zee terecht komt.
Waarschijnlijk is het afkomstig van uitspoeling uit landbouwgronden.

 

Daarom is er ook gekozen om de regie van de uitvoering neer te leggen bij de regio/provincie zelf!

En al lukt het niet overal om het doel te halen helemaal niets doen is geen optie.

Het RIVM schrijft het volgende:

 

Bij het berekenen van stikstofneerslag in het duingebied werd eerder alleen rekening gehouden met bronnen op land. Uit metingen van het Meetnet Ammoniak in Natuurgebieden is echter gebleken dat de concentraties ammoniak in duingebieden hoger zijn dan met modellen werd berekend. Uit deze meetgegevens is op te maken dat de zee waarschijnlijk de bron is.

Door emissies van ammoniak uit zee aan het model toe te voegen, verbetert de match tussen de modelberekeningen en de gemeten ammoniakconcentraties. Het is aannemelijk dat deze ammoniak is aangevoerd via de grote rivieren naar zee, waarschijnlijk is het afkomstig van uitspoeling uit landbouwgronden. Deze modelverbetering biedt een betere basis voor berekeningen in het kader van de landelijke aanpak van stikstof (PAS).

 

tja, het verschil tussen ongeveer en precies.

Dr Blan zij het vroeger al,  meten is weten, gissen is missen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, theparasol zei:
Binnen de categorie overige depositie  0 tot 36%  is vooral sprake van ammoniak uit zee. 
Deze emissie word toegeschreven aan ammoniak, dat via rivierwater vanuit het vaste land in zee terecht komt.
Waarschijnlijk is het afkomstig van uitspoeling uit landbouwgronden.

dan klopt er toch iets niet

als die ammoniak via rivierwater in zee zou komen dan zou de uitstoot bij rivieren toch ook groot moeten zijn?

hoe kan het dan dat e.e.a er zo uit ziet

ammoniakconcentratie.thumb.jpg.8d8f784e91a77790d44efcfaf2ab603e.jpg

 

Dan zouden de Waal, Rijn en IJssel toch diep blauw moeten zijn en duidelijk te zien zijn op deze kaart?

Of zou die die rivieren hun scheet in heel Nederland vasthouden en eenmaal op zee pas een flinke ruft laten?

 

En dan nog, komt dat uitgespoelde ammoniak hier in het rivier water of al veel verder stroomopwaarts in het buitenland?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, ceesv said:

tja, het verschil tussen ongeveer en precies.

Dr Blan zij het vroeger al,  meten is weten, gissen is missen.

Je hoeft niet alles precies te weten. Een ding is duidelijk in Vlieland is de boerenstand geen factor van betekenis.

En met de aannames kunnen ze vervolgens gericht naar bewijs zoeken voor en tegen hun aannames. Kortom meer onderzoek nodig!

 

15 minutes ago, gerrit B said:

Dan zouden de Waal, Rijn en IJssel toch diep blauw moeten zijn en duidelijk te zien zijn op deze kaart?

Of zou die die rivieren hun scheet in heel Nederland vasthouden en eenmaal op zee pas een flinke ruft laten?

 

En dan nog, komt dat uitgespoelde ammoniak hier in het rivier water of al veel verder stroomopwaarts in het buitenland?

 

Het gaat om stikstof depositie,  dus waar slaat het neer. Het spoelt uiteindelijk allemaal naar zee.

Ik ben ook geen wetenschapper op dat gebied maar ik weet wel die mannen en vrouwen zitten de komende jaren niet om werk verlegen.

We weten nog heel veel niet maar wat we al wel weten daar moeten we op acteren en niet achterover leunen zoals we al veel te lang gedaan hebben.  

 

P.S. een ammoniak kaartje uit 2012.... dat is 10 jaar oud. Is er geen recentere te vinden?

aangepast door theparasol
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd in dat onderzoek toch echt specifiek aangegeven dat het zou komen door ammoniak wat via de rivieren in zee zou zijn gekomen en vermoed werd dat het van uitgespoelde landbouwgronden kwam.

Dan zou ik denken dat ook al een groot deel 

 

Nee helaas niet dit was de nieuwste bij het RIVM die ik kon vinden. 

Wellicht tijd voor het RIVM om eens nieuwe actuele te gaan plaatsen, maar die zijn natuurlijk veel te druk geweest met alle Corona perikelen. 

Of zouden die actuele kaartjes inmiddels al een heel ander beeld geven en daardoor minder interessant zijn?

Want als ik dit lees uit een rapport van 2021

onderzoek naar bijdrage uit/van zee Afhankelijk van de heranalyse van de metingen zal moeten blijken of er nog sprake is van een substantiële bijdrage uit zee en of die bijdrage overal even groot is. Versie: 1.0 Status: definitief Pagina 4 van 4 Wanneer inderdaad blijkt dat deze bijdrage kleiner is dan tot nu verondersteld, zal daaruit ook automatisch volgen dat er dus sprake moet zijn van een grotere bijdrage vanuit andere bronnen. Voorbeelden van bronnen die hier mogelijk een rol zouden kunnen spelen zijn de bovengenoemde emissie door zeescheepvaart of Datum 15 april 2021 Ons kenmerk MIL-2021-0013 CB-avdh door tot nu toe onbekende lokale bronnen. Echter, er kan ook sprake zijn van meetartefacten of modelonzekerheden die een rol kunnen spelen bij de geconstateerde verschillen tussen meting en model.

bron onderzoek ammoniak op zee

 

Dan kan het ook nog gewoon zo zijn dat er niets van klopt.

Een ieder die een vijver heeft met alg weet immers dat als je die alg gaat bestrijden en dood gaat dit een enorme invloed kan hebben op de zuurtegraad van je water. enerzijds omdat de alg geen ammoniak meer opneemt anderzijds omdat de afstervende algen ammoniak uitstoten.

En dan komen we weer op een heel ander probleem nl. het tekort aan fosfaten om algen ed. te laten groeien.

20160119_092545.jpg.84c954ba17e127c3af4350455ff9114b.jpg

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kansloos om met "rookbommetjes" te gooien: kijk dat deugd toch niet, dan zal al het andere ook wel niet deugen!

Heel veel weten we al wel zeker doordat het voldoende onderzocht is en in die gebieden moet we nu echt de stikstof depositie reductie uitvoeren.

De overige gebieden zal eerst aanvullend onderzoek gedaan moeten worden en dat staat ook helemaal niet ter discussie.

Er staat een fikse pot geld klaar alleen de boeren zelf willen geen geld die willen hun bedrijf kunnen voortzetten omdat daar hun passie, ziel en zaligheid in zit.

Maar omgekeerd geldt dit ook voor mensen die hun beroep in de "natuur" sector hebben. Die willen ook vooruit en niet achteruit boeren.

Economisch gezien levert een stuk gezond natuur niets op maar het heeft zeker wel intrinsieke waarde.

De natuur overwint uiteindelijk toch wel. Ben benieuwd hoe dat Nederland er over 100 jaar uitziet!

Misschien staat alles wel onder water... kunnen mijn achterkleinkinderen er mooi met een bootje overheen varen met zo'n leuke doorkijk bodem en dan zeggen kijk, daar ligt Slagharen. 50 Jaar terug lag het nog aan zee en was daar het strand!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, theparasol zei:

kunnen mijn achterkleinkinderen er mooi met een bootje overheen varen met zo'n leuke doorkijk bodem en dan zeggen kijk, daar ligt Slagharen.

Ik vermoed dat die nooit geboren gaan worden...

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ceesv zei:

De geschiedenis zal ons leren wie er gelijk gaat krijgen.

Hopelijk de juiste "geschiedenis", want als we de verkeerde kiezen, is er geen weg terug. Dat is volgens jou ook een aanname, maar we hebben geen reset optie. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...