Ga naar inhoud


teruglever vergoeding zonnestroom onder druk.


ceesv

Aanbevolen berichten


16 uren geleden, gerrit B zei:

kreeg vandaag bericht van Energiedirect

 

Hoe kunnen ze het nu verkopen dat de inkoop van de energie stijgt maar dat je slechts 5 cent terug krijgt voor elke opgewekte kWh?

Dus ze kopen helemaal niet duurder in maar kopen juist spotgoedkoop in.

En de energie die ze inkopen voor 5 cent wordt dan weer verkocht met een winst van maar liefst 1240%

Dat zijn in mijn ogen toch wel woekerwinsten.

 

Dag Gerrit, 

 

Volgens mij wordt hier bedoeld dat je maar 0,05 ct terug krijgt als je meer energie terug levert dan dat je van Energiedirect afneemt. Dus niet wat je bijv. overdag terug levert als dat binnen jouw verbruik blijft (dus niet extra teruglevering) zal daar hoop ik toch wel een andere vergoeding voor zijn. Zo is dat nu ook nog steeds voor nu bekend tot 2025.

 

 

 

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ton68 zei:

Volgens mij wordt hier bedoeld dat je maar 0,05 ct terug krijgt als je meer energie terug levert dan dat je van Energiedirect afneemt. Dus niet wat je bijv. overdag terug levert als dat binnen jouw verbruik blijft (dus niet extra teruglevering) zal daar hoop ik toch wel een andere vergoeding voor zijn. Zo is dat nu ook nog steeds voor nu bekend tot 2025.

Dat zeg ik toch dat je slechts 5 cent terug krijgt voor alles wat je terug levert en na 2025 wordt de hele salderingsregeling stapsgewijs afgebouwd en krijg je voor alles wat je opwekt en aan het net levert slechts een minimaal bedrag en wat je op een ander moment weer verbruikt daar mag je het volle pond voor betalen. (de keerzijde van de slimme meter)

Dus die maatschappijen kopen helemaal niet duurder in, ze kopen een groot gedeelte in voor slechts 5 cent per kWh en verkopen dat weer aan je buurman voor het volle pond onder de noemer dat ze zo duur in moeten kopen.

Stiekem strijken ze van elke ingekochte kWh stroom voor 5 cent een winst op van maar liefst 1240% als ze die weer voor 62 cent verkopen.

 

Het zal me niets verwonderen dat straks ook nog e.o.a D66 minister de afspraak met hun maakt dat ze ook nog een deel betaald krijgen door de overheid zodat ze nog een keer kunnen vangen.

Dus als ze handig zijn dan wordt er met de afspraken meteen ook de afspraak gemaakt dat als blijkt dat er toch flinke winsten gemaakt worden dat minimaal 75% daarvan terug vloeit naar de staatskas.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus op momenten dat de energie leverancier er niet op zit te wachten moet hij stroom van je afnemen en ook nog eens vergoeden.

Tegelijkertijd wil je ook nog dat je gebruik van het net op momenten dat je het nodig bent 1 op 1 verrekend wordt met de door jou eerder geleverde onnodige energie. Terwijl die energie op dat moment veel meer kost want die moet immers ergens door "opgewekt" worden.

Er is maar 1 eerlijke oplossing: je wekt je eigen energie op met zonnepanelen, slaat overschot op in eigen accu systeem voor momenten dat je niet voldoende kunt opwekken en als backup heb je een lijn naar het vaste net waarbij je gewoon het gebruikelijke tarief afrekend zoals ieder ander.

Heb je geen accusysteem dan heb je pech en betaal je net zo veel/weinig als ieder ander zonder panelen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet blijkbaar 1 ding nl. dat bedrijven en kantoren overdag wel energie gebruiken en huishoudens overdag juist veel minder.

's avonds is het precies andersom.

Dus zouden die panelen overdag geen stroom opwekken dan moeten ze ook nog overdag energie opwekken die veel duurder is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ware het niet dat die energie die geleverd wordt door zonnepanelen onvoorspelbaar is en als die wegvalt niet alleen het overschot wegvalt maar de vraag ook nog eens extra stijgt.

Dus omwille van de leverzekerheid en blackouts tegen te gaan moet de energiemaatschappij de benodigde energie wel voortdurend opwekken zodat die snel bijgeschakeld kan worden op momenten dat de vraag toeneemt.

En dat is wat ik puur beredeneer en ik weet zeker dat er nog veel meer dingen meespelen waar jij en ik aan voorbij gaan.

Maar als jij graag wilt blijven geloven in zelfverrijking ten koste van de burgers dan moet je dat maar blijven doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies, voor de onberekenbare wind en zonne energie loopt er altijd op de achtergrond een of meerdere productie eenheden op levercapaciteit mee, die voor de kat z'n ... stroom opwekken.

 

Een gedeelte kan opgevangen worden door gasturbines! welke redelijk snel vanuit stilstand kunnen produceren, maar niet alle energie kan op die manier opgewekt worden.

 

Al die kleine "leveranciers" hebben ervoor gezorgd, dat ons ooit zo betrouwbare koppelnet binnenkort kan gaan uitvallen.

Het geld wat jij met je zonnepanelen levert kost alle gebruikers een veelvoud aan geld.

 

Het komt regelmatig voor in nachten met weel windenergie, dat conventionele centrales geld moeten betalen aan afnemers om hun opgewekte energie kwijt te raken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg dan eens uit waarom de ene maatschappij slechts 5 cent betaald voor teveel geleverde stroom en een ander 17 cent?

Omdat ze er zoveel geld bijleggen?

Daarnaast is zonne-energie toch wel voorspelbaarder dan je zou denken, het is echt niet van goh net was er geen wolk en nu wel.

Van wat ik heb begrepen weten ze 4 a 5 dagen van te voren al hoeveel energie ze achter de hand moeten houden om een blackout te voorkomen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, ceesv zei:

Het komt regelmatig voor in nachten met weel windenergie, dat conventionele centrales geld moeten betalen aan afnemers om hun opgewekte energie kwijt te raken.

 

Dan lijkt het me goedkoper om afspraken te maken met de eigenaren van die turbines.

In tegenstelling tot zonnepanelen kunnen die de opbrengst eenvoudig terug regelen door de stand van de rotorbladen te veranderen.

Waarschijnlijk gebeurt dit al zo, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eigenaren van turbines willen maar een ding, geld verdienen, met terug leveren.

Er is een afname verplichting, dus uitschakelen is er niet bij.

 

In de link een rapport van Stowa, over de toepassing van kleine windturbines door waterschappen.

Geeft een hoop informatie over planning, aanschaf, kosten en rendement van (kleine) windturbines.

Rapport Stowa kleine windturbines.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gerrit B,

 

Ik zit zelf ook bij dezelfde leverancier nog contract tot 4 februari en heb ook PV panelen. Ik denk toch dat je het niet goed hebt met de teruglever vegoeding als je MEER terug levert dan complete verbruik dan verbruikt dan inderdaad maar een paar cent. 

 

Kijk hier nog maar even:

 

Terugleveren en salderen | zonnepanelen | energiedirect.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, ton68 zei:

Dat is een logisch verhaal , uit bovenstaande link.

Hier in spanje is het wat anders geregeld.

Alleen slimme meters;

zgn salderings grens is het max aan ingekochte kWh (avond en extra vraag). Dat is vastgelegd in wetgeving, sinds 2019 ;

Verrekening per maand- faktuur;

een max tarief van 5 - 9 cent voor terug geleverde kWh, door je PV zonnepanelen. (inkoop kWh 15 - 30 cent, afhankelijk van je type contract: vast of variabel)

 

Derhalve verstandig om je aantal zonnepanelen te berekenen op dekking van je verbruik in lente-zomer-herfst. De 4 wintermaanden wat bijkopen vanwege kortere dagen (lees minder produktie kWh eigen panelen), en hogere energievraag door elektrisch verwarmen.

Rekenvoorbeeld:

Verbruik in Aug:  210kWh a 15 cent = Euro 31,50  (dit is dus 210kWh gekocht van de energie leverancier)

teruggeleverd (eigen verbruik is er al af): 378kWh a 9 cent = euro 34.02

Gefaktuurd aan kWh : 31,50 - 31,50 (max dus niet 34.02) = Euro 0,00

Resteert vastrecht, huur meter en andere belastingen + BTW

 

aangepast door Pergola
aanvulling uitleg 210kWh verbruik

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...