Ga naar inhoud


Mag een 2 fase leiding voor elektronisch koken door een kabelgooitje?


Miauw
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Wegens derde uitstel sloop, is de goedkoopste aannemer door de woningcorporatie in de arm genomen om de woning beperkt te verbeteren. 

 

Mijn vraag:

 

Mag een 2 fase aansluiting in een plastiek kabelgootje over de muur erdoorheen getrokken worden waar al 1 fase zit voor een dubbel stopcontact?

 

Het dubbele stopcontact is voor 230 volt en daar heb ik een verlengsnoer met 8 stopcontacten geplaatst, want mijn koelkast, vriezer, aansteker van het gasstel waterkoker, combimagnetron en soms wat andere apparaten als een staafmixer hangen daar ook aan (last van te weinig vaste stopcontacten).

 

Nu wil de goedkoopste aannemer zoals gebruikelijk het zo goedkoop mogelijk uitvoeren, maar moet zo'n 2 fase stroomdraden naast de 1 fase stroomdraden niet in de muur gevreesd worden, of mogen ze beide door een plastiek kabelgootje over de muur deels achter het keukenblok? 

 

Kan dat storing veroorzaken op ontvangst apparatuur van diverse aard?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Tonskidutch zei:

is dat een energie transitie voor jou?

 

Aan de voorkant van het A4tje een hoop beloftes, aan de achterkant alleen wat echt nodig is.

 

Ze doen er zo goed als zeker centrale verwarming in, anders moeten ze er straks een warmtepomp in plaatsen, ik heb al jaren een gashaard.

 

Ik huur van een (a)sociale woningcorporatie, eerste klas.😉

 

Tussen de binnen en buitenmuur zou spouwmuur isolatie zitten, ik kom die al jaren in mijn tuin tegen, dus of het echt zin heeft.

 

Want het wordt weer ooit gesloopt, ooit!!!🤬

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat je met 2fase een kookgroep bedoelt
Volgens mij mag je niet meerdere groepen door 1 leiding doen.

Mogelijk zetten ze het stopcontact ook op de kookgroep, zodat er maar 1 groep door de leiding gaat.
Dit is niet gebruikelijk.
Met alle apparatuur die op het stopcontact is aangesloten, kan je makkelijk boven de 16ampere belasting komen tijdens het koken, waardoor de zekering eruit gaat.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mati zei:

Ik ga er vanuit dat je met 2fase een kookgroep bedoelt
Volgens mij mag je niet meerdere groepen door 1 leiding doen.

Mogelijk zetten ze het stopcontact ook op de kookgroep, zodat er maar 1 groep door de leiding gaat.
Dit is niet gebruikelijk.
Met alle apparatuur die op het stopcontact is aangesloten, kan je makkelijk boven de 16ampere belasting komen tijdens het koken, waardoor de zekering eruit gaat.

 

Het is inderdaad een 2 fase kookgroep dat ze door dezelfde plastiek strip van de 1 fase willen trekken, er zal uiteraard wel een andere groep bij komen om de 2 fase aan te sluiten.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een meerfase groep, beveiligd met een meerfase automaat hoort in een buis te liggen.

De diameter van de buis zal dan tenminste 25 mm moeten zijn, tot zover ik vroeger geleerd heb.

Afmonteren doorgaans op een Perilex stopcontact of een lasdoos.

 

Maar zoals gezegd, mijn kennis is gedateerd.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De twee fases van de kookgroep mogen door dezelfde buis heen. Echter moeten beide fases tegelijkertijd worden afgeschakeld in geval van een foutstroom. Dat wordt gedaan door 2 mechanisch gekoppelde automaten te gebruiken.

Als de fase (en nul neem ik aan, naast de aarde draad!) gevoed worden door een andere automaat, dan mag dit niet. 

De eenvoudigste manier, maar niet de netste manier indien niet goed uitgevoerd, is een 5 polige kabel gebruiken... 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gewoon een kookgroep automaat plaatsen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Pionewbie zei:

Verschillende groepen moeten van elkaar gescheiden zijn.

Dat kan door de draden voor iedere groep in een eigen pijp / gootje te doen, of alles met kabels aan te sluiten. De kabels mogen wel samen in een goot liggen.

 

Dit kan ik niet volgen.

 

Ze moeten apart, maar mogen bij elkaar.

 

Meneer de aannemer wil het gootje nemen waar een draad met geaard stopcontact op aangesloten zit.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ceesv zei:

Een meerfase groep, beveiligd met een meerfase automaat hoort in een buis te liggen.

De diameter van de buis zal dan tenminste 25 mm moeten zijn, tot zover ik vroeger geleerd heb.

Afmonteren doorgaans op een Perilex stopcontact of een lasdoos.

 

Maar zoals gezegd, mijn kennis is gedateerd.

 

 

 

1 groep met 1 fase met aarde, de ander door een het zelfde gootje voor een Perilex aansluiting waarvan ik aanneem op een eigen stop.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Big fellow zei:

De twee fases van de kookgroep mogen door dezelfde buis heen. Echter moeten beide fases tegelijkertijd worden afgeschakeld in geval van een foutstroom. Dat wordt gedaan door 2 mechanisch gekoppelde automaten te gebruiken.

Als de fase (en nul neem ik aan, naast de aarde draad!) gevoed worden door een andere automaat, dan mag dit niet. 

De eenvoudigste manier, maar niet de netste manier indien niet goed uitgevoerd, is een 5 polige kabel gebruiken... 

 

Er moet een volledige nieuwe kabel en stop voor zowel de 1 fase als de 2 fase door een plastiek kabelgootje? 

 

Aan netjes doen hebben ze nog nooit gehoord, aanklooien en ze slopen meestal het andere.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, misschien had ik het even samen moeten citeren.

 

Ik heb 1 x 40 ampère hoofdstop die ik zelf kan en mag bedienen, echter vermoed ik dat het 3 x 25 ampère moet worden, anders klapt bij het minste geringste de spanning in de gehele woning er uit.

 

Het zijn allemaal schakelstoppen, als het hendeltje omhoog staat, dan heb ik spanning op de stopcontacten en wasmachine, naar beneden is geen spanning.

 

Ik dacht dat dat soort kabels in de muur ingefreest behoren te worden, er gaat als het doorgaat straks 3 x 16 ampère door een smalle plastiek opplak kabelgoot achter mijn keukenblok langs. 1 x 16 ampère voor het stopcontact in de keuken en 2 x 16 ampère voor een kookplaat.

 

De wasmachine heeft een eigen groep in mijn badkamer van 2m2, ik zoek al jaren de aardlekschakellaar, die moet je toch door een testknopje kunnen uit laten schakelen? 

 

Ik heb op dit moment een hoofdstop van 40 ampère voor het hele huis, verdeeld over 3 groepen waarvan 2 voor voor en achter inclusief keuken en badkamer, zeg maar het huis aan de voor- en achterkant en 1 aparte voor de wasmachine in de badkamer.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het geaard stopcontact (officieel wandcontactdoos) heb je 3 draden nodig en die lopen zoals jij het beschrijft door een plastic gootje.

De 4 draden voor de 2 fasen kookgroep mogen niet in datzelfde gootje gedaan worden. Want bij kortsluiting krijg je dan een heel onveilige situatie.

 

Draden van verschillende groepen moeten gescheiden (geïsoleerd) van draden van andere groepen aangelegd worden.

Die elektrisch isolerende scheiding kan je maken door voor iedere groep een eigen plastic pijp, plastic gootje, of kabel te gebruiken.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

 

Quote

Ik heb 1 x 40 ampère hoofdstop die ik zelf kan en mag bedienen

Is dat niet toevallig een combinatie van automatische zekering en aardlekschakelaar (aardlekautomaat).

Het kan ook zijn dat de zekeringen van je groepen combinaties zijn van zekering met aardlekschakelaar  (aardlekautomaat).

 

40A Hoofdzekering moet zwaar genoeg zijn, ook als er elektrisch gekookt word.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, Pionewbie zei:

De 4 draden voor de 2 fasen kookgroep mogen niet in datzelfde gootje gedaan worden. Want bij kortsluiting krijg je dan een heel onveilige situatie.

Dat is onjuist, zie de bijdrage van Big fellow en mij.

 

Alleen dient de diameter van de pijp tenminste 25 mm te  bedragen en moet de automaat voor de 2 groepen mechanisch gekoppeld te zijn waardoor bij overbelasting van 1 groep ze allebij worden uitgeschakeld

 

Een 40 Amp hoofdzekering is prima, maar ik denk dat er slechts een  25 Ampere zekering gemonteerd is.

 

Die 40 Ampere waar Miauw het over heeft is de  mximum stroom waarvoor de aardlek schakelaar voor ontworpen is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...