Ga naar inhoud


Mag een 2 fase leiding voor elektronisch koken door een kabelgooitje?


Miauw
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Dank voor de antwoorden, ik lees lees ze aandachtig, ben alleen niet zo snel met antwoorden:

 

Op 9-10-2022 om 00:34, Big fellow zei:

Nee dus.

 

Op 9-10-2022 om 15:09, ceesv zei:

Ergens zal dat kabel kanaal overgaan op een ronde buis in een muur.

Dat platte kanaal zal niet doorlopen tot in de meterkast.

 

Ik veronderstel, dat het platte kabelkanaal aangebracht is tussen de oorspronkelijke opstel plaats van de kookplaat en de huidige positie.

 

Niet rot bedoeld, maar voor "mijn gevoel" lopen jullie antwoorden door elkaar heen, ik probeer het verder te verduidelijken.

 

Voor een 2 fase aansluiting zal ongetwijfeld een een extra automatische stop geplaatst moeten worden, anders is er geen 2 fase in de keuken mogelijk. Ik heb even in de stoppenkast gekeken, daar gaat een groep waar 1 fase door een buigbare leiding naar de keuken toe. De stoppenkast zit aan de zijkant van de keuken in de hal en loopt achter het keukenblok door, hoe kan ik niet zien, maar volgens mij niet ingevreesd, anders was alles wel netjes ingevreesd geweest. Ik denk dat de buigbare plastiek elektrabuis ergens achter het keukenblok over de muur loopt, zodra deze zichtbaar wordt in een plastiek smal kabelgootje overgaat over de tegels achter de koelkast en vriezer en achter de vriezer 90graden haaks omhoog naar 1,5 meter hoogte vanaf de grond loopt naar het oobouwstopcontact.

 

Misschien is het handig dat ik bij goed licht overdag wat foto's neem, foto's zeggen soms meer dan woorden. Eerder reageren is prima, ik wordt een beetje gestoord van de drukte die ik momenteel heb. Foto's kunnen met wat vertraging komen, ik doe mijn best.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het antwoord blijft toch echt nee.

Want als je twee fases en twee nul leidingen in een buis leggen, dan moeten ze gelijktijdig worden afgeschakeld. Wat jij beschrijft is dat er reeds een groep door de goot loopt, dus daar een fase bijleggen mag niet. (Tenzij de automaat waar de huidige groep mee beveiligt wordt, mechanisch wordt gekoppeld aan de automaat die de tweede fase beveiligt...)

 

Dus stoppen met denken / piekeren. Het mag simpelweg niet. De aannemer moet buiten een nieuwe kook automaat in de meterkast, ook een extra leiding trekken naar het kooktoestel. Eventueel kan de leiding met losse draden worden vervangen door een kabel.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de diameter van de leiding groot genoeg is mag met een kookautomaat die alle fasedraden tegelijk afschakelt een kooktoestel gevoed worden met 2 fasedraden en 2 nulleiders en een aardedraad in een leiding

Door de mechanisch gekoppelde groepen worden ze gezien als 1 groep.

2 aparte groepen mogen niet aangesloten worden op een perilex steker.om je kooktoestel te voeden.

 

Deze constructie is een uitzondering op de regel en alleen toegestaan bij een kooktoestel in combinatie met een mechanisch gekoppelde automaat voor 2 groepen.

 

 

VD draad mag in een platte kabelgoot gelegd worden indien die kabelgoot een dubbele bodem heeft.

 

Een officiële electroinstallateur zal altijd volgens de voorschriften handelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 18-9-2022 om 09:01, ceesv zei:

Tenzij hij een 2 fase kookgroep automaat installeert.

FornuisGroep Plaatsen in GroepenKast | 10 TIPS ...

 

1 groep door een buis

Een buis mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt, heb je 2 of meer groepen dan heb je voor elke groep een aparte buis nodig.
Ook een lasdoos of inbouwdoos mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt.

De enige uitzondering is een kookgroep.

Een kookgroep zijn twee gekoppelde 1 fase groepen en wordt gezien als 1 groep.
 

 

 

Verder zou @Miauw er verstandig aan doen een vraag en een situatie in een onderwerp te plaatsen.

Het laatste bericht maakt het er niet duidelijker op.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meterkast met links 1 stop voor de wasmachine in de badkamer van 2m2, de andere 2 zijn voor de voor- en achterkant van de woning, voor 2 fase met er een andere stop bij.

 

Mag de wasmachine stop lijst zo wel als deze in de badkamer aan een trekschakelaar hangt? 

 

Van boven zie je uit de groepenkast een gele buigbare leiding naar beneden lopen, en vervolgens door de muur achter mijn keukenblok verdwijnen die met een plakstrip na het keukenblok er achter vandaan komt en achter de vriezer met 90 graden omhoog naar de contactdoos loopt, de aannemer wil door het zelfde leiding en gootje een 2 fase aansluiting ergens na het keukenblok op de tegels van de muur realiseren. 

 

Foto's zeggen hier denk ik meer dan veel woorden:

20221016_112517.jpg

20221016_112607.jpg

20221016_112718.jpg

20221016_112740.jpg

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De antwoorden zijn al gegeven, de elektro installateur zal een keuken kookgroep installeren en de bedrading conform voorschrift aanbrengen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ceesv zei:

De antwoorden zijn al gegeven, de elektro installateur zal een keuken kookgroep installeren en de bedrading conform voorschrift aanbrengen.

 

 

Ik had ondertussen mijn bericht aangepast i.v.m. wasmachine stop die geen testknop heeft, deze loopt naar de badkamer van 2m2 en hangt aan een trekschakelaar, mag dat zonder zo te zien geen aardlekschakellaar?

 

Als ik de antwoorden zo lees, dan klopt de 1 fase draad niet eens, laat staan dat er een 2 fase in de zelfde buigleiding / gootje erbij komt, het gootje lijkt mij te klein en heeft geen scheidingswand.

 

De 2 fase stop zal nog geplaatst moeten worden, de hoofdstop moet dan neem ik aan ook vervangen worden wil ik nog wat in de rest van de woning aan 10 a 16 ampère hebben aan staan, of klopt het niet wat ik denk?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat jij denkt is niet relevant, bepalend is dat de elektro installateur volgens voorschrift de kookgroep installeert.

 

Ga nu niet het hele onderwerp overhoop gooien door en een wasmachine bij te slepen.

17 minuten geleden, Miauw zei:

Ik had ondertussen mijn bericht aangepast i.v.m. wasmachine stop die geen testknop heeft, deze loopt naar de badkamer van 2m2 en hangt aan een trekschakelaar, mag dat zonder zo te zien geen aardlekschakellaar?

Ja, ten tijde van de installatie, vele jaren geleden was dit toegestaan.

Zolang je er niets aan verandert (ingrijpende renovatie van de woning) mag dit zo blijven.

De wasmachine dient wel voorzien te zijn van (een dubbele) randaarde.

Doordat de behuizing van de machine geaard is bestaat er geen gevaar!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is erg veel wijsheid behandeld in dit topic. 

Echter, is deze wetenschap wel nodig voor amateur ?

Hier ten lande mogen alleen erkende installateurs aan electrische installaties werken. En die zullen dus gediplomeerd en wettelijk goed gekeurd moeten zijn !

Kan mij heugen, dat ik eens nachtdienst had, bij de graansiloos, waar ik toen werkte, en met een collega met een boormachine bezig was.

Op gegeven ogenblik begon snoertje te roken, kortsluiting. Simpele reparatie, dacht ik, snoertje met 2 aders… Echter, mijn collega liet niet toe, dat ik die reparatie uit zou voeren…Dat moest volgende dag door electricien gebeuren…! - Werd dus lange nacht, want we hadden verders niks anders om handen…!

 

Als diagnose denk ik te kunnen stellen, dat je dit soort problemen pas tegen komt, als je met Beun de Haas in zee gaat…? 
Sterkte met het oplossen. gr. George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 uren geleden, window zei:

Hier ten lande mogen alleen erkende installateurs aan electrische installaties werken.

Wanneer je Nederland bedoelt?

 

Hier mag elke klusser een elektrische installatie aanleggen.

de tijd dat alleen elektro installateurs aan de huisinstallatie mochten werken was in de vorige eeuw.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer je Nederland bedoelt?

 

Hier mag elke klusser een elektrische installatie aanleggen.

de tijd dat alleen elektro installateurs aan de huisinstallatie mochten werken was in de vorige eeuw.

Maar, wanneer er brand ontstaat en de brandverzekering komt er achter, dat de oorzaak ligt in een ondeugdelijke aanleg van de elektrische installatie, en je kunt als eigenaar pand geen rekening o.i.d. kan overleggen van een installatiebedrijf, is er toch grote kans, dat de verzekering niet gaat uitbetalen......

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, ik bedoel Finland, wat mijn locatie is…!

 

Dat in Nederland iedere klusser electriciteit mag trekken, is nieuw voor mij. Maar ja, ik ben erg veel ” vorige eeuw ”….😉

Is dat overigens verzekerings-technisch niet riskant ?


PS. Laatste vraag is ondertussen al achterhaald…!

aangepast door window
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Mocht er brand uitbreken gaat de verzekering achteraf bepalen of er wel volgens voorschrift gewerkt is.

 

Ik heb wel moeten vaststelen dat er tussen de NEN 101uit 1975 en die van 2022 grote verschillen zijn.

 

Maar wanneer je de voorschriften volgt kan er weinig mis gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...