Ga naar inhoud


Mag een 2 fase leiding voor elektronisch koken door een kabelgooitje?


Miauw
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten


Op 17-9-2022 om 08:09, ceesv zei:

Dat is onjuist, zie de bijdrage van Big fellow en mij.

 

Alleen dient de diameter van de pijp tenminste 25 mm te  bedragen en moet de automaat voor de 2 groepen mechanisch gekoppeld te zijn waardoor bij overbelasting van 1 groep ze allebij worden uitgeschakeld

 

Een 40 Amp hoofdzekering is prima, maar ik denk dat er slechts een  25 Ampere zekering gemonteerd is.

 

Die 40 Ampere waar Miauw het over heeft is de  mximum stroom waarvoor de aardlek schakelaar voor ontworpen is.

Ik heb hier ook 1 fase ( 35 ) 40 A hoofdzekering.

Maar wil je elektrisch gaan koken, dan moet je eigenlijk een 3 X 25 A ( 3 fasen ) hebben ipv 1 maal 40 A.

Even rekenen:

 

1 X 40 A = aan maximaal te opnemen vermogen: 230 V X 40 A =  9,2 kW

3 X 25 A =  aan maximaal te opnemen vermogen: 230 V X 25 A = 5,75 dan keer 3 =  17,25 kW

 

Qua vastrecht zijn de kosten van beidde afzekeringen gelijk.

 

Stel je gaat op maximaal vermogen koken, dan neemt het kooktoestel zo 7,5 kW op.

Zet je dan ook de vaatwasser of de wasmachine aan, dan wordt het opgenomen vermogen zomaar ca 10 kW. Dat betekend dat de stroomsterkte dan hoger wordt dan , waar de zekering voor bedoeld is. Kortom de hoofdzekering gaat er dan uit. Dan moet je contact opnemen met de, in mijn geval, Liander. De hoofdzekering is verzegeld.

 

Dus simpel gezegd: Dat wordt dus een nieuwe meterkast met als grote voordeel: Geen kookgroep, maar leg een 3 fasen aan richting de perilex WCD.

 

aangepast door ceesv
Upload fout bericht gerepareerd.
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toetsenbord kapot?

 

😄

 

We weten niet wat voor electrische kookplaat er komt.

Er zijn inductie platen welke minder gebruiken en ook een terugregeling /  begrenzing hebben wanneer je meer secties tegelijk gebruikt.

 

 

aangepast door ceesv
Upload fout bericht paardengek gerepareerd
  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kookgroep is prima met 2 x 16A. Daar heb je ook een conforme Perilex aansluitschema voor… De hoofdzekering moet het inderdaad wel kunnen trekken inclusief bedradingsdikte…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

Dat is onjuist, zie de bijdrage van Big fellow en mij.

 

Alleen dient de diameter van de pijp tenminste 25 mm te  bedragen en moet de automaat voor de 2 groepen mechanisch gekoppeld te zijn waardoor bij overbelasting van 1 groep ze allebij worden uitgeschakeld

Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar wat ik bedoel is dat de draden van 2 verschillende groepen (de 1- fase groep + 2-fase kookgroep) niet samen in een gootje (zonder scheidingsschot) mogen. Dus ook niet in een 25 mm pijp

Allemaal na te lezen in de  NEN1010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Toetsenbord kapot?

 

😄

 

We weten niet wat voor electrische kookplaat er komt.

Er zijn inductie platen welke minder gebruiken en ook een terugregeling /  begrenzing hebben wanneer je meer secties tegelijk gebruikt.

 

 

Nee, bij het uploaden van dit bericht ging het niet goed. Ik was zelfs van mening dat het bericht niet wilde plaatsen. Zou jij dit bericht even willen bewerken ?  Bij voorbaat dank !

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak de draad kwijt, ik zal 2 verschillende situaties uitleggen:

 

Mijn moeder woont in een vrij nieuw huur appartement, met bij oplevering:

 

3 x 25A automatische hoofdstoppen zelf te bedienen indien nodig, daarnaast een partij automatische stoppen voor diverse ruimtes en apparaten, de wasmachine en droger hebben bijvoorbeeld beide een eigen aansluiting en stop in de meterkast.

 

Voor koken heeft ze een 2 fase perilex aansluiting op een fornuis met inductie kookplaat. Deze kan op zowel 2 als 3 fase werken, maar staat op 2 fase ingesteld. Ze kan de oven vol gebruiken, het kookplaatgedeelte bij 4 inductie zones vol aan op maximaal stand 7, hadden ze 3 fase daar naar toe aangelegd, dan had haar fornuis met inductie kookplaat wel 4 zones op 10 gezet kunnen worden. Het apartement is inmiddels zo'n 3 a 4 jaar, dus voldoet aan de nieuwe normen. Alles is netjes ingevreest, dus nergens opbouw aansluitingen en gootjes. 

 

Situatie bij mij, oude woning uit 1954 dat al 2 maal gesloopt zou zijn, wegens aanklooien zijn er te veel sloopprojecten waardoor het weer op de lange baan geschoven is.

 

Mijn meterkast is al enige tijd geleden deels vernieuwd, ik kan sinds dien een eigen automatische hoofdstop bedienen van 40A.

 

Ik heb 3 automatische stoppen, 1 voor de voorkant van de woning, 1 voor de achterkant va de woning en 1 voor de wasmachine die in de badkamer van 2m2 staat en aan een trekschakelaar hangt.

 

Ze zullen het minimale willen doen, dat komt neer op 2 fase koken naast gas aanleggen, ik mag dan kiezen wat ik wil gebruiken.

 

Meneer de aannemer wil door de smalle plastieken kabelgoot van zo'n 3 meter naast 1 fase die er al ligt een 2 fase draad trekken, om vervolgens een opbouw perilex aansluiting te realiseren, ook al heb ik daar niet eens de ruimte voor.

 

Er is ook nog gesproken over zonnepanelen op het dak, dat zou ik dan via mijn zolder 3 etages hoger via de stroomleiding waardoor ik licht op zolder heb terug kunnen leveren. Of dat met een huurwoning zin heeft vraag ik me af, want dan moet ik een contract aan gaan, terwijl in 2025 het terugleveren niets meer op gaat brengen zoals nu de voorstelling is.

 

Verder willen ze centrale verwarming aanleggen, echter mag de afvoer en aanvoer niet recht uit de voorgevel steken, dat zal dan vermoedelijk door de gevel recht naar boven worden aangelegd. Ik wil al leggen ze centrale verwarming aan, mijn gashaard blijven gebruiken, want dat is een stuk voordeliger dan centrale verwarming. 

 

De balletjes piepschuim uit 1984 die als spouwmuur isolatie moet dienen kom ik al jaren in mijn tuin tegen. 

 

Het laatste heeft niet veel met stroom te maken, want dat gaat op gas op de vonkontsteking en termostaat na.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Miauw said:

 

Meneer de aannemer wil door de smalle plastieken kabelgoot van zo'n 3 meter naast 1 fase die er al ligt een 2 fase draad trekken, om vervolgens een opbouw perilex aansluiting te realiseren, ook al heb ik daar niet eens de ruimte voor.

En dat mag dus niet. Geen verschillende groepen door een buis / koker zonder scheidingschot.

Dus gewoon een nieuwe buis / goot / kabel met de 2x fase, 2x nul en 1x aarde draad, aangesloten op een kookautomaat, dus twee automaten die mechanisch gekoppeld zijn 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tenzij hij een 2 fase kookgroep automaat installeert.

FornuisGroep Plaatsen in GroepenKast | 10 TIPS ...

 

1 groep door een buis

Een buis mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt, heb je 2 of meer groepen dan heb je voor elke groep een aparte buis nodig.
Ook een lasdoos of inbouwdoos mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt.

De enige uitzondering is een kookgroep.

Een kookgroep zijn twee gekoppelde 1 fase groepen en wordt gezien als 1 groep.
 

 

 

Verder zou @Miauw er verstandig aan doen een vraag en een situatie in een onderwerp te plaatsen.

Het laatste bericht maakt het er niet duidelijker op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 uren geleden, Miauw zei:

Voor koken heeft ze een 2 fase perilex aansluiting op een fornuis met inductie kookplaat. Deze kan op zowel 2 als 3 fase werken, maar staat op 2 fase ingesteld. Ze kan de oven vol gebruiken, het kookplaatgedeelte bij 4 inductie zones vol aan op maximaal stand 7, hadden ze 3 fase daar naar toe aangelegd, dan had haar fornuis met inductie kookplaat wel 4 zones op 10 gezet kunnen worden. Het apartement is inmiddels zo'n 3 a 4 jaar, dus voldoet aan de nieuwe normen. Alles is netjes ingevreest, dus nergens opbouw aansluitingen en gootjes. 

Daar zal het maximum aantal draden voor de bestaande buis bereikt zijn.

een 5e 2,5 mm² leiding betekent dat de bestaande buis uit de muur gefreesd moet worden en vervangen voor een buis met een grotere diameter.

 

In een stijve buis van 16mm mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Een flexibele buis mag 4 draden van 1,5mm2 of 3 draden van 2,5mm2 bevatten. In een buis van 19mm mogen 5 draden van 2,5mm2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sorry voor de vertraagde reactie, ik heb zo nu en dan te veel aan mijn hoofd wat even afgehandeld moet worden.

 

Op 18-9-2022 om 02:01, Big fellow zei:

En dat mag dus niet. Geen verschillende groepen door een buis / koker zonder scheidingschot.

Dus gewoon een nieuwe buis / goot / kabel met de 2x fase, 2x nul en 1x aarde draad, aangesloten op een kookautomaat, dus twee automaten die mechanisch gekoppeld zijn 

 

De 1 fase loopt achter het keukenblok door een smalle lange plastiek plakstrip, daarna zie je die over de tegels achter de koelkast en daarna vriezer omhoog naar een opbouw stopcontact op 1,5 meter hoogte lopen, het is een smal klein lang plastieke kabelgootje. 

 

Op 18-9-2022 om 09:01, ceesv zei:

Tenzij hij een 2 fase kookgroep automaat installeert.

FornuisGroep Plaatsen in GroepenKast | 10 TIPS ...

 

1 groep door een buis

Een buis mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt, heb je 2 of meer groepen dan heb je voor elke groep een aparte buis nodig.
Ook een lasdoos of inbouwdoos mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt.

De enige uitzondering is een kookgroep.

Een kookgroep zijn twee gekoppelde 1 fase groepen en wordt gezien als 1 groep.
 

 

 

Verder zou @Miauw er verstandig aan doen een vraag en een situatie in een onderwerp te plaatsen.

Het laatste bericht maakt het er niet duidelijker op.

 

Mijn stoppenkast is gefotografeerd, er zullen voor een 2 fase aansluiting aparte automatische stoppen moeten worden geplaatst, echter wil de aannemer het door het zelfde smalle plastieke smalle lange kabelgootje achter het keukenblok trekken die over de tegels loopt, deels achter het keukenblok vandaan komt en achter mijn koelkast en vriezer over de tegels achter de vliezer 90 graden haaks 1,5 meter omhoog loopt. Het zal ergens open gemaakt moeten worden, dan kan er op de tegels een 2 fase aansluiting gemaakt worden, de 1 fase loopt dan door naar de oude plek.

 

Op 18-9-2022 om 09:12, ceesv zei:

Daar zal het maximum aantal draden voor de bestaande buis bereikt zijn.

een 5e 2,5 mm² leiding betekent dat de bestaande buis uit de muur gefreesd moet worden en vervangen voor een buis met een grotere diameter.

 

In een stijve buis van 16mm mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Een flexibele buis mag 4 draden van 1,5mm2 of 3 draden van 2,5mm2 bevatten. In een buis van 19mm mogen 5 draden van 2,5mm2

 

Er is geen buis in de muur, het is zo'n goedkoop smal lang plastiek plak kabelgootje die over de muur die deels achter het keukenblok loopt en er daarna achter de koelkast en vriezer doorloopt, achter de vriezer gaat deze 90 graden 1,5 meter naar het opbouw stopcontact. 

 

Dank voor alleantwoorden, maar mag het wel wat de aannemer van plan is?

 

Hoeveel storing kan ik in de ether ervan verwachten, er gaat veel draadloos hier, maar ik luister ook regelmatig naar diverse frequenties, al is dat minder met al die digitale signalen van vroeger. Hoeveel storing kan dat opleveren voor mijn wifi signalen in mijn huurwoning, ik heb begrepen dat een stroomkabel niet afgeschermd is, dan kan er stoorsignalen over de stroomkabels komen.

 

Voor het geval dat de vraag komt of ik een 5G wappie ben, het antwoord is nee. Het gaat mijn vooral hoe schoon het stroomtnet in mijn huis blijft, want dat kan verstoord worden.

 

Ooit was er een idee om internet via de stroomkabels te leveren, dat is niet door gegaan i.v.m. dat het te veel storing opleverde, de stroomkabels zijn immers niet afgeschermd.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 uren geleden, Miauw zei:

Er is geen buis in de muur, het is zo'n goedkoop smal lang plastiek plak kabelgootje die over de muur die deels achter het keukenblok loopt en er daarna achter de koelkast en vriezer doorloopt,

Ergens zal dat kabel kanaal overgaan op een ronde buis in een muur.

Dat platte kanaal zal niet doorlopen tot in de meterkast.

 

Ik veronderstel, dat het platte kabelkanaal aangebracht is tussen de oorspronkelijke opstel plaats van de kookplaat en de huidige positie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...