Ga naar inhoud


Je eigen stroom opslaan, wie?


alias haha

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
38 minuten geleden, alias haha zei:

Ik wil 48v en 625 AH (30 KwH uur accu van een heftruck om te beginnen gaan gebruiken, alleen nou is die Victron Energy Quattro waar ik hem besteld heb even niet te leveren, moet even kijken wat ik daar mee doe, anders word het een ander type.

De aanschaf kost een paar ruggen, maar als je per maand 750 euro of meer moet gaan betalen aan energie  kosten, heb je die investering vlug terug verdiend.

En daarbij de euro word er ook niet beter op, dus kun je beter zorgen dat je nu al spullen hebt, op de bank laten staan is niet zo heel slim nu.

 

Ik denk dat je je zelf echt heel erg vergist. Als jij 750 euro p/m maand betaald, heb je dus een hoge energierekening en zal je minimaal 20Kwh per dag verbruiken.

 

Omdat je verder totaal geen informatie geeft over je situatie blijft het een beetje gokken, maar die accu's vul je met de zonnepanelen natuurlijk zeker in de herfst, winter en voorjaar never nooit.  Bij een bekende liggen er 17 panelen en die hebben deze week gemiddeld 11Kwh per dag geproduceerd. Dan duurt het minimaal 5 dagen voordat jij je accu weer vol hebt. Je moet immers ook rekenen met eigen verbruik. Je hebt diezelfde accu binnen iets meer dan 1 dag ongeveer leeg. Nu zaten er ook een paar zonnige dagen in de afgelopen week, maar op een bewolkte dag heb je maximaal 4-5Kwh. In de winter valt het praktisch stil.

 

Daarentegen heb je met bovengenoemde panelen in  de zomer op een zonnige dag +/- 20 tot 30 Khw per dag, maar minus eigen verbruik en omvormer verliezen (x2) krijg dan je accu nog steeds niet vol.

 

Ik denk dat je jezelf enorm verkijkt op het rendement tegenover en behoorlijk forse aanschafprijs. Als ik even snel zoek kom ik met de door jouw geschetste apparatuur al snel op zo'n 8500 euro.

 

Terugverdientijd met de energieprijzen over zo'n 10 jaar gemiddeld, CPI en degradatie van je accu meegerekend in een grove schatting zo'n 16 tot 18 jaar? Tegen die tijd is de accu al lang en breed op (verwachte levensduur 10-11 jaar?)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch zijn er op internet voldoen filmpjes te vinden met genoemde apparatuur. Alleen gaan ze daarin niet off-grid. De truc is die accu te laden vanuit het net als er laagtarief is en te ontladen tijdens hoogtarief. De panelen hoeven dus niet de accu te vullen. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is het verschil dan zo groot in prijs om de rendementsverliezen van de opslag te compenseren?

Bij een loodbatterij ligt het rendement rond de 70 a 75%, met de investering meegerekend weet ik niet of dat vanuit financieel oogpunt rendement oplevert.

Opslag van je eigen opgewekte energie is een heel ander verhaal met een teruglever vergoeding van slechts 5 Cent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-9-2022 om 23:06, ceesv zei:

Zwembad pomp!

Bizar, 30 kWh.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet alleen, ook nog een 150 liter electriche boiler, 3 koelkasten, elektrisch koken, 24 uur per dag sat4all en de verdere huishoudelijke zaken.

 

8 uren geleden, moonchild zei:

De afgelopen maand gaf hier een vrij grillig verloop van de opbrengst. Voor de algemene info van geinteresseerden dump ik hier de opbrengst van 2 450 Watt panelen aan een AP Systems DS3 microinverrter

 

 

Screenshot_20220928_230158_com.apsemaappforandroid.jpg

Dit laat goed zien dat in de wintermaanden opslag niet gaat werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
9 uren geleden, moonchild zei:

De afgelopen maand gaf hier een vrij grillig verloop van de opbrengst. Voor de algemene info van geinteresseerden dump ik hier de opbrengst van 2 450 Watt panelen aan een AP Systems DS3 microinverrter

 

 

Screenshot_20220928_230158_com.apsemaappforandroid.jpg

Kan je (misschien in het andere topic) wat meer details over je opbrengsten en het type panelen delen?

Geïnteresseerd in:

- Merk/Type panelen

- Het exacte type DS3 (er zijn 2 of 3 varianten)

- Maandopbrengsten maanden juli, augustus, september en eventueel een voorjaarsmaand zoals maart en als je hebt januari.

 

Inmiddels heb ik getekend voor een installatie op het schuine dak met Enphase, maar ik wil op het schuurdak zelf nog 4 grote panelen met waarschijnlijk APS leggen.

 

Om die reden ben ik ook heel actief naar opslag gaan kijken, maar dat is zelfs in Belgie (waar je niet meer kunt salderen) nog lang niet rendabel.

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Toen ik een 2 jaar geleden besloot om zonnepanelen te kopen, heb ik ook hieraan gedacht:  "selfsupporting"

Ik heb een aantal zonnepanelen aangeschaft dat genoeg energie opwekt gelijk aan mijn jaarverbruik ( ong 4000 kWh)

Dit is dan gemiddeld bijna 11 kWh per dag......zal in de zomer iets minder zijn dan in de winter.

Staar je niet blind op veel meer, want je lampen zijn toch LED's, valt echt wel mee.

 

Mijn verbruik vorig jaar was dan 25 Wh.........maw, ik verbruikte 25 Wh meer, dan ik terugleverde aan het net.

Ik heb geen slimme meter, ik heb een meter met een draaiende schijf, en op zeer zonnige dagen zie je die schijf dan ook terugdraaien, en het telwerk tikt terug.

De saldering regeling is er nu nog, (je krijgt net zoveel voor 1 kWh wat je levert, als je gebruikt) maar gaat langzamerhand verdwijnen.

Nu is accu's dus nog niet interessant, maar als de saldering regeling weg valt, is het wel interessant.

 

Ik heb toendertijd voor een uitgebreidere omvormer gekozen, waar zo accu's op aangesloten kunnen worden, met dit in mijn achterhoofd:

1. Zonnepanelen wekken energie op.

2. Regelaar stuurt de opgewekte energie naar de (huis)apparaten die het nodig hebben. Bij een overschot naar de accu's. Die energie wordt bewaard, en pas ales de accu's stampvol zijn, wordt het naar het net gestuurd.

3. Geen zonne-energie opgewekt (donker of nacht), wordt de accu ontladen.

4. Eventueel een lege accu kan als de zon schijnt opgeladen worden, of als de zon niet schijnt in dalurentijd opgeladen worden uit het net.

 

Lees eens hier:  https://www.verbouwkosten.com/zonnepanelen/accu/

 

Een goed systeem zou kunnen zijn: omvormer van SolarEdge, die omvormers zijn hierop voorbereid........

En daar kunnen zo 1 of meerder van die accu banken aangesloten worden ( SolarEdge 1-fase Energy Bank 10kWh Batterij)

 

Bij mij1 stuk, en ik heb energie voor de avond en nacht.  Probeer eea wat rustig te doen als het donker is, bijv niet de wasmachine of vaatwasser aan. dat kan/moet overdag.

 

aangepast door joker55
typo

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, joker55 zei:

Bij mij1 stuk, en ik heb energie voor de avond en nacht.  Probeer eea wat rustig te doen als het donker is, bijv niet de wasmachine of vaatwasser aan. dat kan/moet overdag.

 

Hou er wel rekening mee dat je in de zomer de accu niet gaat leeg krijgen en in de winter niet vol.

Verder kan je ze niet volledig opladen of ontladen.

Een accu van 10Kw levert bijlange geen 10 KW

 

De meeste studies ( en zelfs verkopers) wijzen uit dat (in Belgie) de accu's niet rendabel zijn.

Je krijgt nl ook geld voor het geen je terug steekt op het net.

 

De terug verdientijd is dan zo lang dat de accu's versleten zijn.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joker55

Dat verhaal klinkt iets te mooi. Op Youtube zijn filmpje te vinden van mensen in Alaska die volledig off-grid gaan. Die hebben dan al snel 6 van die modulaire accu's staan. Met alle regelaars erbij al snel 50.000 dollar.

 

Wij gaan niet off-grid. Daarnaast krijg jij je accu's niet altijd vol, laat staan stampvol. Wat we straks gaan krijgen zijn variabele tarieven. Nu kennen we alleen dag- en nachttarief. Straks bijvoorbeeld: van 08:00 - 11:00 hoogtarief, van 11:00 - 13:00 hoogtarief, etc. En misschien gaat dat wel dynamisch afhankelijk van de vraag.

 

Nu heb je een slim huis nodig. Wat je dan gaat doen is het volgende:

  • Auto en thuisaccu laden bij laagtarief uit het net;
  • Grote stroomverbruikers bij laagtarief uit het net;
  • Bij hoogtarief kijken in welke mate de thuisaccu en zonnecellen kunnen bijdrage;
  • De zonnepanelen helpen bij het verminderen van de stroomopname uit het net gedurende de dag.

De slimme sturing zal dus veel meer op basis van kosten gaan.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-10-2022 om 13:48, Psychosammie zei:

Op Youtube zijn filmpje te vinden van mensen in Alaska die volledig off-grid gaan. Die hebben dan al snel 6 van die modulaire accu's staan. Met alle regelaars erbij al snel 50.000 dollar.

 

Bij mij is dat niet de beperkende faktor. Ik heb ruim voldoende aan 1 accu pakket van 10 kW.

In de zomer krijg ik deze met gemak stampvol........eigenlijk tussen april t/m okt zit deze stampvol ( 100%) en gaan zelden onder de 30-40%

In de winter met weinig zon, korte daglicht en donkere dagen komen de problemen, niet meer vol, en diepere ontlading, en mijn beperkende faktor is gewoon dat dan de zonnepanelen te weinig energie opwekken om de accu's op te laden.........dan maakt 1 accupakket, of 5 accupakketten geen enkel verschil.

Nee, het aantal zonnepanelen moet dan drastisch omhoog om in de winter het pakket voldoende op te laden, en mijn dak is domweg niet groot genoeg.....er zitten er nu 16 op, en het dak is echt vol.

De positie van mijn huis is ook niet ideaal.....schuine voorkant recht naar het oosten (met panelen), schuine achterkant naar het westen (panelen niet mogelijk, ivm groot dakkapel.).

 

Ik heb dit allemaal laten doorrekenen, maar zoals gezegd, zolang die salderingsregeling nog goed werkt, icm mijn draaispoel kWh meter, heb ik nog geen accu nodig.......mijn energie rekening was vorig jaar + 25 Wh.   Maar zodra de salderingsregeling wegvalt, en ik gedwongen word om de huidige kWh meter te vervangen, koop ik zo'n 10 kWh accupakket.  alles is voorbereid.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Quote

Bij mij is dat niet de beperkende faktor. Ik heb ruim voldoende aan 1 accu pakket van 10 kW.

In de zomer krijg ik deze met gemak stampvol........eigenlijk tussen april t/m okt zit deze stampvol ( 100%) en gaan zelden onder de 30-40%

In de winter met weinig zon, korte daglicht en donkere dagen komen de problemen, niet meer vol, en diepere ontlading, en mijn beperkende faktor is gewoon dat dan de zonnepanelen te weinig energie opwekken om de accu's op te laden.........dan maakt 1 accupakket, of 5 accupakketten geen enkel verschil.

Nee, het aantal zonnepanelen moet dan drastisch omhoog om in de winter het pakket voldoende op te laden, en mijn dak is domweg niet groot genoeg.....er zitten er nu 16 op, en het dak is echt vol.

De positie van mijn huis is ook niet ideaal.....schuine voorkant recht naar het oosten (met panelen), schuine achterkant naar het westen (panelen niet mogelijk, ivm groot dakkapel.).

 

Ik heb dit allemaal laten doorrekenen, maar zoals gezegd, zolang die salderingsregeling nog goed werkt, icm mijn draaispoel kWh meter, heb ik nog geen accu nodig.......mijn energie rekening was vorig jaar + 25 Wh.   Maar zodra de salderingsregeling wegvalt, en ik gedwongen word om de huidige kWh meter te vervangen, koop ik zo'n 10 kWh accupakket.  alles is voorbereid.

 

 @joker55

Alles hangt natuurlijk af van je eigen verbruik tijdens het late voorjaar en vroege herfst en het al of niet hebben van een terugdraaiende teller. In mijn geval heb ik een nog terugdraaiende teller en tot begin 2025 , tot dan komt er hier geen digitale binnen !
Maar iedereens situatie is anders natuurlijk. Bij mijn schoonbroer in Limburg trekken die vanaf half mei tot half september erop uit met hun mobilhome door Europa : Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Hun jaarlijks tweede verblijf dus. Tijdens hun jaarlijkse afwezigheid hebben zij ook besloten om begin dit jaar een thuisbatterij te laten plaatsen , met de subsidies van diverse instellingen ( o.a. Vlaams gewest ) hebben die maar een goeie 1.000 euro moeten bijbetalen. Is ook een thuisbatterij van 10 kW ( dacht ik... ) . Bij aankomst in september was deze ook voor 100 % vol . Kan deze dus gebruiken in de wintermaanden.

Bij mij is het net iets anders , wij wonen in een tamelijke grote villa : ondergrondse kelder , gelijkvloers van 140 m2 bebouwde oppervlakte ( grote living , keuken , groot bureau (mijn hobbyruimte) , 3 slaapkamers , badkamer ....  . Beiden zijn we gepensioneerd , dus iedere dag vaak thuis . Dus het ganse jaar door het normale verbruik van iedere dag ) . Alles is bij ons volledig elektrisch , wilde intussen zo een 35 jaar geleden geen gas binnen. Heb twee tellers , een met piek/dal en een met uitsluitend nachttarief. Vroeger stond op nachttarief , vloerverwarming ( 3 matten ) en twee accumulatoren in de keuken en de nachthall. Zo een 7 jaar geleden voelde ik de bui hangen want het uitsluitend nacht werd aardig verhoogd in de buurt van het dal tarief. Daarom heb ik dan ook besloten om de open haard op hout uit de schouw af te breken en te vervangen door een ingebouwde palletkachel , vanaf dan ligt de ganse vloerverwarming volledig af en heb ik voortaan verwarming van deze pelletkachel die mij voorziet in de winter van meer dan voldoende warmte in de living en de keuken ( d.m.v. twee uitlaatkanalen ). Dat deed mijn jaarlijks verbruik met maar liefst  +/- 3.200 kWh zakken.

Reeds vanaf 2014 heb ik 21 zonnepanelen laten plaatsen op een verlaagde dakconstructie van mijn woning met hellingsgraad van +/- 30 % en pal naar het oosten gelegen ! De ganse installatie is bij mij reeds volledig afgeschreven met de prima opbrengst sinds 2014 , dus alles is nu zuivere winst met jaarlijkse opbrengsten van 5.000 kWh en hoger. Voor mijn jaarlijks verbruik van 20/09/2021 tot 20/09/20222 had ik een piekverbruik van - 312 kWh en een dalverbruik van 1.461 kWh. Heb voor deze periode een bedrag teruggestort gekregen (slotfactuur) van  235.20 euro en dit met maandelijkse voorschotten van amper 158,00 euro.
Ook heb ik nog jaarlijks drie tot vier groenestroomcertifiaten bij Engie aan 93 euro per stuk , is ook graag erbij genomen.

@ Michel

Hierbij enkele resultaten die je misschien van dienst kunnen zijn in je speurtocht.

Details van de zonnepanelen :

 

260 WP Renesola Mono
Omschrijving :
Panelen met ontkoppeldiode (voor schaduw) MC4 connectie IP65 12 jaar garantie op 90%
vermogenproductie, 25 jaar garantie op 82% vermogenproductie, EG conformiteitsverklaring
celefficiëntie 19%

 

Opbrengst in 2022 :

Januari :      113,042 kWh

Februari :     210,955 kWh

Maart :         455,959 kWh

April :           634,117 kWh

Mei :             764,434 kWh

Juni :            783,737 kWh

Juli :              822,328 kWh

Augustus :   692,077 kWh

September : 453,531 kWh

Oktober :      292,784 kWh

November : 130,000 kWh  ( gemiddelde opbrengst van de laatste 8 jaar )
December :   85,000 kWh   ( gemiddelde opbrengst van de laatste 8 jaar )

 

Opbrengst 2022 tot op heden  :  5253,663 kWh

Maand met hoogste opbrengst in 2022 was Juli  :  822,328  kWh

Dag van de grootste opbrengst was op 14/06/2022 :  36,177  kWh

Hoogste opbrengst in de maand September was : 01/09/2022  :  21,534 kWh

 

Enkele resultaten in bijgaande screenshots :

 

ScreenShot100.jpg

ScreenShot101.jpg

ScreenShot103.jpg

ScreenShot104.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...