Ga naar inhoud


Je eigen stroom opslaan, wie?


alias haha

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig na aanleiding van de prijsverhogingen en achterlijke voorschotten per maand wat Essent nu adviseert, om mijn eigen stroom op te slaan.

Wie heeft er al een systeem draaien, en met wat voor spul?

Ik heb zelf een Victron Energy Quattro 48V 8000VA 110-100A 100A besteld, ben nog een beetje aan het uitzoeken welke MPPT solar charger ik er bij zal pakken,

dacht zelf aan de Victron SmartSolar MPPT 250/100-Tr100A Solar Charge.

Ik wil 48V accu's gaan gebruiken.

 

Gooi jullie ervaringen eens op tafel, ben hier benieuwd naar.

 

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Kijk ook eens hier...

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik al verwacht, aan het stroom net gaan ze toch niks aan doen, dus de burger moet het weer zelf oplossen...

Op zich niet zo erg, mits het betaalbaar is en uitvoerbaar, en veilig.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, alias haha zei:

en veilig.

 

En daar gaat het mis want vakkundige monteurs zijn niet te vinden.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 26-9-2022 om 12:59, alias haha zei:

Ik ben bezig na aanleiding van de prijsverhogingen en achterlijke voorschotten per maand wat Essent nu adviseert, om mijn eigen stroom op te slaan.

Wie heeft er al een systeem draaien, en met wat voor spul?

Ik heb zelf een Victron Energy Quattro 48V 8000VA 110-100A 100A besteld, ben nog een beetje aan het uitzoeken welke MPPT solar charger ik er bij zal pakken,

dacht zelf aan de Victron SmartSolar MPPT 250/100-Tr100A Solar Charge.

Ik wil 48V accu's gaan gebruiken.

 

Gooi jullie ervaringen eens op tafel, ben hier benieuwd naar.

 

Wat denk je dan precies te gaan doen? Hoe, met welke capaciteit ( en met welke verliezen) in Kwh denk je die accu’s te laden/ontladen, wat is je dagelijkse verbruik in Kwh, welke capaciteit accu in Kwh denk je te gaan bouwen en wat is het exacte gebruiksdoel?

 

Zelfs als bouw een heeeeeeeeeeeeeeeeele grote accu met 100Kwh, gaat die je gemiddeld niet verder brengen dan zo’n dag of 10 en heb je ook een behoorlijke tijd nodig om die bij volle zon weer vol te krijgen. In de herfst, winter en het voorjaar krijg je m helemaal niet vol, dus hoe denk je die aanschaf terug te verdienen? Dat al los van het zeer beperkte plezier dat je er van zult hebben.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn dagelijkse verbruik lag de afgelopen maanden rond de 30 kWh per dag.

Opslag van energie is niet echt interessant voor mij, alleen al omdat de kWh prijs rond de 18 Cent ligt.

 

In de winter leveren PV panelen onvoldoende op om gedurende de daglicht periode en je verbruik te dekken en ook nog de accu's op te laden.

 

Daar waar je in juli 13% van je jaaropbrengst uit PV haalt is dat in december slechts 2% van je jaaropbrengst.

Ik heb eerder in dit forumdeel een artikel geplaatst over Waterstof opslag, wanneer die in grotere getallen geproduceerd worden is dat een interessant  alternatief voor accu's

 

 

Op 12-7-2022 om 14:42, ceesv zei:

Ik lees dat op 1 januari 2023 de salderingsregeling voor teruglevering van elektriciteit aan het net stopt.

Het wordt dan voor degenen die zelf stroom opwekken een stuk interessanter die energie op te slaan.

 

Er zijn een aantal technieken, die je zou kunnen gebruiken.

De Tesla powerwall 2 is daar een van, reken op een investering van ongeveer € 9.500 - @ 11.500 voor een opslag capaciteit van ongeveer 14 kWh.

 

Een nieuwe interessante ontwikkeling is opslag m.b.v. waterstof.

Een Australisch bedrijf, Lavo heeft een 40 kWh waterstof opslag die met jouw opgewekte energie en leidingwater Elektriciteit omzet in waterstof gas (en zuurstof). De installatie weegt ongeveer 350 kg, de waterstof wordt bij een druk van 30 Bar in 4 tanks opgeslagen.

De prijs zou bij ongeveer € 24.000 - € 28.000 komen te liggen.

 

image.png

 

https://lavo.com.au/#prime

 

Degenen die zelf voldoende productie capaciteit hebben geïnstalleerd, zouden met deze opslag losgekoppeld kunnen worden van het elektriciteitsnet.

 

Van een Tesla Powerwall 2 wordt opgegeven dat de levensduur ongeveer 10 jaar bedraagt en de terugverdien tijd bij de huidige tarieven ongeveer 15 jaar is.

De Lavo zou een verwachte levensduur hebben van 30 jaar, de terugverdien tijd zou ook rond de 15 jaar kunnen liggen.

 

Je moet nog wel zelf de stroom opwekken, een efficiency rendement is niet opgegeven.

met de stijgende energie prijzen zou deze oplossing op den duur goedkoper kunnen uitvallen.

 

 

 

Zie ook hier:

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Mijn dagelijkse verbruik lag de afgelopen maanden rond de 30 kWh per dag.

Heb je dat wel goed? leg ons eens uit waaraan je zoveel energie verbruikt zo goed als midden in de zomer. Dat is werkelijk absurd hoog kan me dat haast niet voorstellen.

 

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zwembad pomp!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Michel zei:

Zelfs als bouw een heeeeeeeeeeeeeeeeele grote accu met 100Kwh, gaat die je gemiddeld niet verder brengen dan zo’n dag of 10 en heb je ook een behoorlijke tijd nodig om die bij volle zon weer vol te krijgen. In de herfst, winter en het voorjaar krijg je m helemaal niet vol, dus hoe denk je die aanschaf terug te verdienen? Dat al los van het zeer beperkte plezier dat je er van zult hebben.

 

Yep dat is het punt inderdaad, het is prima om een noodstroom voorziening te hebben of om een klein deel te off-loaden maar het hele huis er op draaien gaat 'm niet worden. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet goedkoop

 

maar ze zijn wel gebouwd zonder die traditionele lithium accu's op basis van zwaartekracht

https://www.solarpowerportal.co.uk/news/gravitricity_celebrates_success_of_250kw_energy_storage_demonstrator

hetgeen onderdeel is van deze kennisbron

https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

 

en er zijn veel meer voorbeelden zoals ik al eens geschreven heb, ook met waterkracht en hoogteverval zoals in Noorwegen.

 

berekenen hoelang je nodig hebt die opslag te vullen en hoe lang je hem zonder daglicht op de zonnepanelen nodig hebt is afhankelijk van de nominale opbrengst van de panelen.

 

 

https://youtu.be/qH9-kscAqXw

https://youtu.be/yhu3s1ut3wM

https://youtu.be/23qGQlcDLtI

 

nog een paar leuke links

 

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-9-2022 om 19:46, Michel zei:

Wat denk je dan precies te gaan doen? Hoe, met welke capaciteit ( en met welke verliezen) in Kwh denk je die accu’s te laden/ontladen, wat is je dagelijkse verbruik in Kwh, welke capaciteit accu in Kwh denk je te gaan bouwen en wat is het exacte gebruiksdoel?

 

Zelfs als bouw een heeeeeeeeeeeeeeeeele grote accu met 100Kwh, gaat die je gemiddeld niet verder brengen dan zo’n dag of 10 en heb je ook een behoorlijke tijd nodig om die bij volle zon weer vol te krijgen. In de herfst, winter en het voorjaar krijg je m helemaal niet vol, dus hoe denk je die aanschaf terug te verdienen? Dat al los van het zeer beperkte plezier dat je er van zult hebben.

Ik wil 48v en 625 AH (30 KwH uur accu van een heftruck om te beginnen gaan gebruiken, alleen nou is die Victron Energy Quattro waar ik hem besteld heb even niet te leveren, moet even kijken wat ik daar mee doe, anders word het een ander type.

De aanschaf kost een paar ruggen, maar als je per maand 750 euro of meer moet gaan betalen aan energie  kosten, heb je die investering vlug terug verdiend.

En daarbij de euro word er ook niet beter op, dus kun je beter zorgen dat je nu al spullen hebt, op de bank laten staan is niet zo heel slim nu.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...