Ga naar inhoud


Astra 1 en Hotbird


Erwinnaar
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


41 minuten geleden, Erwinnaar zei:

Bestaat er een monoblock of duo lnb voor bijvoorbeeld een Triax 60 of Fuba 650 voor de ontvangst van Astra 1 en Hotbird? Positie schotel is regio Achterhoek.

 

Laten we dit eens op een eenvoudige manier beredeneren om de afstand van de twee koppen te bepalen voor een 60cm brede schotel om de 13e en 19,2e te ontvangen?
Als zeer betrouwbaar uitgangspunt kun je de duo-lnb nemen om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen. Van deze lnb staan de koppen 38mm van elkaar h.o.h. Dit is dus voor een satellietafstand van 4,3 graden. De satellietafstand tussen de 13e en 19,2 is 6,2°. De afstand van de koppen moet dus zijn 38mm x 6,2 : 4,3 = 54,8mm, afgerond 55mm.
Bij een normaal 6 graden monoblock staan de koppen van 60mm op enige afstand van elkaar. Deze monoblocken zijn dus ongeschikt voor op een schotel van 60cm. Een monoblock/duo-lnb waarvan de koppen op ongeveer 55mm staan is de 4,3 graden duo-lnb voor voor een schotel van 85cm. Hiervan staan de koppen 53-54mm van elkaar. Het enige wat niet helemaal klopt is dat de antenne voor de Hotbird niet helemaal juist staat want in een duo-lnb staan de antennes iets schuin opgesteld omdat beide Astra satellieten de polarisatie 7,5 graad gedraaid uitzenden. Dat is dus het enige nadeel van die duo-lnb, voor de rest is die prima te gebruiken.
Heb je toevallig nog zo'n duo-lnb liggen of moet je die nog kopen? Dan wil ik je wel advies geven.
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is nog maar de eenvoudige beredenering

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Erwinnaar zei:

Dus de huidige Triax 60 kan ingezet worden voor de Hotbird en Astra 1! 

 

Een 60 cm schotel is niet erg geschikt voor de Hotbird, je zult moeite hebben een groot aantal transponders goed te ontvangen.

Voor een storingsvrije ontvangst is een 80-85 cm schotel beter geschikt.

En zelfs met zo'n schotel diameter kan er tijdens een regenbui wat transponders wegvallen, b.v. die van Fashion TV.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Een 60 cm schotel is niet erg geschikt voor de Hotbird, je zult moeite hebben een groot aantal transponders goed te ontvangen.

Voor een storingsvrije ontvangst is een 80-85 cm schotel beter geschikt.

En zelfs met zo'n schotel diameter kan er tijdens een regenbui wat transponders wegvallen, b.v. die van Fashion TV.

 

Dat klopt en weet ik. Ik ben echter beperkt ivm balkonruimte en 60 cm is dan wel maximaal haalbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erwinnaar

Mijn advies is: gewoon je schotel draaibaar maken.

Je koopt gewoon een quad lnbf (makkelijk als je meerdere ontvangers hebt), maak je schotel draaibaar dmv USALS en je lacht de hele wereld uit.

Lees mijn handtekening.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Een 60 cm schotel is niet erg geschikt voor de Hotbird, je zult moeite hebben een groot aantal transponders goed te ontvangen.

Voor een storingsvrije ontvangst is een 80-85 cm schotel beter geschikt.

En zelfs met zo'n schotel diameter kan er tijdens een regenbui wat transponders wegvallen, b.v. die van Fashion TV.

 

Ik zou me geen zorgen maken met een schotel van 60cm. Zelfs met mijn kleine Multytenne van 45cm ontvang ik nagenoeg alle zenders van de Hotbird. Bovendien worden de Hotbirdsatellieten binnenkort vervangen door de 13F en 13G die een stuk sterker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
5 uren geleden, Erwinnaar zei:

Het idee is om de Triax 60 cm dan te gebruiken met een duo lnb voor Astra 1 en Hotbird. 

1 aansluiting voldoet. Advies heb ik graag in deze, alvast dank.

 

Dus de huidige Triax 60 kan ingezet worden voor de Hotbird en Astra 1! 

Ja, en dan moet je de kop van de Hotbird in de klem zetten want de Hotbird 13 is zwakker dan de Astra 19,2.
Welke lnb's kun je gebruiken:


Inverto:
dit merk heeft geen duo-lnb met 1 aansluiting, wel met 2 aansluitingen en wel deze: https://inverto.tv/lnb/451/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b
Die zie ik in Nederland te koop staan voor €42,95.

 

Relook:
Relook MDS43 DUO Single. Die zie ik te koop staan in Nederland voor €22,50 gratis thuisbezorgd.

 

Smart:
Smart Titanium TMS 43 Single Duo LNB. Die zie ik te koop staan in Nederland voor €22,95

 

Maximum:
Maximum PQ-31 DUO LNB single. Die zie ik te koop staan in Nederland voor €19,50

 

Voor alle duo-lnb's geldt: Hotbird heeft dan diseqc-positie A en de Astra 19,2 heeft diseqc-positie B.

De Relook MDS43 DUO Single is het goedkoopste en voldoet goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2022 om 12:52, Erwinnaar zei:

Dat klopt en weet ik. Ik ben echter beperkt ivm balkonruimte en 60 cm is dan wel maximaal haalbaar. 

 

in die situatie is het verstandiger om 2 losse LNBs en een switch te monteren, een 6 cm kopdiameter voor de Hotbird en een 4 cm kopdiameter voor de Astra.

De winst zit hem in het feit dat je de skew voor de Hotbird dan wel optimaal kunt afstellen.

aangepast door Old Satterhand
de juiste diameter gemeld, om sprietje gelukkig te maken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...