Ga naar inhoud


Wavefield T90 afstellen (hulp)


Mimisiku

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Daar zal de hulpreflector voor verantwoordelijk zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden, window zei:

 

Over op keukentafel met spreadsheet ben ik wat kritisch over

Ja oké ik deed dat al meerdere keren met een T55, dus die is lichter van gewicht dan de T90 logisch.

Maar het kan. En als je het al vaker hebt gedaan is het net als @WPW altijd schreef nog even schudden en rukken.😁

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil het uiteraard graag testen, maar zonder hulp krijg ik dat ding nooit op de paal…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 minuten geleden, window zei:

Adviesje: smeer rail waar lnb’s opzitten in met beetje olie. Soepeler te verschuiven.

Olie kan op den duur de kunststof LNB houders verteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mimisiku zei:

9E, 4,8E, 0,8W en 5W zijn de wens satellieten….

 

Wat me opvalt aan deze T90 is dat de skew precies omgekeerd is als van mijn huidige Triax. D.w.z. als ik voor de schotel sta dan begint de rail links hoog en eindigd rechts lager. HB LNB is dus de laagste. Bij de wavefield is het precies andersom!

De wavefield komt van een gebruiker uit Oud-Beijerland en keek naar A1, A2, A3 en HB dus net als ik op mijn ‘oude’ Triax T90…..

 

Hier heb je de afstellingen voor je T90. https://www.satlex.de/en/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=9.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=5.2&user_satlo_west_dir=W&location=52.38%2C4.63&la=52.38&lo=4.63&country_code=nl

 

De Bulgariasat staat precies in het midden en daar richt je je schotel op uit, zie: https://www.lyngsat.com/BulgariaSat-1.html

Klik op "Europe 52" en je ziet de veldsterkte. In Haarlem is die 52dBW. Je kunt de transponders dus makkelijk vinden. Alle transponders zijn DVB-S2, 8PSK, SR 30000, fec 2/3.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eerst zal er hulp geboden moeten worden met de schotel op de mast te tillen.

Het is alleen te doen, ik heb er verleden jaar nog een geplaatst bij mij in de tuin.

 

Het op de mast, 60 mm diameter, tillen is slechts één of twee minuten werk, een buurjongen, of buurman is toch wel te vinden?

De eventuele muurbeugels of mastvoet en en mast kan je voor die tijd alleen plaatsen.

 

En ik heb inderdaad aan de keukentafel eerst alle lnb´s geplaatst.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Dat ziet er eenvoudig genoeg uit. De LNB’s verschuiven zou ik vast kunnen doen.. Maarrrr.. Welke kant is L en welke is R? Hoe moet ik de schotel bekijken om te bepalen wat L en R is?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dat staat toch op de lnb mount gegraveerd!

Had ik niet gezien (wellicht omdat de LNB’s eroverheen hangen)…. @Sprietje had het al verduidelijkt waarvoor dank! Ga morgen eerst de LNB’s verschuiven…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mimisiku zei:

9E, 4,8E, 0,8W en 5W zijn de wens satellieten….

 

Wat me opvalt aan deze T90 is dat de skew precies omgekeerd is als van mijn huidige Triax. D.w.z. als ik voor de schotel sta dan begint de rail links hoog en eindigd rechts lager. HB LNB is dus de laagste. Bij de wavefield is het precies andersom!

De wavefield komt van een gebruiker uit Oud-Beijerland en keek naar dus net als ik op mijn ‘oude’ Triax T90…..

Onmogelijk dat een T90 net andersom afgesteld moet worden dan een Triax want ook bij een T90 valt het signaal van de rechter satelliet op de linker lnb.

Maar je moet natuurlijk wel met dezelfde satellieten vergelijken.

De A1, A2, A3 en HB staan allemaal ten oosten van Haarlem, bij 9 oost t/m 5 west ligt het merendeel ten westen van Haarlem dus moet ook de schotelskew of rail andersom schuin ingesteld worden.

 

Schotelskew T90.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de schotel toch ook in delen monteren.

Eerst de montagebeugel op de mast, dan de hoofdreflector monteren, dan de rail monteren waar alle lnb's al op zitten, dan de hulpreflector monteren.

Maak alle coaxkabels op tafel klaar op lengte met de connectors er aan en meet deze door zodat je zeker weer dat er geen kortsluiting in zit.

De skew van de lnb's kun je binnen op de rail al instellen want je weet dat de schotelskew 1,8 graden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...