Ga naar inhoud


Wavefield T90 afstellen (hulp)


Mimisiku

Aanbevolen berichten


  • 2 weken later...
Op 4-2-2023 om 13:43, Tonskidutch zei:

Er zijn heel wat T-90 gebruikers op sat4all met veel kennis en kundigheid.

Het begint er helaas toch op te lijken dat ik iemand hier, net over de grens uit Duitsland, naar Haarlem moet gaan sturen om de T-90 schotel van Mimisiku uit te richten omdat in NL niemand kan/wil.

 

Jammer hoor, en ik moet er even over denken of ik dat er voor over heb. Alleen voor de Franse zenders weer 300 euro uitgeven, na eerst van Emmen naar Oud-Beijerland naar Haarlem te zijn gereden om de schotel te kopen en af te leveren.

VU+ Ultimo 4k, VTi, coaxial digital out, lineaire voeding, 2TB SSD, Cahors Big Bisat, 5 x Alps twin LNB

Canal Digitaal, Tivusat, Fransat, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik iemand nou 100 euro voor de benzine geef, wil die Mimisiku dan helpen met zijn schotel?

 

Kom op zeg, hij doet zoveel voor dit forum.

VU+ Ultimo 4k, VTi, coaxial digital out, lineaire voeding, 2TB SSD, Cahors Big Bisat, 5 x Alps twin LNB

Canal Digitaal, Tivusat, Fransat, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ga geen rit maken van oost naar west al krijg ik geld toe!

Maar wel mijn ervaring met het kleine broertje van dit soort schotels:

 

Ik heb voor 3 jaar terug hier een WaveFrontier T55 tegen de gevel geschroefd en afgesteld.

Op de eettafel alle onderdelen in elkaar geschroefd inclusief de lnb's en toen ineens op de paal vastgezet.

Alles moest al ongeveer "goed" staan volgens de vele installtie pdfjes die ik links en rechts op het net had gevonden.

Spannend of er signaal zou komen en wat voor mij een onbekende factor was: de diseqc switch die er tussen moest omdat ik alleen bekend was met de simpele A,B,C,D configs had ik werkelijk geen idee hoe ik de tuner config moest instellen. Laat staan of ik beeld kreeg met die config en of de schotel uberhaupt wel goed stond utigericht.

Wat ik gedaan heb is de coax kabel van de tuner direct op een lnb aangesloten en die als single lnb in de tuner ingesteld.

Tuner op een of ander fta kanaal gezet en toen ik na wat draai en schuifwerk optimaal signaal had heb de overige lnb's afgesteld volgens zelfde recept.

Daarna pas die switch ertussen en met tuner instellingen lopen klieren totdat het werkte.

 

Geheel werkt nu zonder dat ik er ooit weer naar om heb hoeven te kijkenl 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 uren geleden, Italieman zei:

Als ik iemand nou 100 euro voor de benzine geef, wil die Mimisiku dan helpen met zijn schotel?

 

Kom op zeg, hij doet zoveel voor dit forum.

Ik heb het al eerder aangegeven, indien t.z.t. er nog behoefte aan is en ik in de regio ben, wil ik er best wat tijd aan besteden.

Ik woon echter op ongeveer 1.000 km afstand, ik ga daar niet extra voor rijden.

Er zijn op dit moment geen plannen voor een bezoek aan Nederland.

 

Ik hoef voor de hulp bij de montage geen vergoeding  voor te hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een T90 afstellen is niet moeilijker dan een gewone schotel.

Dit is de methode die ik heb gebruikt.

Gebruik van de signaalmeter op een DM 800 en Tv naast de schotel met recente zenderlijst van alle gewenste satellieten.

 

Als men bij https://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc.html de ingave doet voor Haarlem (28,5 oost tot 5,0 west)

dan valt de imaginaire centrale satelliet op 11.75° Oost, daar op die locatie geen satelliet hangt, even wat spelen met de ingave en de Hot Bird op 13.0° word de imaginaire centrale satelliet, waarbij de Hotbird lnb precies op de 0 van de rail komt te staan, ofwel precies in het midden van de schotel.

 

Dus i.p.v. bij satlex, astra 28,5 in te vullen wordt dit een fictieve positie 31,0 oost en 5,0 west, dan komt de hotbird precies op de imaginaire centrale satelliet te liggen. (zie fig)

 

Dan volstaat het om de T90 uit te richten op de Hobird en de elevatie hoek van de schotel daar optimaal op uit te richten. Dan is richting en elevatiehoek al OK.

De WaveFrontier elevatiehoek met de centrale satelliet zou dan 29.65° moeten zijn.

 

Daarna de schotel kantelen:

WaveFrontier tilt-hoek (skew*): 95.35°

Stel de skew in door het kantelen van de schotel met 5.35° naar het oosten (naar links, gezien van achteren)

* Die tilt-hoek (skew) kan men ook inregelen door op de uiterste lnb positie af te stemmen, de schotel kantelen tot men daarop maximaal signaal krijgt.

 

Hoe heb ik de rest van de lnb's erop geplaatst?

De tweede lnb die ik wou plaatsen in dit geval de astra 28,5 rechtstreeks aangesloten op de DM 800

Afstemmen op een bestaande zender op deze satelliet, die gegevens zitten al in de zenderlijst.

Op de DM 800 de signaalzoeker weer activeren, en dan volgens de satlex gegevens de lnb op positie L -16.2 op de rail plaatsen, een beetje finetunen via de signaalzoeker, daarop ziet men perfect het signaal opkomen of verzwakken.

Dat herhalen voor elke lnb, daarna pas de lnb's aansluiten op hun diseqc.

 

 

t90.jpg

signaalzoeker.jpg

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook niet helpen, ik kan alleen met begeleiding reizen i.v.m. mijn slechte zicht.

Wel heb ik een algemeen advies. Dit naar aanleiding van de getoonde meting op de Astra 2.

@mebo870 gebruikt hiervoor een zeer sterke transponder op de spotbeam.

Op een T90 zal die, als je tenminste een ontvanger gebruikt, al gauw op 100% SNR komen te staan.

Dan kun je dus niet optimaal uitrichten, maar is wel geschikt om de satelliet snel te vinden.

 

1845621968_Astra2_11126V_hogeMER.jpg.a1f925aaf3aaa1ae330969b1e95bf6e4.jpg

 

 

Het advies is dan ook om voor het optimaliseren een zwakkere transponder te gebruiken, dus een met een lage SNR of MER.

Voor Astra 2 vindt je die op de Astra 2G, op de transponders gericht op Europa.

De 11608H is daarvoor een geschikte kandidaat. Alle services zijn weliswaar gecodeerd, maar dat maakt voor signal finder niet uit.

 

778455034_Astra2_11608H_lageMER.jpg.99dbeb13e1506a32432bfd3f36f56481.jpg

 

Hier heb ik een recent lijstje voor je met andere transponders die een lage SNR hebben, op de Astra 2.

 

Astra2_lageMER_6-9feb-1.thumb.jpg.7aa3ac453b87a825e8fd4b27bf8d0956.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, zoveel posten en reacties.

Blijkbaar willen forumleden wel helpen; mits ze er aan toe komen natuurlijk.

 

Met zoveel hulp en tabellen zou je toch denken dat het lukt?

Laat ik het even simpel maken; zo te zien meerdere problemen:

1 schotel  moet op paal van 3 meter?

2 schotel is niet te tillen?

3 paal heeft reeds andere schotel

4 uitrichten.

 

Ik begrijp dat topic starter een "kant en klaar alles in een keer "oplossing wil ; logisch

Indien dit niet gaat; dan doe je het toch in etappes?

 

Een patser/spierbundel zet de schotel alvast op de paal

Hoeft niet gelijk uitgericht te zijn maar als ie maar in de goeie richting staat.

Dan heb je probleem 1 2 3 al te pakken.

 

Ik zelf doe deze schotel ook installeren; elke voorbereiding mits goed is meegenomen.

Reflector word vaak verkeerd/omgekeerd geplaatst.

 

Kan er om te beginnen een foto geplaatst worden van de huidige situatie?

Mag eventueel via PM, maar een foto op het forum maakt het toch iets duidelijker lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Is er nog hoop voor mij (en Italieman). Ben vandaag gebeld door C*******ter.nl dat zelfs zij er niet aan beginnen! Of moet de Wavefrontier naar het oud ijzer?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik t.z.t. in de regio ben wil ik je helpen, ik heb dat al eerder aangeboden.

 

Kan alleen even duren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...