Ga naar inhoud


Satelliet Identificatie


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Het leuke van zo'n Bente satfinder is dat je 'm kan programmeren. Ik kan met mijn satellietontvanger gewoon per satelliet de zenders uitkiezen, en ik heb dus de transponderparameters van een bepaalde zender overgenomen in de Bente Satfinder. Tuurlijk werkt dat. Of - en dat is mijn vraag -

Zijn er afspraken met betrekking tot transponders en de daarbijbehorende frequentie, symbolrate en polarisatie die een satelliet uniek identificeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet dat ik weet… Wel wordt door iedere satelliet een unieke NOAA ID verstuurt. Of dat op een simpel metertje zit? Denk het niet! Een satellietmeter die ‘zogenaamd’ satellieten herkent heeft vaak 3 tot 5 TXP’s van die sat geprogrammeerd. Worden die alle 3 of 5 gelocked dan is het die satelliet… Satellieten direct ernaast hebben vaak een andere indeling om kruispolarisatie te voorkomen….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een satelliet is voorzien van een NIT, een network identificatie tabel.

 

Leesvoer

https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300400_300499/300468/01.03.01_60/en_300468v010301p.pdf

 

Sommige satelliet meters kunnen die tabel uitlezen en daarmee aangeven welke satelliet ze ontvangen.

 

een ander systeem is zoals hier eerder aangegeven bepaalde transponders welke unie zijn voor die satelliet te programmeren en daarmee te detecteren naar welke satelliet er gekeken wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Mimisiku zei:

Een satellietmeter die ‘zogenaamd’ satellieten herkent heeft vaak 3 tot 5 TXP’s van die sat geprogrammeerd. Worden die alle 3 of 5 gelocked dan is het die satelliet… Satellieten direct ernaast hebben vaak een andere indeling om kruispolarisatie te voorkomen….

Op deze manier werken ook de automatische schotels die op een camper of caravan gebruikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mimisiku zei:

… Wel wordt door iedere satelliet een unieke NOAA ID verstuurt.

 

Weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat het NID (Network ID) of ONID (Original Network ID) genoemd werd. Het klopt toch wel hè, wat je schrijft?

 

 

2 uren geleden, ceesv zei:

Een satelliet is voorzien van een NIT, een network identificatie tabel.

 

Je bedoelt natuurlijk de transponder. Hoewel niet alle transponders die tabel hebben, die is optional.

Er zijn dus heleboel verschillende NIT tabellen per satelliet.

 

Maar de NIT tabel is gelukkig niet nodig voor het vinden van de ONID die de satelliet info bevat.

Die is ook te vinden in de SDT, de Service Description Table.

Die tabel komt wat vaker langs. Het duurt altijd even voor de NIT verschijnt, als die er al is.

 

Dat is mooi te zien in het volgende filmpje, waarin ik de Promax afstem op de transponder van de ARD.

De ONID verschijnt al snel, de NID (Astra 1) pas als de NIT tabel gevonden is.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dus per transponder-stream wordt "meta informatie" mee verzonden die zowel betrekking hebben op de stream zelf als de satelliet. De Bente lockt gewoon op een stream op een transponder - als er een stream met identieke parameters aanwezig is op een naburige satelliet - dan heb je dus gewoon pech gehad.

begrepen, dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ebhoorn zei:

Ah, dus per transponder-stream wordt "meta informatie" mee verzonden die zowel betrekking hebben op de stream zelf als de satelliet. De Bente lockt gewoon op een stream op een transponder - als er een stream met identieke parameters aanwezig is op een naburige satelliet - dan heb je dus gewoon pech gehad.

 

Goed samengevat. En de dure satelliet analysers doen dat ook hoor. Zelfs die de NIT en SDT tabellen kunnen lezen.

Het is gewoon praktischer en sneller om te locken op een unieke transponder.

Die transponder tabellen moeten dan natuurlijk wel worden bijgehouden. Maar dat had je al ontdekt.

 

Het selecteren van de juiste transponders is dus handwerk. Het is niet anders.

Misschien is het een idee om de door jou gevonden transponders voor de 4 bekende satellieten hier te delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mimisiku zei:

Een satellietmeter die ‘zogenaamd’ satellieten herkent heeft vaak 3 tot 5 TXP’s van die sat geprogrammeerd. Worden die alle 3 of 5 gelocked dan is het die satelliet…

 

4 uren geleden, Sprietje zei:

Op deze manier werken ook de automatische schotels die op een camper of caravan gebruikt worden.

Tot het transponder plan/specs gewijzigd word.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mojo zei:

 

Tot het transponder plan/specs gewijzigd word.

Ja, dat klopt. Dan kan de automatische schotel de satelliet ineens niet meer vinden. Dan moeten de parameters veranderd worden. Dat kun je bij sommige automaten zelf maar bij andere moet dat soms door een dealer gebeuren wat ze niet gratis doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Mimisiku zei:

Een satellietmeter die ‘zogenaamd’ satellieten herkent heeft vaak 3 tot 5 TXP’s van die sat geprogrammeerd. Worden die alle 3 of 5 gelocked dan is het die satelliet…

 

Interessante ontdekking. Heb je een voorbeeld van zo'n meter?

Ik dacht aardig thuis te zijn in die materie, maar hier heb ik nog niet van gehoord.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Schwaiger 9200 bijvoorbeeld...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Mimisiku zei:

De Schwaiger 9200 bijvoorbeeld...

 

Ik kan me voorstellen dat er meerdere transponders in de lijst staan, maar gaat die die allemaal eerst controleren?

Dan duurt het dus 3 tot 5 keer langer om een satelliet te herkennen?

En heb je 3 tot 5 keer meer kans dat de lijst moet worden bijgewerkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

worden bij professionele satmeters niet het unieke beacon signaal gebruikt voor herkenning ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bij de hele dure wel ja...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...