Ga naar inhoud


Glasvezel internet snelheid


Aanbevolen berichten

Hai hai, 

 

Even een vraagje. Ik heb al enige tijd glasvezel (1gb) internet via Odido. Nu merk ik dat mijn gemeten snelheid via wifi nog niet eens op 500 mbps ligt en bedraad nauwelijks boven de 200 mbps. Ik woon in een eengezinswoning en de gemeten snelheid bij mijn zus in een appartementencomplex ligt boven de 700 mbps ook via dezelfde provider. Waar ligt het aan? 

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kan aan veel factoren liggen. Hoe snel is je ethernet intern? Goede kabels ertussen? Hoeveel routers en switches hangen tussen het modem en je computer? Waarmee meet je de snelheid?

 

Ik zou eens de computer met een goede ethernetkabel rechtstreeks op het modem aansluiten en dan nog eens je meting herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij volledig bij het antwoord van @Thijs-Rallye aan.

De gemeten Wifi snelheid zegt eigenlijk heel weinig en is ook niet bepalend of Odido aan zijn leerplicht voldoet.

Bepalend is de de snelheid die direct op de WLAN aansluiting van de door Odido geleverde modem / router is gemeten, die moet toch echt rond de 900 Mbps down / up liggen.

Voorwaarde is dat een goede CAT 5 / 6 ethernet kabel wordt toegepast.

Mocht je toevallig een van de nieuwere CAT 7 kabels in gebruik hebben dan zou ik die willen afraden.

Niet alle modems / routers kunnen daar al goed mee omgaan.

 

Ook komt het helaas te vaak voor dat een al dan niet meegeleverde kabel de snelheid negatief beïnvloed.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt uiteraard mede aan de backbone van Odido. Natuurlijk eerst je eigen kant controleren, maar als Odido jou heeft aangesloten op een GPON met 128 aansluitingen, dan delen 128 mensen die  beschikbare 1 of 2 Gbps en dan haal je alleen 's nachts die 1 Gbps. Als alle 128 aansluitingen tegelijk maximaal downloaden heb je nog geen 10 of 20 Mbps over. Bijna niemand lijkt zich te realiseren dat die overboekingsfactor nog steeds bestaat, net als vroeger bij ADSL. De opgegeven snelheid is het maximum, er wordt geen minimum beloofd.

 

Een andere (duurdere-) provider sluit je wellicht aan op een 10Gbps XPON met maximaal 64 aansluitingen. Dan krijg je met een op het oog identiek 1Gbps internet abonnement veel meer waar voor je geld. Bij een nog duurdere provider kun je wellicht al worden aangesloten op een 50G PON.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-1-2024 om 00:46, michaelangelo zei:

Nu merk ik dat mijn gemeten snelheid via wifi nog niet eens op 500 mbps ligt en bedraad nauwelijks boven de 200 mbps.

 

1 uur geleden, michaelangelo zei:

Ik heb hetzelfde geprobeerd met een Apple TV 4K. Bekabeld snelheden tot 950 mbps behaald

 

Je verhaal rammelt aan alle kanten vindt je ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Verklaar je nader zou ik zeggen. Wellicht heb je het gedeelte gemist waar ik nog aangaf dat de snelheden te maken zou hebben met de model Apple TV. Ik ben heel erg benieuwd naar jouw waarneming in mijn verhaal. 

aangepast door michaelangelo

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, michaelangelo zei:

Daar zat het verschil in

Er zat misleiding in je topic daarin gaf je aan een 4K te hebben wat later een HD box bleek te zijn, op die manier zet je mensen op het verkeerde been en zelfs jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, michaelangelo zei:

Verklaar je nader zou ik zeggen.

 

Je begint een topic over glasvezel internet snelheid.

Eerst schrijf je bekabelt niet boven de 200, 500 per wifi.

Daarna zeg je dat je die 200 gemeten hebt met een apple tv die notabene een 100mbit ethernet heeft waarmee je dus onmogelijk 200 kunt halen laat staan gigabit die je provider kan aanleveren.

Dan schrijf je met een apple 4k trek je 950mbit bekabelt dus waarom schrijf je dat eerst dat je bekabelt maar maximaal 200mbit haalt?

 

Kortom je provider Odido levert wat hij moet en jouw verhaal vliegt inmiddels alle kanten op.

 

Ik denk dat je er zelf inmiddels ook wel achter bent gekomen dat lang niet alle clients de snelheid die je provider je levert maximaal kunnen benutten.

 

Gigabit is voor veel doorsnee gebruikers compleet over de top. Je betaalt voor iets wat je vrijwel niet kunt benutten.

Ik heb sinds maart 2023 ook glasvezel en zou tot 8 Gbit kunnen afnemen maar heb toch gekozen voor 150mbit. Dat is voor ons gebruik al meer dan genoeg.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, theparasol zei:

 

Je begint een topic over glasvezel internet snelheid.

Eerst schrijf je bekabelt niet boven de 200, 500 per wifi.

Daarna zeg je dat je die 200 gemeten hebt met een apple tv die notabene een 100mbit ethernet heeft waarmee je dus onmogelijk 200 kunt halen laat staan gigabit die je provider kan aanleveren.

Dan schrijf je met een apple 4k trek je 950mbit bekabelt dus waarom schrijf je dat eerst dat je bekabelt maar maximaal 200mbit haalt?

 

Kortom je provider Odido levert wat hij moet en jouw verhaal vliegt inmiddels alle kanten op.

 

Ik denk dat je er zelf inmiddels ook wel achter bent gekomen dat lang niet alle clients de snelheid die je provider je levert maximaal kunnen benutten.

 

Gigabit is voor veel doorsnee gebruikers compleet over de top. Je betaalt voor iets wat je vrijwel niet kunt benutten.

Ik heb sinds maart 2023 ook glasvezel en zou tot 8 Gbit kunnen afnemen maar heb toch gekozen voor 150mbit. Dat is voor ons gebruik al meer dan genoeg.

 

 

 

 


In deze topic ging het idd om de gemeten internetsnelheid uit twee huishoudens bij dezelfde provider met dezelfde abonnement. Ik heb nog een topic gestart in de Apple groep en daar kwam ik later pas achter dat het om een Apple TV HD model ging met 100 mb snelheid. Dit heb ik zelf ook nog gecorrigeerd. Terug te komen op de internet snelheden in deze topic. Vervolgens een Apple TV 4K aangesloten en de snelheid kwam aardig in de buurt van 1gb. Dus, twee apparaten gebruikt. Als jij genoegen neemt met 150 mbit, dan is dat toch alleen mooi! 

aangepast door michaelangelo

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Penthe zei:

Er zat misleiding in je topic daarin gaf je aan een 4K te hebben wat later een HD box bleek te zijn, op die manier zet je mensen op het verkeerde been en zelfs jezelf.


Ja, ik zag je berichtje idd voorbijkomen nadat ik notabene met een afbeelding gecorrigeerd heb dat het om een andere model ging. Ja erg misleidend. 

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, michaelangelo zei:

Een Apple TV 4K aangesloten en de snelheid kwam aardig in de buurt van 1gb. Als jij genoegen neemt met 150 mbit, dan is dat toch alleen mooi! 

1 Gbit is gewoon overkill, dat heeft je Apple TV 4K echt niet nodig. Maar Internet snelheid heeft 2 kanten namelijk de download en de upload snelheid en de meest belangrijke hier is de upload snelheid aangezien mijn vrouw voor haar werk enorme hoeveelheden aan data op de  data servers moet zetten.

 

We hebben nu 600 Mbps en dat schijnt voldoende te zijn, maar zoals ik al zei het is de upload die telt.

 

Capture.JPG.70f11bbb630503e0e351465e328cd769.JPG

 

1 Gbit download heb je helemaal niet nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...