Ga naar inhoud


Vloeroppervlak toilet nieuwbouw?


Con

Aanbevolen berichten

Vraag aan @Tonskidutch of gelijkwaardig.

 

Het bouwbesluit eist het volgende vloeroppervlak; 0,9 x 1,2 meter. Helder.

Echter, als je een voorzetwand met hangtoilet voorziet haal je de 1,2 meter

netto vloeroppervlak niet (de diepte van 1,2 meter wordt dan snel 1,05 meter).

Het bouwbesluit lijkt hierin tekort te schieten?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden, Con zei:

Vraag aan @Tonskidutch of gelijkwaardig.

 

Het bouwbesluit eist het volgende vloeroppervlak; 0,9 x 1,2 meter. Helder.

Echter, als je een voorzetwand met hangtoilet voorziet haal je de 1,2 meter

netto vloeroppervlak niet (de diepte van 1,2 meter wordt dan snel 1,05 meter).

Het bouwbesluit lijkt hierin tekort te schieten?

En als ik een normaal toilet zet dan ben ik toch ook 15 cm kwijt vanwege de waterreservoir.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar dan blijft het netto vloeroppervlak gelijk

en bij een voorzetwand geldt dat niet... toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal wel stinken als je doorspoelt want is een achteruitlaat zonder aansluiting :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het je eigen woning betreft en in eigen bezit en je kunt je kont prima afvegen op het oppervlak, dan gewoon doen.

Doet me denken aan m'n studietijd waar tussen toilet en keuken 2 deuren moesten zitten, dus werden 2 deuren op 10 cm van elkaar geplaatst.

De 2e deur ging er een week later uit en in de allesbrander.

Was trouwens wel een erg goedkope huurwoning, maar in die tijd was huren nog erg leuk en soepel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Bouwbesluit zijn eisen opgenomen met betrekking tot de toiletruimte.

Vrij hangend toilet

Een toiletruimte dient een minimaal vloeroppervlak te hebben van 0,9 x 1,2 m. De vrije hoogte boven het vereiste vloeroppervlak dient minimaal 2,30 m te bedragen.

Indien de badruimte en de toiletruimte worden samengevoegd, dient de breedte minimaal 0,8 m en het oppervlak minimaal 2,2 m2 te bedragen met een vrije hoogte van 2,30 m.

In de praktijk worden wij geconfronteerd met vragen aangaande het vereiste vloeroppervlak (0,9 x 1,2 m) in het kader van meerwerkverzoeken ten aanzien van een vrij hangend toilet.

Volgens de NEN 2580 mag de diepte van de ombouw van het waterreservoir, wel degelijk meegerekend worden bij de bepaling van het netto vloeroppervlak.

De diepte van de ombouw dient zodanig te zijn dat de bruikbaarheid van de toiletruimte niet in het geding komt.

In de praktijk dient de maximale diepte van de ombouw derhalve overeen te komen met bijvoorbeeld de diepte van het waterreservoir van een duo-bloc (≈ 210 mm), dit omdat een hangtoilet op zich al ‘groter’ is dan het toilet van een duo-bloc.

Er dient voor het toilet een vrije ruimte aanwezig te zijn van tenminste 0,50 m.

In het kader van goed en deugdelijk werk wordt een minimale hoogte voor een hangtoilet aangehouden van 39 cm – bovenzijde potrand (41 cm bovenzijde bril). Bij een staande pot is dit natuurlijk afhankelijk van de hoogte van de pot.

 

Zie: https://technischabc.nl/artikelen-abc/toiletruimte/

 

 

 

aangepast door Sprietje
link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik ook mee bezig... als ik wat teken wil ik vooraf weten of alles conform wetgeving is, zowel bouwkundig als werktuigkundig. Het moet tevens betaalbaar zijn en energieneutraal. Dus een uitdaging maar leuk om te doen.

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Con zei:

Daar ben ik ook mee bezig... als ik wat teken wil ik vooraf weten of alles conform wetgeving is, zowel bouwkundig als werktuigkundig. Het moet tevens betaalbaar zijn en energieneutraal. Dus een uitdaging maar leuk om te doen.

 

Dus een hangtoilet is geen probleem voor de maatvoering. Zorg dan ook meteen dat je regenwater gebruikt voor het doorspoelen. Je kunt er van uit gaan dat het watertarief net als in Spanje progressief gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

Zorg dan ook meteen dat je regenwater gebruikt voor het doorspoelen.

 

In België is dit al langer verplicht voor nieuwbouw.

 

WC's, buitenkraan...moeten op de regenwaterput worden aangesloten.

Verder moet er dan nog een gescheiden systeem zijn dat je de regenwaterput kan vullen met leidingwater als die leeg is.

(of een gescheiden overschakelsysteem naar leidingwater als de put laag peil heeft).

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de experts hebben al hun zegje gedaan.

 

Echter het gaat om het geprojecteerde vloeroppervlak waarop een toilet staat of hangt.

Een inbouwclosetblok is doorsnee 1,10 meter hoog => plattegrond is dus qua maatvoering vanaf de betegelde achterwand van het saniblok / inbouwclosetblok. En ja zelfs de tegel telt niet mee bij die minimummaat.

 

Maar ik hou mij persoonlijk liever aan de regels uit woonkeur, gerelateerd aan de gebruikersgroep senioren. die moet natuurlijk met loopkrukje en of rollator naar het toilet kunnen. Bezoekbaar toilet is verplicht, dus de deur aan de lange zijde van de toiletruimte naar de gang toe openend en met de deurgreep/sluitkant aan de kant van de closetpot. Opdat men zich eventueel ook vanuit een rolstoel in de gang of voorruimte naar binnen kan hijsen met draaibare armsteun.

 

En doe me een plezier maak het gewoon ruimer, volgens vipa moet je zelfs de toiletrol en pleeborstel aan de breedte van 90centimeter toevoegen.

 

zo dat was hem weer jongens, veel poep plezier

 

we worden allemaal ouder en je knien tegen de deur of tegen de wastafel is ruk

 

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat helemaal ruk is, dat de reserve toiletrollen zeiknat gespetterd worden door de mannen wegens staand plassen...

Net als de pleeborstel zelf op de grond naast de pot.😁

 

Maar even terug naar de voorzetwand, in Duitsland zijn die ruimtehoog tot aan het plafond dus en er zijn speciale montagesets voor in de bouwmarkt. Daarachter kunnen alle leidingen mooi versleept worden en ook van de bovenliggende verdieping erin opgenomen worden.

snede toilet.pdf

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, bellejt zei:

zal wel stinken als je doorspoelt want is een achteruitlaat zonder aansluiting

 

Dat moet je gewoon even afdoppen.

 

13 uren geleden, Con zei:

en energieneutraal

 

Dan moet je je shit drogen en in de allesbrander doen 🙂

 

  • Haha 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...