Ga naar inhoud


stekkerdoos met schakelaar


boudeman

Aanbevolen berichten

Producten kunnen echt waardeloos zijn. Wat apparaten gereorganiseerd en aangesloten op stekkerdoos met schakelaar. Schakelaar omgezet, en plof zei die. Even een brandluchtje ook. Geen uitvallen van zekering of aardlekschakelaar. Ook de stekkerdoos bleef verder functioneren. Maar de aangesloten satellietontvanger is nu wel wijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gok dat de stekkerdoos prima is, en de satelliet ontvanger gewoon een uitgedroogde elko had.

 

Het is niet klimaat ontlastend, maar ik heb al mijn electronica achter een UPS zitten, die er dus voor zorgt dat het altijd bij staat. Twee redenen; Electronica gaat over het algemeen kapot bij het uitzetten (je komt er pas achter als je het weer wilt aanzetten!), en ik woon in een gebied waar heel veel onweer voorkomt (in de zomer dagelijks). Dat zorgt weer voor heel wat problemen in de energievoorziening (goed voor mijn werkgever 🙂 ) maar het gebeurt dat op sommige dagen ik 10 - 20 korte stroomonderbrekingen heb. (Volgens de log van de UPS)

 

Ieder voor zich, maar mijn electronica staat dus altijd onder spanning!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, boudeman zei:

Wat apparaten gereorganiseerd en aangesloten op stekkerdoos met schakelaar.

Daar zit de oorzaak!

 

Allereerst heb ik in de afgelopen jaren gezien dat apparaten slecht tegen uit en inschakelen kunnen.

Een studio spg die jarenlang onafgebroken werkte sneuvelde toen die vanwege een verbouwing uitgezet werd.

 

Maar in dit geval schrijf je dat je meerdere apparaten achter de schakelaar hebt gezet.

Wanneer je apparaten stroomloos maakt kan er, afhankelijk van de gebruikte componenten in de voeding, een tegen EMK van zelfinduktie ontstaan, met een hoge spanning.

Een fikse transformator in een versterker is al voldoende om een hoge spanning achter die groepsschakelaar te genereren.

Het gevolg is dat je een electronische voeding die onvoldoende is beveiligd tegen overspanning gegarandeerd opblaast.

 

Schakel nooit een stekkerdoos, wanneer daarop verschillende electronische apparaten zijn aangesloten.

Het kan heel lang goed gaan, maar eens schakel je op het verkeerde mpment van de sinus uit en ben je de sigaar.

 

En wat @Big fellow zegt, ook ik woon in een landelijk gebied en heb een UPS geschakeld voor mijn electronische apparaten, welke altijd onder spanning blijven staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zal een condensator of vdr geweest zijn die door die overspanning overleden is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan geven de zonnepanelen geen licht meer.:cool:

 

Eh, maar 2 energiebronnen parallel schakelen?

Naar mate dat de panelen minder energie afgeven zal de ups steeds meer energie gaan leveren.

 

P.s. zonnepanelen leveren gelijkspanning, je zal tenminste een omvormer moeten schakelen tussen de panelen en de uitgang van de ups.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, boudeman zei:

In dit geval stonden de apparaten op enige afstand van de stekkerdoos, kwam de ploef en de brandgeur uit de stekkerdoos en ik meende daar ook een korte flits te zien. Iets brandde daar weg (stof?) zonder dat de aardlek trouwens reageerde.

Hoeveel watts kan die stekkerdoos aan, dat staat op de onderkant. Kan zijn dat je die gewoon overbelast hebt. Heel veel mensen kopen stekkerdozen zonder op te letten wat deze maximaal aankunnen met vaak zelfs brand tot gevolg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is vrijwel alles aangesloten via een stekkerdoos met schakelaar of via een normale verlichtingsschakelaar en als een apparaat uit gaat dan wordt daarna de schakelaar overgehaald zodat deze geheel spanningsloos is.

Ik woon dus ook in een gebied met 2 a 3 keer per jaar een blikseminslag, na 2 keer alle apparatuur stuk dreigde de verzekeraar mijn verzekering stop te zetten en sinds die tijd dus altijd alles spanningsloos.

TV is inmiddels 10 jaar oud, audio apparatuur gaat richting de 25 jaar, computer uit 2005 draait nog steeds (dan wel als backup)

Dus helemaal klopt het niet dat apparatuur stuk gaat door het geheel uitschakelen.

Wellicht dat het helpt dat ze wel vanaf dag 1 dagelijks geheel spanningsloos zijn gemaakt, want mijn ervaring is toch ook dat vooral printers die altijd aan staan na een spanningsuitval het plots niet meer doen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gerrit B zei:

want mijn ervaring is toch ook dat vooral printers die altijd aan staan na een spanningsuitval het plots niet meer doen.

Klopt als een bus, hier springt na stroom uitval de printer op error en daar krijg je hem zowat niet meer uit. Dus de printer staat enkel aan als er wat geprint moet worden en gaat daarna gelijk weer uit voordat we hem helemaal niet meer aan de praat kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een stuk heb je wel gelijk.

 

Omdat sommige toestellen vaak aan staan, al is het maar in stand-by, dan staat de voeding onder spanning.

In de voeding zitten elco's die kunnen uitdrogen, zeker die kleintjes die langs een koelplaat staan.

Zolang deze warm langs de koelplaat staan zal het toestel blijven werken.

Als je dan toch eens de spanning afzet, om het toestel te beveiligen bij onweer bv, dan koelt de elco af, zijn capaciteit daalt en het toestel werkt niet meer.

 

Maar als je telkens de spanning eraf haalt als het niet in gebruik is, dan droogt de elco ook minder snel uit en gaat het langer mee

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, moonchild zei:

Stel ik slluit de omvormer van mijn 2 zonnepanelen, 600 Watt output, aan op de uitgang van een ups? Wat gebeurt er danbij een stroomuitval?

Geheel afhankelijk van je inverter. Sommige zullen de gemodificeerde sinus die uit de UPS komt prima vinden, maar de meeste inverters schakelen af. Als je die opzet wilt doen, dan wordt het snel duur. Want dan moet je naar een dual-conversion UPS gaan kijken (de inverter van de UPS voedt altijd de belasting), of naar een hybride situatie met de juiste inverter, het moet een grid follower en grid forming mode hebben, en je moet een automatische breaker hebben die open gaat bij het wegvallen van de netspanning. Dan als de spanning terugkomt, dan moet de inverter de spanning gaan synchroniseren met de inkomende voeding, voordat de automaat dicht gaat.

Voor kleine verbruikers is de dure dual conversion UPS nog altijd goedkoper dan de andere oplossing, want commercieel gezien rekenen wij, want dit doen wij voor grotere installaties, met prijzen die beginnen bij $1500 per kW.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...