Ga naar inhoud


Zenderwijzigingen


Aanbevolen berichten

56 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik heb het niet over de nieuwe footprint. Ik heb het alleen over het feit wat er gaat gebeuren als je op de huidige satelliet de fec van 2/3 naar 3/4 gaat veranderen.

En jij snapt blijkbaar niet hoe een schotel installateur werkt. Die spreekt een prijs af om een schotelset te plaatsen waarmee je de Astra 19,2 en 23,5 kunt ontvangen. Daarvoor gebruikt hij zo goedkoop mogelijke materialen want daar verdient hij het meeste aan. Dus ook een schotel die net aan de maat is en niets over houdt. Ja, en dan valt het beeld wel eens weg als het regent maar ja, hoe vaak regent het nu in Spanje? Dus bij die enkele keer dat het beeld weg valt, krijgt hij geen klachten.

 

De nieuwe footprint kan er theoretisch ook voor gaan zorgen dat het signaal nog zwakker wordt maar dat weten we nog niet. 

 

En als "schotel installateurs" daar zo werken, dan zullen ze vast wel blij zijn met elke wijziging, kan er eindelijk weer wat verdiend gaan worden.  Tapen ze de boel überhaupt af of laten ze dat dan ook maar zitten?  Beetje water maakt niet uit toch. 🙃

 

Ik kan me goed voorstellen dat je als aanbieder hiermee geen rekening kunt gaan houden want dan is het einde zoek. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het hele topic doorgelezen, helaas is er niemand die ook begrijpt dat de S/N of MER niet alleen afhankelijk is van de veldsterkte.

 

Dit is dus alleen voor meelezers die dat begrijpen: Voor het link-budget telt ook de uplink. (in het land der blinden....)

 

De ontbrekende gegevens dien je zelf op te zoeken. Meting op Astra 1:

21mei2024.thumb.png.875f44b8cdb396e583e27be584904da3.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook de poolse variant van canal+  CANAL+ Polska gaat de FEC-foutcorrectiefactor voor een gehuurde transponder wijzigen

 

Eutelsat Hot Bird 13G-satellieten (13°O), frequentie 11,278 GHz, pol. V,  Momenteel is dat 3/4, en vanaf 3 juni dit jaar het zal 5/6 zijn . Dankzij deze wijziging zal CANAL+ een doorvoersnelheid van 6,89 Mbit/s behalen . Aan de andere kant zal het signaal gevoeliger worden voor ongunstige weersomstandigheden, bijvoorbeeld regen of sneeuw.

 

Momenteel worden op deze transponder de volgende kanalen uitgezonden:

  • gecodeerde Active Family HD, Adventure HD, AXN Spin HD, CANAL+ Now HD, CANAL+ Premium HD, CANAL+ Sport HD, Eleven Sports 4 HD, Home TV, MiniMini+ HD, National Geographic HD;
  • free-to-air (FTA) Antena, Nuta Gold, Nuta.TV, Power TV, Szlagier TV, TVC en TVC Super van MWE Networks.

Het is mogelijk dat dit niet de enige wijziging van de parameters zal zijn die CANAL+ zal aanbrengen op de transponders die het huurt. CANAL+ gebruikt in totaal 6 transponders op Eutelsat Hot Bird-satellieten (13°O). Huidige parameters van hun ontvangst:

  • 110 (10,719 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
  • 114 (10,796 GHz, pol. V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
  • 4 (11,278 GHz, Pol V, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
  • 11 (11,411 GHz, Pol H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
  • 13 (11,449 GHz, Pol H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)
  • 15 (11,487 GHz, Pol H, SR: 27500, FEC: 3/4; DVB-S2/8PSK)

 

 

Tegenwoordig gebruiken ze allemaal SR (Symbol Rate) 27500 , FEC (Forward Error Correction) 3/4 en de DVB-S2/8PSK- standaard . Door de parameters op de juiste manier te wijzigen, kan CANAL+ veel extra Mbit/s winnen, die kunnen worden toegewezen aan nieuwe kanalen of om de kwaliteit van de reeds uitgezonden kanalen te verbeteren. Het is ook mogelijk dat er bij het wijzigen van de ontvangstparameters ook enige herschikking tussen de transponders plaatsvindt in termen van kanaalinhoud.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Wat de satelliet provider er bij wint om meer of betere kwaliteit zenders op een transponder te krijgen, krijgt de consument minder signaal en moet mogelijk een grotere schotel plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij de Nederlandse tak van Canaldigitaal gaat het op dit moment om besparen, daar gaat het om het vrijmaken van transponderruimte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

Ik heb het hele topic doorgelezen, helaas is er niemand die ook begrijpt dat de S/N of MER niet alleen afhankelijk is van de veldsterkte.

 

Dit is dus alleen voor meelezers die dat begrijpen: Voor het link-budget telt ook de uplink. (in het land der blinden....)

Als de ontvangst MER 6 dB onder een MER van 14 dB van de uplink ligt dan telt laatste ongeveer een dB mee in het resultaat. Een wijziging van de FEC zoals morgen een feit is zou misschien een paar tiende dB slechter uit kunnen pakken t.g.v. deze 14 dB..?

 

Ik herinner mij dat de MER op 12187 H ongeveer een dB slechter werd na de uplink verhuizing van Hilversum naar Duitsland. Dat is geruisloos gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Dit is dus alleen voor meelezers die dat begrijpen: Voor het link-budget telt ook de uplink. (in het land der blinden....)

 

Maar waarom zou dit interessant zijn ?  De uplink veranderd niet en bovendien mogen we er toch vanuit gaan dat de professionals dit op orde weten te houden. Ik zie niet in waarom we ons daar mee bezig moeten gaan houden. Bovendien 't komt toch allemaal niet aan op tiende van dB's, het gaat om het totaal plaatje en dat we het voor de meeste mensen begrijpelijk houden. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM Jij snapt het!

 

Diegenen die de moeite genomen hebben om de parameters van de 2 door mij gemeten transponders op te zoeken zullen hebben opgemerkt dat die dezelfde 2 verschillende waarden voor de FEC hanteren als besproken in dit topic.

Maar door de hogere MER is de resulterende Link Margin vrijwel gelijk! (uitleg zie onder)

En is het je opgevallen dat de ontvangst sterkte ook vrijwel gelijk is? Rara hoe kan dat nou.

Dat is wat ik wilde aangeven! (De resulterende MER of CNR wordt voornamelijk bepaald door de Uplink! Zie de reactie van @OFDM

 

Dus wacht nou rustig even af wat er gaat gebeuren! Wat gaat Canal+ doen met de uplink is de vraag.

 

Linkmargin of regenreserve = MER/SNR minus min C/N

De min C/N kun je hierin opzoeken:min-CN.pdf

Ja de materie is nu eenmaal niet zo eenvoudig, daar kan ik niets aan veranderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Old Satterhand Ik zie niet in dat Canal+ de uplink gaat tweaken. De MER wordt m.i. bepaald door de fasemodulatie kwaliteit van de uplink apparatuur i.c.m de zendbuis. Ik herinner mij dat Joyne uit het niets een MER verbetering van 1 dB boekte door een techneut bij de uplink faciliteit die had ontdekt? dat het beter kon. Ik ken overigens iemand die uplink zenders repareert, zal hem eens vragen hierover.

 

Helaas was er een onterechte gedachte dat de regenreserve dan ook 1 dB groter is. De MER verbetering van 14 dB naar 15 dB maakt slechts een paar tiende dB uit nabij het punt dat de ontvangst door regen instort.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me af vraag is waarom ze de Symbol rate niet gewoon 30.000 maken. Er bestaan wel transponders op de satellieten die een SR van 30.000 hebben maar het zijn er toch maar weinig. De meeste zitten er net iets onder.
M7 heeft nu gekozen voor een SR van 29900 maar er bestaan ook transponders met een SR van 29950, 29.700, 29.500.
Het is net als met de Euro, liefst geen bedragen op een hele Euro maar €0,99 of €0,98.

Weet iemand waarom er zo vaak net niet voor die SR van 30.000 gekozen worden maar net iets er onder?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Transponder 11739V  met o.a. NPO2, SBS6, Star Cannel, Filmbox, Canal+ Action enz. is weer terug maar ik kan hem met mijn Multytenne niet meer ontvangen, BER 1000 en signaalkwaliteit nul. Nu is het zwaar bewolkt dus misschien gaat het straks nog lukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, el renegade zei:

De horizontale frequentie met npo 1, 3, Veronica etc geeft nog beeld. De rest niet.

 

Zal later een fast scan doen.

Fast scan moeten doen op VU solo2 ontvanger. Nu weer beeld.

Op sab sky ontvanger was het niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Wat ik me af vraag is waarom ze de Symbol rate niet gewoon 30.000 maken. Er bestaan wel transponders op de satellieten die een SR van 30.000 hebben maar het zijn er toch maar weinig. De meeste zitten er net iets onder.
M7 heeft nu gekozen voor een SR van 29900 maar er bestaan ook transponders met een SR van 29950, 29.700, 29.500.
Het is net als met de Euro, liefst geen bedragen op een hele Euro maar €0,99 of €0,98.

Weet iemand waarom er zo vaak net niet voor die SR van 30.000 gekozen worden maar net iets er onder?

 

Ik kan er alleen naar gokken. Als 30000 het maximum is zouden er ontvangers kunnen zijn die moeite hebben met locken? Of de bandbreedte wordt nog iets groter waardoor de signaal kwaliteit zou kunnen gaan lijden onder selectiviteit moeilijkheden? De winst in bitrate is marginaal, waarom zou je daar een onevenredig mogelijk nadeel voor naar binnen halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...