Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mogelijk ligt dit aan de wijze waarop jij jouw antenne hebt staan. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

• Moderator
Geplaatst:

Of het heeft te maken met de geografische positie van de zender en de locatie van de regenbui.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Het valt mij ook op dat er hier op DVB-T2 alleen storing is als het hard waait. Dat kan komen doordat het signaal hier door een paar hoge bomen moet gaan.

We zitten op ~30km van de mast, met een yagi een uitstekend signaal, behalve soms dan, zonder de bomen is er vrij zicht.
Met horizontale DVB-Tx heb ik geen ervaring. In duitsland wordt dat door elkaar gebruikt, heb ik al eens eerder gezien meen ik, weet iemand zo nog een mooi overzicht er van ?

Wat zou de gedachte of reden er achter zijn om H / V te doen, wat voor binnenantenne gebruikt men daar ?

aangepast door kees321
misverstand trachten op te lossen
Geplaatst:
30 minuten geleden, kees321 zei:

Met horizontale DVB-T

het is en blijft de nieuwe DVB-T2 die oude in de quote wordt hier niet meer gebruikt.

De reden dat men vertikaal en horizontaal gebruikt is opdat men dan overlappende zenders kan splitsen want dat zou dus kunnen storen in een grensgebied.

House Of The Rising Sun

BTO

Geplaatst:
2 uren geleden, kees321 zei:

Met horizontale DVB-Tx heb ik geen ervaring. In duitsland wordt dat door elkaar gebruikt, heb ik al eens eerder gezien meen ik, weet iemand zo nog een mooi overzicht er van ?

https://www.ukwtv.de/cms/sender-tabelle-tv-dvb-t-aside.html

https://fmscan.org/

Alleen Nederland:

https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

• Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

@ Tonskidutch

Als we nu allebei de laatste 2 berichten weer weghalen, voor het overzicht en dan hopen op een inhoudelijke bijdrage van iemand anders.

Is dat een goed idee ?

aangepast door kees321
12 minuten geleden, Alex1970 zei:

Ja, dat is een mooie

DIe ken ik, maar is wel erg uitgebreid, lastig te bedienen zonder ervaring ( of ? )

Ja, psja, O, al weer iets beter, eerder stond daar een PDF.

Dan was er ook nog

Screenshotat2025-04-1114-33-28.thumb.png.dab3956171ee70e8e07d05df074bc9bf.png

Dit schreef ik aan info (a) rdi p nl

op 17/04/2025

Nu is de site overgegaan op rdi.nl en kan ik dit niet meer vinden.
De oude plaats : https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html
Zie bijgaande schermafdruk.
Dat was handig.
Staat dit ergens waar ik het niet kan vinden ? ( hoop ik dan maar )
JA, ik heb dit al gevonden :
https://www.rdi.nl/onderwerpen/radio-en-televisie/documenten/publicaties/2024/08/13/overzicht-dab-en-dvb-t2-zenders
Maar dat vind ik een beetjeuh, niet optimaal 😕

Maar geen reactie.

aangepast door kees321
  • Moderator
Geplaatst:

Leesvoer.

microgolf propagatie experiment uitgevoerd in Indonesie

Hoe dichter het water gordijn hoe meer signaal demping.

Mijn gedachte is dat het water gordijn in verticale richting een grotere dichtheid heeft als in het horizontale vlak.

Een andere mogelijkheid is dat afhankelijk van de constructie van de antenne bij regen een verticaal gepolariseerde antenne meer last van het vocht heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
21 uren geleden, formulerfs zei:

het valt my op dat er by de zenders komst ven een elextrish gelade bui de vert zenders [zdf en de kpn wegvallen ] en de horz[ard gewoon doorgaan]

Wat is dit voor een vreemde taal?

Regen of bomen geven weinig demping op UHF banden. 
Staat je antenne 90° fout op de pol moet je rekenen met ongeveer 10 dB verlies. 
Een goede antenne geeft dan nog steeds versterking. 

Vertikale polarisatie geeft in de praktijk een groter bereik omdat de golven makkelijker over de radio-horizon gaan. 
Horizontale polarisatie is ongevoeliger voor reflecties. En wordt daarom vaker toegepast in bergachtige gebieden. 
Verder kunnen beide polarisaties tegelijk voordeel hebben in de frequentie planning van overlappende footprints. 

Bij circulaire polarisatie komt bij een reflectie, een linksdraaiende golf altijd rechtsdraaiend terug en omgekeerd. 
Bij h of v veranderd er niets aan de pol bij reflectie. 

Stay delulu !

Geplaatst:

Zou het kunnen dat die verticale antenne niet gericht is, en van meerdere kanten ontvangt tov de horizontale wel gerichte antenne, dat kan wel een reden zijn waardoor de ene meer troep op pikt dan de andere.  En bomen of het bewegen van de antenne zelf door de wind kan negatief effect hebben op het signaal. En om het nog erger te maken, de verschillende muxen kunnen verschillende instellingen gebruiken waardoor de ene veel gevoeliger is voor storingen dan de andere.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

Ook bij veel wind zou het geen problemen moeten geven bij de relatief grote openingshoek van UHF antennes. 
Dan moet je wel een echte zwabberbak antenne hebben voordat dat een rol gaat spelen. 

Stay delulu !

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen